• Mindra

Snitt pga förlossningsrädsla?

Ni som fått planerat snitt beviljat pga förlossningsrädsla, vad var det just ni var rädd för?

Själv är jag beräknad till slutet på mars, och kommer försöka få ett planerat snitt denna gång. Förra förlossningen slutade med akutsnitt efter många timmar med mycket värkar men öppnade mig bara 5 centimeter...
    Ska få en tid i mitten/slutet av januari med läkare för att prata om varför. Känner att jag vill vara väl förberedd inför det mötet så det går vägen...

• Svar på tråden Snitt pga förlossningsrädsla?
  • kräftan77

Jag undrar också. Fick snitt med första barnet pga säte men det var en himla tur för jag var rejält nervös inför förlossningen. Den här gången har jag påpekar min oro o förhoppningvis får jag träffa ett team med bm, läkare, kurator mfl för att prata om detta o för att träffa andra i samma situation. Önskar hellre ett snitt.
    Dessutom är jag orolig för att vi inte skall ha barnvakt till barn nr 1 o att jag då tvingas föda själv :-O Våra föräldrar har 2 timmars bilfärd till oss o en förlossning kan ju sätta igång akut.

• mrseklund

TS...jag hade en liknande förlossning med nr1 som du. Det var hemskt och traumatiskt.
    Jag väntar nu nr2 i april och jag började gå hos Aurora-BM redan i juni, innan gravideten då jag inte vågade bli gravid igen. Att samtala har hjälpt men jag sa till slut...kanske efter 10 samtal att jag absolut inte kunde tänka mig något annat än planerat kejsarsnitt och BM höll med.

Du behöver inte vara orolig för att du ska behöva "övertala" någon för att få planerat snitt om du verkligen vill ha det. Det kommer fram under samtalet vad du har gått igenom och hur det kan påverka nästa förlossning. Det är lättare för andra gångens föderskor att få planerat kejsarsnitt om de haft en traumatiska första förlossning.

Jag berättade om hur förlossningen varit och vad jag är rädd för men sen var det även tiden efter förlossningen som är en stor sorg för mig. Kunde inte amma, ont i magen i 3 månader, anknytningsproblem, förlossningsdepression osv. Detta spelar också in i mitt och deras beslut. Detta blir min revansch och jag ser verkligen ifram emot att snart få "börja om" med min nya bebis.

Svar på tråden Snitt pga förlossningsrädsla?