• cicci85

Är det rätt av förskolepersonalen at kasta snö i barnens ansikten om de inte lyssnar på dem??

Igår när jag hämtade på förskolan berättade en barnskötare att min 4-åring inte hade lyssnat på henne och slutat kasta snö. Då kastade hon snö i hans ansikte för att han skulle få känna hur det kändes. Efter det slutade min lilla son att kasta snö, han ville gå in istället men det fick han inte. Bara för att han lyder efteråt så är det inte en bra metod sa jag, men hon tyckte att det var bra eftersom han slutat...

Jag blev arg och ledsen, man gör INTE så mot ett litet barn, även om den inte gör som hon säger, det finns bättre konsekvenser! Jag jämförde det med att slå tillbaka och barnet slår eller bita tillbaka på bitbarn men hon tyckte inte alls att man kunde göra den jämförelsen.

Sen pratade jag med fsk-läraren på sonens avdelning som sa att han absolut inte försvarade hennes beteende utan tyckte att det var helt fel och uppmanade mig att prata med deras chef. Jag ringde henne och hon sa oxå att det inte fick förekomma och att hon skulle ta upp det med henne och prata om såna här situationer på APT.

Jag är så arg på fsk, det har hänt liknande saker förut, ett straff han fick för att han sprang iväg på promenad var att alla barn fick kex men inte min son, då va han bara 3 år! hans avdelning är bra, men den här personen jobbar på en annan avdelning.

Min son blev ledsen när vi pratade om vad som hänt, först ville han inte berätta vem som kastat snö i hans ansikte och prata om det, men när jag sa att vuxna inte fick göra så berättade han och tyckte att det var konstigt att vuxna fick kasta snö på barn men ingen annan får kasat snö!

• Svar på tråden Är det rätt av förskolepersonalen at kasta snö i barnens ansikten om de inte lyssnar på dem??
  • Lillstrumpa

Ville bara säga att jag håller med TS. Så får ingen pedagog göra mot ett barn. Mycket underligt att personen ifråga tyckte att det var bra, när du ändå konfronterade denne direkt. Bra gjort! Mycket bra att ta tag i det genom att kontakta ordinarie fsk och rektor.

• Gladiz

Jag ser inget fel i att dom gör så. Nu förstår han kanse hur det känns själv, det är väll pedagogik i sitt essä.. När han vet hur dett känns när isen rinner ner i nacken så tänker han sig nog för både en och två gånger. Hellre en lavett för mycket än en för lite som jag brukar säga.

• Lady Dahmer
    Gladiz skrev 2010-02-13 22:33:58 följande:
    Jag ser inget fel i att dom gör så. Nu förstår han kanse hur det känns själv, det är väll pedagogik i sitt essä.. När han vet hur dett känns när isen rinner ner i nacken så tänker han sig nog för både en och två gånger. Hellre en lavett för mycket än en för lite som jag brukar säga.
    det finns inget pedagogiskt i straffmetoder. Inget. Och det finns inget pedagogiskt och ingen logik i att straffa fel beteenden genom att själv bete sig fel.

Det är fel att slåss, så därför slår man inte barnet för att lära dem att låta bli "för att de ska veta hur det känns" , det är fel att mobbas, så därför mobbar man inte tillbaka för att "visa hur det känns" osv. - det är de slags metoder misslyckade föräldrar som inte vet ett skut om barn tar till. Inte utbildade pedagoger.

Ni som inte håller med kan ju ta och fråga era egna förskolepedagoger vad de tycker och varför. Jag kan lova er att ingen kommer tycka att det är ok.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • tessi3h

Det var kränkandemot din son och helt oacceptabelt. Man lär inte ett barn att göra rätt genom att själv göra fel. Oproffsigt och opedagogiskt! Bra att du tar tag i saken.

• mrseklund
    Gladiz skrev 2010-02-13 22:33:58 följande:
    Du är bara ute efter att provisera. Lägg ner!
  • Anderssonskan

Din sov verkar testa gränser vilket är friskt och dom flesta gör det.

Personalen ska alltid vara konsekvent med sina tillsägelser och det tycker jag att man ska acceptera.

Kasta snö på din son var ett dåligt sätt att visa sonen att det är inte kul att kasta snö i ansiktet på andra, men hon är engagerad och sätter gränserna om än så fel av henne.

Jag tycker en engagerad personal är fantastiskt så våra barn inte blir vallade runt tills vi kommer hem o hemtar dom. Men det är viktigt att kommunikationen fungerar mellan barnen och förskolepersonalen har läst och kan tillämpa pedagogiken konsekvent.

• wickyb
    andraadvent skrev 2010-02-09 18:14:30 följande:
    Jag hänger med i ditt resonemang och det stämmer på många vis tycker jag. Om jag lät hård i min kommentar så var det inte min intention. Dessutom så känns lössnö långtifrån aga men jag nämnde också att jag inte visste så mkt om vad som hände där och då. Ville bara försvara barnskötaren lite, du var ju inte där och det är väl inte helt snällt att inte ta in hennes verision också. Aningen oprofessionellt, visst och ingen mening att tjata på barn utan en gång, det är jag med på. Men alla gånger kan man ju inte trolla och komma på det ultimata verktyget så barnen lär sig då många situationer är unika. Sen är begreppet "kasta" väldigt suddigt. Men gränser i stora grupper är ju viktigare att hålla än hemma. Annars blir det ju som det är med diciplinen i dagnens skola (dvs viss kaos). Nu är det mindre barn och en förskola men tror du förstår min poäng. (Eller med tanke på den hårda tonen i ditt svar så kanske du inte gör det.) Men på en förskola med många barn att ta hand om krävs ju en viss diciplin och om ett barn får tillsägelser och igonerar dem, vad ger det för signaler till barnet och till andra barn? Att det är ok att strunta i vad personalen säger? Det var LÖSsnö, inte istappar. Lyssna in barnskötaren lite också. Ex vet jag en vän som arbetade inom förskolan en period och var på utflykt med de stora barnen varav ett av barnen springer iväg trots att barnet vet att denne inte ska lämna gruppen. Det som händer är att min vän brottar ner barnet på vägen. Vilken hemsk och oprofessionell person att arbeta inom förskolan va?!...Barnet berättar detta för mamma som går till avdelningschefen och klagar.... men nu kom det en bil från sidan som fick tvärbromsa och barnet hade således kunnat bl påkörd om inte min vän stoppat detta. Men det förklarade ju inte barnet. Vad jag menar är att man inte alla gånger skall bara ta in barnets berättelse i det hela. Kankse kastade din son iskockor som kunde träffat något annat barn och hon ville visa hur obehagligt detta är för att få honom att sluta med något som ev kan vara farligt? TS " Igår när jag hämtade på förskolan berättade en barnskötare att min 4-åring inte hade lyssnat på henne och slutat kasta snö." Du skriver inte så specifikt vad han kastar snö. Kastar han snö hård i ansiktet på en kompis är det väl bra att han inser att det är obehagligt när han inte bryr sig om hennes ord. Kastar han snö på gungan är det en stark överreaktion från hennes sida. Visst gör barn som man gör, men de måste ju även förstå hur det känns,(inom rimliga gränser!!!).   
    hade hon gjort sitt jobb så hade hon inte behövt att "brotta ner" barnet . man håller koll på barnen man låter dom inte rymma iväg DET är vad domfår betalt för!
  • hella82

nämen usch vad hemskt! jag skulle blivit tokförbannad! vilken kränkning hon utsatte din son för! bra att du tog tag i det!
    jag tror att hon ångrade sig och insåg att hon gjort fel, och därför "erkände" för dig ifall sonen annars skulle berätta det för dig. annars skulle hon väl aldrig sagt att hon gjort något så dumt! fy, skäms på henne!

melker 080101
  • mukko

Nä fy inte snällt...de är ju fortfarande så små, jag skulle bli jätteledsen verkligen...däremot tycker jag det är bra när fsklärarna vågar ryta till när ett barn gått över gränsen och inte vill lyssna, eller kanske lyfter bort barnet därifrån..

• Dossen

Usch vad lågt och oproffsigt av den pedagogen, snacka om att sänka sig till barnens nivå. Däremot kan man använda sig av nonchalant lyssnande när barnen inte lyssnar, så lyssnar inte vi.

Hade en gng en konflikt med en pojke som inte lyssnade och förstörde väldigt mkt så jag blev ledsen också.
    Jag förklrade för honom och han satt tyst och verkade inte bry sig.
    Senare kom han o ville ha hjälp med ett worddokument, då drog jag upp parallellen med när han gjorde mig ledsen.
    Vi skakde hand och lovade varandra att lyssna bättre, så vi bägge kan vara glada.
    Jag var noga med att inte hjälpa honom förrän han hade förstått hela händelseförloppet.

• axxette

Absolut inte! Så gör man inte! Man lär andra genom att göra rätt, inte genom att upprepa det barnet gjort som är fel!

Svar på tråden Är det rätt av förskolepersonalen at kasta snö i barnens ansikten om de inte lyssnar på dem??