Tjat om hund och piercing fördärvar julen
Min trettonåriga dotter har önskat sig en hund så länge jag kan minnas. Jag önskar att vi kunde ha hund men vi är båda heltidsarbetande så ansvaret skulle ligga på dottern som skulle behöva gå hem från skolan på lunchrasterna. Hon har haft marsvin och sedan en kanin som hon inte skött om alls utan vi vuxna ha fått ta hand om djuren. Dessutom har jag sagt att hon ska gå ut med en hund som vi känner varje dag på morgonen i 6 månader för att bevisa att hon har mognat som djurägare. Men det vill hon inte med motiveringen att det inte är det samma som att ha en egen. Denna julen har tjatet gått helt övestyr. Hon önskar sig hund eller piercing i julklapp och jag kan eller vill inte ge henne det. Jag har sagt att hon får pierca sig efter de första betygen i årkurs 8 som ska innehålla bara godkända betyg och minst ett Vg eftersom jag inte tycker att hon lägger ner tillräckligt med tid på skolarbete. Hon säger att då vill hon inte ha julklappar och är allmänt otrevlig. Detta har förpestat hela julförberedelserna hemma och jag är så ledsen över det. Hur ska jag få henne att sluta tjata och framför allt inte fördärva julen för den övriga familjen? Bra tips emotttages tacksamt.