• född med tur

Tjat om hund och piercing fördärvar julen

Min trettonåriga dotter har önskat sig en hund så länge jag kan minnas. Jag önskar att vi kunde ha hund men vi är båda heltidsarbetande så ansvaret skulle ligga på dottern som skulle behöva gå hem från skolan på lunchrasterna. Hon har haft marsvin och sedan en kanin som hon inte skött om alls utan vi vuxna ha fått ta hand om djuren. Dessutom har jag sagt att hon ska gå ut med en hund som vi känner varje dag på morgonen i 6 månader för att bevisa att hon har mognat som djurägare. Men det vill hon inte med motiveringen att det inte är det samma som att ha en egen. Denna julen har tjatet gått helt övestyr. Hon önskar sig hund eller piercing i julklapp och jag kan eller vill inte ge henne det. Jag har sagt att hon får pierca sig efter de första betygen i årkurs 8 som ska innehålla bara godkända betyg och minst ett Vg eftersom jag inte tycker att hon lägger ner tillräckligt med tid på skolarbete. Hon säger att då vill hon inte ha julklappar och är allmänt otrevlig. Detta har förpestat hela julförberedelserna hemma och jag är så ledsen över det. Hur ska jag få henne att sluta tjata och framför allt inte fördärva julen för den övriga familjen? Bra tips emotttages tacksamt.

• Svar på tråden Tjat om hund och piercing fördärvar julen
  • Majken

Fortsätt att vara konsekvent - hon ÄR på tok för ung för att ha ansvar över en hund och definitivt för ung för piercing och det är faktiskt du som bestämmer över det!!

Vill hon sabba julen för er andra pga av det så får hon väl sitta och sura då - låt inte det påverka er så mkt, tonåringar hotar med det ena efter det andra för att testa oss och det gäller att stålsätta sig ibland. Konkret så kan hon stanna på sitt rum om hon inte kan uppföra sig bland er andra, men bekräfta henne genom att säga att ni VILL ha med henne i förberedelserna och under julen - men det är inte bara hennes villkor som gäller - i en familj så får man både ge och ta...

Love my M-girls
  • född med tur

Jag föröker verkligen vara konsekvent men ibland är det bara såååå extrajobbigt att vara tonårsmamma. Och just nu vid julen när man vill vara på gott humör när man handlar julklappar. Nu är jag bra skitföbannad eller ledsen.

• Majken
    född med tur skrev 2009-12-18 12:50:51 följande:
    Jag föröker verkligen vara konsekvent men ibland är det bara såååå extrajobbigt att vara tonårsmamma. Och just nu vid julen när man vill vara på gott humör när man handlar julklappar. Nu är jag bra skitföbannad eller ledsen.
    Ja, man är det som tonårsförälder emellanåt och man får försöka lägga undan sina egna önskemål och krav. DU vill att hon ska vara och bete sig på ett sätt så att DU mår bra - vad vill HON rent känslomässigt ha ut av julen? Förutom saker som hund/piercing - vad gillar hon med julen? Kan ni hitta en kompromiss som båda kan acceptera?
    Love my M-girls
  • Birgitta2

född med tur skrev 2009-12-18 12:50:51 följande:

Så här sa jag till min dotter:
    "Jag förstår att du väldigt gärna vill ha hund, men man KAN inte lämna en valp eller unghund mer än ett par timmar i taget. Max en timme innan valpen blivit 4-5 månader". Svara vänligt och bestämt. Sen är det kostnader också. En bra försäkring kostar 4000 kr om året. Mat kostar. Vet.vård kostar. Det går inte att resa bort hur som helst längre, och hon kan glömma att vara ute på kvällarna, för hunden skall tas om hand".

Vi skaffade hund förra året. Då var hon 21 år och skulle påbörja sista året i skolan. Det har fungerat jättebra. Hundvakt på dagen när hon var i skolan 4 timmar, i övrigt tog hon hand om hunden själv. Det gör hon fortfarande nitiskt efter 1,5 år. Jag tar hunden när hon inte kan. Men mognaden på flickan är oerhört viktig. Din 16-åring behöver nåt som är bara hennes och nåt som behöver gosas med. Men det är inte okey. Hon måste ha mognaden att dagligen, flera gånger om dagen, ta hand om en levande varelse som är beroende av henne. I 10-12 år.

Vad beträffar piercingen tycker jag du gett en kanonbud. Vill hon inte prestera och därmed få en piercing så får det vara så. Allt är inte gratis. Låt henne sura. Men jag förstår att det känns trist.
  • född med tur

Risken är väl att hon bara nämner saker hon vill ha om jag frågar henne vad hon gillar med julen, men jag ska försöka prata med henne. Om vi nu kan vara sams under ett samtal. Det är väldigt infekterat just nu. Igår försökte hon förhandla till sig ett par nya skor. "Jag lovar att inte tjata mer om hund och piercing över julen om jag får ett par skor". De kostar 500:- och är hennes första pumps i så fall. Jag tycker det är för dyrt. Men då säger hon att hon kan lägga till 200:- själv av sina jultidningspengar som hon har tjänat.

• Menhir

Jag har inga direkt aråd men har rätt nyligen varit där själv.

Ta ett djupt andetag och tänk att det går över. Min dotter är nu 17 och både hon och vårt förhållande är mycket mer harmoniskt.

Även min dotter tjatade om ffa piercing (men även hund). Mitt svar: du får jättegärna pierca dig - när du är 18. Nu vill hon inte pierca sig längre (blir 18 om 6mån).

Fundera dock över vilka strider som är värda att ta. Jag tycker det låter som en bra idé att hon betlar delar av skorna själv. Visst, det kankse är skitskor som hon aldrig använder men då har hon lärt sig det.

En fridfull jul önskar jag dig! Men ibland när dottern var som värst tänkte jag "varför skaffade jag inte en hund istället??"

Nu har jag bara sonen kvar att lotsa genom tonåren, han är 14 men har inte börjat bli alltför jävlig än...

• Suri

Oj, vänta. Är du jag? Har vi samma dotter?

Jag hade det som du förra julen. Nu är det faktiskt mycket bättre. Hon fyllde 14 för ett par veckor sedan. Tjatar fortfarande om piersing, men jag har förklarat vad jag anser. Möjligtvis att jag k a n s k e kan ge mitt tillstånd till en piersing, men ALDRIG att jag betalar. Det får hon göra själv. (ingen julklapp alltså)
    Vårt läge blev bättre när hon nu själv får sitt barnbidrag och betalar allt själv. Slut på tjat (för då får hon inga pengar). Hon måste också sköta sig i skolan och hemma (passa tider/följa våra regler) för att få sina pengar. Hon får bara sitta vid datorn om hennes rum är städat. Hon måste logga ut kl 22.
    Konstigt här, men ju fler regler desto lugnare dotter... Konstigt. Men hon verkar gilla raka besked/tydlighet.

Prata med henne igen. Försök förklara. Men hon kommer inte att förstå er fullt ut. Hon är i en otroligt egocentrisk ålder. Det blir bättre. jag lovar. Håll ut!!!

• född med tur

Tack för skratt Menhir och uppmuntrande ord från Suri.
    Jag har heller inte tänkt betala någon piercing om hon nu fullföljer den tanken framöver. Jag känner nog att hon inte har så många regler. Nu är hon ingen värsting i skolan utan bara lat och när hon kommer hem stänger hon in sig på sitt rum sådär tonårsaktigt. Däremot hjälper hon inte till hemma. Fixar frukost själv förstås. Hämtar lillasyster någon enstaka gång från dagis. Allt stök har hon på eget rum, inte i övriga huset, och rummet måste hon städa själv för att få veckopeng. Det känns som att hon bara är på gott humör och trevlig när hon vill ha något av oss. Pengar menar jag då. Får se hur jag gör med skorna. Jag får kanske krypa till korset där. För det blir nog så att hon inte kommer att använda dem.

Svar på tråden Tjat om hund och piercing fördärvar julen