• PennyD

Bakgrundsfärg i Word

Jag har skapat ett dokument i Word där jag infogat bilder. Dessutom har jag lagt till en bakgrundsfärg via formatinställningarna.

När jag skriver ut dokumentet blir bilderna i färg men bakgrunden vit (tom). Varför?

Hur ska jag göra för att skriva ut även bakgrundsfärgen?

Jag har nu suttit och läst i flera timmar på hjälpavsnitt och försökt ändra inställningar för skrivaren, men inget fungerar.

Snälla hjälp mig.

• Svar på tråden Bakgrundsfärg i Word
  • inze

I Word 2007 som jag har måste man gå in i Word-alternativ längst ner i kanten när man klickat på Officecirkeln i övre vänsta hörnet.  Under Visa finns Utskriftsalternativ där man kan markera Skriv ut bakgrundsfärger och bilder.

• PennyD
    inze skrev 2009-12-20 23:23:50 följande:
    I Word 2007 som jag har måste man gå in i Word-alternativ längst ner i kanten när man klickat på Officecirkeln i övre vänsta hörnet.  Under Visa finns Utskriftsalternativ där man kan markera Skriv ut bakgrundsfärger och bilder.
    Tack! Jag tror det har löst sig för nu visar sig bakgrundsfärgen när jag förhandgranskar, vilket den inte gjorde innan. Imorgon ska jag testa att skriva ut det, och nu är hoppet på topp!
  • PennyD

Någon som vet om det går att lägga ett A4 ner i Word, så att det ligger vågrätt?

• inze

I Word 2007 så väljer man Sidlayout - Orientering och sen Liggande. I tidigare versioner så tror jag det finns under Utskriftsformat under Arkiv.

• PennyD
    inze skrev 2009-12-24 08:53:29 följande:
    I Word 2007 så väljer man Sidlayout - Orientering och sen Liggande. I tidigare versioner så tror jag det finns under Utskriftsformat under Arkiv.
    Tack, du har räddat min jul.
  • PennyD
    inze skrev 2009-12-24 08:53:29 följande:
    Tack, du har räddat min jul.
  • amajo

Hej, några år försent här, men jag har samma problem fast med Word 2011 för Mac. Jag hittar ingenting som gör att jag får upp alternativen ni skrev för den tidigare versionen. Jag blir galen. 

• Fontana

Vilken av frågorna är det du undrar över?

Att lägga en bakgrundsfärg över hela dokumentet har jag aldrig gjort. Går det överhuvud taget? Är det inte bara bilder man kan lägga in?

Vill du skriva ut i liggande format går du bara in under Arkiv-menyn och väljer "Utskriftsformat".

• Fontana

Det är klart att det går att lägga i en bakgrundsfärg i ett helt dokument! Man går bara till menyfliken Layout så finns långt till höger under rubriken "Sidbakgrund" alternativet med "Färg". (Det hade jag ingen aning om faktiskt, har som sagt aldrig använt det förut.)

Att hitta inställningen för att skriva ut bakgrunden var lite svårare, men egentligen ganska logiskt: under "Word"-menyn i Word, gå till "Alternativ". I mittenraden finns inställningarna för "Utskrift" och där kryssar man i "Skriv ut bakgrundsfärger och bilder". Om jag förstår rätt så måste man kryssa i här för varje dokument man vill skriva ut. Kanske för att inte slösa bläck/toner i onödan.

Se där, nu fick jag också lära mig något i dag.

Svar på tråden Bakgrundsfärg i Word