• hurskadetgå

Vad är kärlek egentligen?

Jag undrar hur ett förhållande som varat i över 20 år med 3 gemensamma barn kan gå så snett att det leder till skilsmässa. Mannen i relationen i fråga (jag är den nya kvinnan) förklarar att felet var att de inte underhöll kärleken och att han aldrig ska göra om samma misstag. Jag är oerhört romantisk och vill tro på att kärleken är evig. Känner skuld för att han bryter upp för att vara med mig och samtidig skuld för att han ger upp kärleken - det var ju trots hans kärlek under över 20 års tid. Rädd att bli en övergångstjej, hans tröst ett tag tills han börjar sakna sitt gamla liv igen.
    Romantikern

• Svar på tråden Vad är kärlek egentligen?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Jag tror att du skall lita på vad han säger att han och hans f d inte underhöll kärleken och att han därigenom har skaffat sig viktiga erfarenheter för framtiden. Han vet vilka misstag han inte vill göra om. Kärlek behöver alltid tas om hand och underhållas. Han har helt rätt i det. När det gäller er relation är det omöjligt att säga hur den utvecklas. Om du vill vara tillsammans med honom får du ta risken att det kan ta slut. Det är också så att ni tillsammans kan ta hand om den kärleken så att den kan bli stark och hållbar.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden Vad är kärlek egentligen?