• pg70

Få personnummer på 60 sek

Numera skall man enligt Dagens Medicin som utges av IDG som ger ur datortidningar bl.a. skriver att det nyfödda barnet skall få ett personnummer på 60 sekunder.

Detta för att förhindra att barn förväxlas OM barnet måste transporteras till olika sjukhus om det är sjukt.
    Barnet får då 080808-1234 när det föds och 080808-4321 på ett annat och kanske 080808-2314 på ett tredje sjukhus.
    De fyra sista siffrorna är sjukhusets temporära siffror.

Nu enligt artikeln skall man få ett riktigt på 60 sekunder.

Det jag är intresserad av är svar på frågan nedan.

Är det någon därute som läser just detta inlägg som har fått ett riktigt personnummer inom rimlig tid, dvs från 60 sekunder till någon timme, 2 timmar?
    Om ja, på vilket sjukhus?

Artikeln: itivarden.idg.se/2.2898/1.197868/personnummer-direkt-ska-minska-forvaxling

Frågan är extremt viktigt för oss.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-21 23:38
    För att förtydliga mitt inlägg ligger den till grund av en händelse som drabbat oss.
    Det vi inte vet om förlossningar vid det här laget är inte värt att skriva det här.
    Vi vet det redan.

Det vi INTE vet är huruvida man får ett personnummer direkt.
    Kanske har detta inte tagits i bruk ännu eller kanske blir det inte alls?

Jag vill veta detta eftersom det har kommit på tal och att det är aktuellt om ca: 4 veckor.

Så är det någon som fött barn i Sverige och har fått ett riktigt personnummer.
    Låt oss få veta!

Det är viktigt.

• Svar på tråden Få personnummer på 60 sek
  • Lycklig 4barnsmor

Lycklig 4barnsmor skrev 2009-12-23 00:19:45 följande:

Vi har fattat det som så att bebisen får sitt personnummer så fort den är född och inskriven att den är född till skattemyndigheten. På förlossningspappret som du får när du åker hem från förlossningen står det längst ner när han registrerades hos skattemyndigheten och då ska han ha fått sitt personnummer. På vårt förlossningspapper står bara datum och vi fick veta personnumret först efter 3 dagar så i början vet nog bara skattemyndigheten personnumret och ingen personal på sjukhuset. Troligtvis måste väl någon handläggare skriva någont innan det är helt godkänt. Det första är säkert bara elektroniskt.
    Ha ha... Såg högre upp i tråden att de visst kan se numret med en gång. Så går det när man bara läser ts.
  • Cremo

Jag ser att du redan fått besked om Huddinge och kan bara intyga att det stämmer att barnet får personnummer direkt. Vi fick barn häromdagen och p.nr. var klart på ett kick.

• livetsomsingelmamma

Min dotter fick personnr direkt, allt var färdigt redan innan vi kom upp på bb. Det går otroligt fort nuförtiden. Tror karolinska var först med att tillämpa detta.

• Salamina

Jag födde på Vrinnevisjukhuset i Norrköping.
    Anabelle fick sitt personnummer direkt efter förlossningen.

Mamma till Sibelle 090316 och Anabelle 110128
  • LeKaMe

Vi fick vår sons personnummer bara ett par timmar efter att han var född. Innan vi kom till BB hotellet. Födde på Danderyds sjukhus nu i januari.

• Tårtsmulan

Vår dotter föddes 29 november förra året på Huddinge Sj. Hon fick sitt personnummer inom någon minut efter hon var född.

• Kianne

Jag födde på Vrinnevisjukhuset i Norrköping för ca ett halvår sedan och min lille kille fick sitt personnr direkt, innan vi ens hade lämnat förlossningssalen. Minns att de pratade om det som att det var en ganska ny grej.

Hoppas informationen kommer till nytta!

• elinorlilja

Jag fick på knappt 60 sek tror jag. När hon kom ut tog de klockslag och under tiden BM torkade av henne så fick hon sitt peronnummer. Detta var på vrinnevisjukhuset i Norrköping

Svar på tråden Få personnummer på 60 sek