• Skehamn2010

Tycker du att ensamstående kvinnor ska få insemineras i Sverige?

Idag är det inte tillåtet. Ska man göra det på egen hand så får man åka utomlands.

Jag är kluven. Jag förstår att barnlängtan kan vara stark även om man inte har en partner samtidigt tror jag på att det finns någon för alla.

Sen tycker jag inte vi ska uppmuntra kvinnor till att välja att skaffa barn på egen hand och en sån lag uppmuntrar definitivt till det.

Men den främsta anledningen till att jag är emot det är att man med en sådan lag på sätt och vis säger att pappan är onödig och att barn inte behöver en pappa och det är jag emot.

Men jag svarar ändå att jag är tveksam eftersom barnlängtan kan vara stark trots att man inte har en partner.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att ensamstående kvinnor ska få insemineras i Sverige?
  • nelli08

Nej, det tycker iallafall inte jag!

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    nelli08 skrev 2010-02-03 19:07:23 följande:
    Nej, det tycker iallafall inte jag!
    Varför?
    The candle flame gutters. It's little pool of light trembles. Darkness gathers. The demons begin to stir. - Carl Sagan.
  • Epeemaster
    lennartsdotter skrev 2010-02-02 23:27:44 följande:
    Fast hur man än vrider och vänder på det så lägger mannen över ansvaret på kvinnan den sekund han bestämmer sig för att själv inte använda preventivmedel eller sterilisera sig. När mannen väljer det så är ofrivilligt faderskap den risk han tar.Eftersom mannen inte kan göra abort måste han vara lite extra noga preventivt.
    Så sant och litar man då på en kvinna så är man naiv och dum! Visst är det så!
    Dumhet är dyrt och det märker jag nu, och ett antal år framöver fortsätter den dyra lektionen!!
  • Bedan
    Epeemaster skrev 2010-02-03 21:13:38 följande:
    Så sant och litar man då på en kvinna så är man naiv och dum! Visst är det så! Dumhet är dyrt och det märker jag nu, och ett antal år framöver fortsätter den dyra lektionen!!
    Livet är hårt. Jag hade aldrig litat på en snubbe som sagt "det är lugnt vi kan skippa kondomen jag har inte nån könssjukdom, jag har nyss testat mig!!!" så varför lita på att nån använder preventivmedel? Det kostar mer än det smakar! Dessutom är det lätt hänt att man råkar slarva lite, det är jag expert på själv! Därför använder jag p-ring så slipper jag glömma piller :)
  • Friddan1989

Har själv haft tankar på detta. Är än så länge singel och alla träffar ju inte kärleken.
    Är jag fortfarande ensam när jag fyller 30 (är 20 nu) så kan jag mycket möjligt överväga insemination.  

• Väntan på en liten

Självklart ja är mitt svar.

Längtar...
  • Liveit1971

Nej. Av rättviseskäl. Jag har inget emot att ensamstående kvinnor (eller ensamstående män) prövas som adoptionsföräldrar, men då män ej kan insemineras för att få barn så skulle det vara en orättvis lagstiftning.

• utlandssvensk75
    Liveit1971 skrev 2010-02-05 09:38:37 följande:
    Nej. Av rättviseskäl. Jag har inget emot att ensamstående kvinnor (eller ensamstående män) prövas som adoptionsföräldrar, men då män ej kan insemineras för att få barn så skulle det vara en orättvis lagstiftning.
    men män kan få barn hela livet, kvinnor bara tills 40 år. vad är rättvist med det?
    plus att trenden i samhället är att man inte skaffar barn i 20års åldern när kvinnans kropp är mest fertil. män som vill slå sig ner och skaffa barn när de är 24, 25 är få. så är kvinnan 30, 33 och fortfarande utan en partner och barn, chanser är stor att hon inte hittar en ny man för att skaffa barn med innan hon är 40 (observera att barnskaffandet är inte det första man gör när man inleder ett nytt förhållande!)
    jag tycker att det är orättvist att samhället idag inte är anpassad till kvinnans biologi, så det vore bättre att kanske trycka unga män (och en del unga kvinnor) att skaffa barn tidigare i livet.
  • Liveit1971
    utlandssvensk75 skrev 2010-02-05 09:46:26 följande:
    men män kan få barn hela livet, kvinnor bara tills 40 år. vad är rättvist med det?plus att trenden i samhället är att man inte skaffar barn i 20års åldern när kvinnans kropp är mest fertil. män som vill slå sig ner och skaffa barn när de är 24, 25 är få. så är kvinnan 30, 33 och fortfarande utan en partner och barn, chanser är stor att hon inte hittar en ny man för att skaffa barn med innan hon är 40 (observera att barnskaffandet är inte det första man gör när man inleder ett nytt förhållande!)jag tycker att det är orättvist att samhället idag inte är anpassad till kvinnans biologi, så det vore bättre att kanske trycka unga män (och en del unga kvinnor) att skaffa barn tidigare i livet.
    Män kan inte få barn hela livet. Inte alla. Inte heller alla män kan hitta en kvinna att skaffa barn med. Inte heller alla män som vill skaffa barn med en kvinna. Dessutom kan man inte bygga lagstiftning på en (kanske) tillfällig trend när det gäller ålder för barnafödande. Önskan om barn är inte bara biologi dessutom.
  • utlandssvensk75
    Liveit1971 skrev 2010-02-05 10:01:26 följande:
    Män kan inte få barn hela livet. Inte alla. Inte heller alla män kan hitta en kvinna att skaffa barn med. Inte heller alla män som vill skaffa barn med en kvinna. Dessutom kan man inte bygga lagstiftning på en (kanske) tillfällig trend när det gäller ålder för barnafödande. Önskan om barn är inte bara biologi dessutom.
    jo då, mä kan skaffa barn även vid 70.
    jag har flera bekanta (män och kvinnor) som inte lyckades hitta en partner att bilda familjen med när de var i 20-års och 30-års åldern.
    tre av de män lyckades hitta en yngre partner och blev pappor efter 45.
    alla kvinnor förblev barnlösa trots att de hittade nya partner efter 40.
    jag håller med dig att det är en tillfällig trend (som inte all var tänkbart på 70-talet, 80-talet)
    men tidigare var det inte en trend att utbilda sig, göra karriär och leva som sambosar i fem år innan man skaffade barn. det är det var egentliga problemet ligger.
    mina föräldrar fick mig när de var 25 och just slutat studera. de hade varken lägenhet eller bil plus att min mamma var arbetslös. idag skulle någon sådan förklaras för oansvarigt
  • Gaytjej
    Liveit1971 skrev 2010-02-05 09:38:37 följande:
    Så om den ena inte kan få så ska inte heller den andra få?!
    Applicerar du detta resonemang på all orättvisa?!
    www.donationsradet.se - Ditt beslut kan rädda liv!
  • merenwen

Självklart ska det vara tillåtet även i Sverige!

Och jag kan inte se hur det skulle kunna "uppmuntra" kvinnor i allmänhet att skaffa barn ensamma. De allra flesta vet vilket jobb det är med barn och vill vara två om det och ha en man att älska och skaffa barn med.
    De som insemineras gör ofta det för att de inte har lyckats träffa någon eller kanske har de blivit lämnade så sent i livet att de inte hinner träffa en man.

Och inte kan jag se hur en sån lag skulle säga att pappor är "onödiga". De flesta kvinnor vill, som sagt, fortfarande ha en man att skaffa barn med och inseminationer kommer även i framtiden att vara undantagslösningar. Dessutom kan ju kvinnan träffa en man efter att ha fått sitt barn, och vill nog oftast det.

Jag själv skulle inte välja det alternativet utan hellre förbli barnlös om jag var i den sitsen, eftersom jag inte skulle vilja ha ensamt ansvar för ett barn. Men jag stöder till fullo de kvinnor som väljer den vägen, för jag vet att det är kvinnor med en enorm barnlängtan som kommer att ge sitt barn all kärlek i världen.

Och jag förstår inte varför många är så rädda för detta..?

• Achillea

Håller inte med dig ts, självklart tycker jag att ensamstående kvinnor ska ha rätt att få insimineras här i sverige. Ser inte var problemet ligger.
    <visst kanske finns en partner för alla men vem säger att man träffar denna medans man är fertil, kanske inte träffar den rätte föräns man är 65 och ska man då ha avstått från barn ? Nej tycker inte det. Ett barn kan ha en helt underbar uppväxt med endast en förälder.

• utlandssvensk75
    merenwen skrev 2010-04-20 13:33:55 följande:
    Självklart ska det vara tillåtet även i Sverige!Och jag kan inte se hur det skulle kunna "uppmuntra" kvinnor i allmänhet att skaffa barn ensamma. De allra flesta vet vilket jobb det är med barn och vill vara två om det och ha en man att älska och skaffa barn med. De som insemineras gör ofta det för att de inte har lyckats träffa någon eller kanske har de blivit lämnade så sent i livet att de inte hinner träffa en man. Och inte kan jag se hur en sån lag skulle säga att pappor är "onödiga". De flesta kvinnor vill, som sagt, fortfarande ha en man att skaffa barn med och inseminationer kommer även i framtiden att vara undantagslösningar. Dessutom kan ju kvinnan träffa en man efter att ha fått sitt barn, och vill nog oftast det.Jag själv skulle inte välja det alternativet utan hellre förbli barnlös om jag var i den sitsen, eftersom jag inte skulle vilja ha ensamt ansvar för ett barn. Men jag stöder till fullo de kvinnor som väljer den vägen, för jag vet att det är kvinnor med en enorm barnlängtan som kommer att ge sitt barn all kärlek i världen.Och jag förstår inte varför många är så rädda för detta..?
    bra skrivet!
    och vad gäller män och deras rädsla att bli "onödiga" så kan de själva motarbeta det igenom att vilja gifta sig och skaffa barn tidigare i livet, i stället för att undvika familjebildningen och satsa på resor och karriären när de är mellan 25 och 35.
    jag känner många tjejer som är runt 30 och vill skaffa barn, men har en kille som inte vill eller inte har någon kille alls.
    och jag känner massor med killarna runt 30 som tycker att ett barn och familjebildningen vore det värsta som kan hända de nu, trots att de är kanske ihop med en tjej de älskar.
  • LunaLunatic

Att något är lagligt är inte samma sak som att uppmuntra till det.

• Daisy Fay

Jag är lite allmänt skeptisk till spermie (och ägg) donation men det gör för mig ingen skilnad om det är en kvinna med eller utan partner som insemineras. Så ska det vara tillåtet för en kvinna med ett förhållande ska det vara tillåtet för en utan.

• Tette86021

Ja absolut!

En ensamstående kan vara precis lika bra förälder som en annan förälder som också är ensamstående fast efter brutet förhållande, om någon är med i vad jag menar?
    Och även om det finns en för alla så kanske man börjar bli till åren och känner att det börjar bli dags och har man ingen partner så är det lite svårt om man inte är av den typen som gärna tar en svängom på krogen.
    Sen så finns det massa kvinnor också som faktiskt inte vill ha ett förhållande och vill leva ensam men vill ha barn.
    Stå på dig, annars gör någon annan det!
Svar på tråden Tycker du att ensamstående kvinnor ska få insemineras i Sverige?