• skånebo

Inget VUL när jag tar Pergotime

Känner mig jätteförvirrad just nu. Ska snart börja med pergotime, fick min mens idag. Enligt min läkare så ska jag ta prover dag 21-23 för att kolla progesteron mm.MEN han har inte sagt nåt om VUL. Har förstått att det är vanligt att man kollar upp hur många blåsor man har INNAN man kör på, känner inte direkt för en skock med ungar på en gång. Måste kontakta min läkare, men vill gärna höra hur ni har gjort, VUL eller inte??

• Svar på tråden Inget VUL när jag tar Pergotime
  • Tvillingar11

Jag gjorde inte heller något VUL, min egen teori är att min läkare kanske förstod att jag kanske var svårstimulerad. Jag lämnade bara blodprov för att se om det blivit ägglossning. Vilket var negativt varje gång- ingen ägglossning!

• Dollars matte

Dumt att du inte får vul. Dels pga risken för flera ägg, men också för att det inte är ovanligt att äl dröjer så länge som till runt dag 20. Med vul:et kan man då också se om det går långsammare än förväntat.
    Progesteronprovet bör tas ca en vecka efter förmodad äl för då är nivån som högst. Tar man det för tidigt kommer det att visa för lågt, dvs skulle du få äl på dag 21 och tar provet på dag 22 så kan det felaktigt visa att du inte har haft äl.

Jag fick göra vul de första kurerna och först när vi såg att jag följde ungefär samma mönster varje kur kunde vi strunta i både vul och progprov. Jag fick äl sent, mellan dag 19-25 och fick därför skjuta på det första progprovet som från början var inbokat på dag 21.

Svar på tråden Inget VUL när jag tar Pergotime