• taru

nybliven mamma till prematurpojk vecka 31

Hejsan....

sitter på säs i borås...blev snittad den 23/12 -09 gravid i vecka 31..
    många tankar som snurrar i huvudet, våran lille jimmie ligger i respirator uppe
    neonatal =( man fattar inte riktigt att detta händer...
    ville bara kolla,höra,se om det finns några mammor/pappor som vill prata om liknande situation... man känner sig liten och hjälplös....

sköt om er alla!!

• Svar på tråden nybliven mamma till prematurpojk vecka 31
  • taru

HEJ ALLA !!!

vad glad jag blev när jag logga in här i kväll och d var så många som skrivit till mig =)

suttit här nu och läst eran berättelser och gråtit och lett om vartannat..

känner mig så vansinnigt liten.. tufft och dra detta lasset själv här..( har 4 barn hemma varav våran minsta är 1 år) så pappan är här en stund varje dag .. men mest är man ju själv tyvärr...  =(

saknar min familj så mycke så håller på att få ett bryt emmelllan åt känns d som, besöksförbud påneo med.. så d är inte lätt och få allt att gå ihop..

jimmie har fått komma ur respiratorn nu iaf =) ett steg åt rätt håll... men ligger i c-pap och kuvös, ser ut som han blir kvar så ett tag..andas jättebra utan c-pap när han är uppe hos mig , men blir mer ansträngd när han är i kuvösen utan den.. så han tränas  ett par timmar varje dag ( att va utan den )

IDA 04emma06  GRATTIS till lilla freya =)
    hoppas allt går bra!!

Mandi GRATTIS till eran pojk =)
    hoppas allt går bra hos dig med!!

ja man känner sig väldigt liten när d gäller enns barn..
    man ska inte behöva utstå sånt här!!

vad härligt att höra av er som skrivit här att alla barnen har återhämtat sig så bra!!
    det ger en både styrka och hopp =)

nu ska här pumpas inför natten ....

gonattis och kramar till er allla!!

ps:kiafamilly!!
    jag ska hälsa =) kul att du legat här med =)

• KiaFamily

Taru: Vad skönt att Jimmie gör framsteg, blir så glad för eran skull!!!!
    Har du fått nån föraning om hemgång? Vi skulle få åka hem efter 1 vecka, men jag mådde inte bra, fick mjölkstockning & psyket fick sej en knäck (vart orolig hela grav, fick Mf förra året & det tog hårt).... Dom hade så lungt på Neo när vi var där, så vi fick stanna ytterligare 1 vecka :0). Tack vare det var så lungt, så fick min sambo vara kvar oxå, natt som dag...... vi har inga fler barn, men jag saknade mina hundar & katter massa!!
    Mamma kom även upp ofta, så vi satt & prata utanför. Kunde ju lämna Emil hos personalen så fort det var nått, om man skulle nånstans.
    Mitt tips, är att du tar en liten egen permis, & ger dej ut på stan, eller bara tar en promenad & ger dej egen tid en stund! Man behöver det när man vandrar runt i korridorerna dag ut & dag in.....

Bit ihop tjejen, ni kommer fixa detta!! Det är tufft & jobbigt, men det kommer bli bra......
    Hör gärna av dej, om du vill prata mer om erfarenhet från Neo i borås :0).....

kram

• taru
    KiaFamily skrev 2010-01-02 20:58:06 följande:
    Taru: Vad skönt att Jimmie gör framsteg, blir så glad för eran skull!!!! Har du fått nån föraning om hemgång? Vi skulle få åka hem efter 1 vecka, men jag mådde inte bra, fick mjölkstockning & psyket fick sej en knäck (vart orolig hela grav, fick Mf förra året & det tog hårt).... Dom hade så lungt på Neo när vi var där, så vi fick stanna ytterligare 1 vecka :0). Tack vare det var så lungt, så fick min sambo vara kvar oxå, natt som dag...... vi har inga fler barn, men jag saknade mina hundar & katter massa!! Mamma kom även upp ofta, så vi satt & prata utanför. Kunde ju lämna Emil hos personalen så fort det var nått, om man skulle nånstans. Mitt tips, är att du tar en liten egen permis, & ger dej ut på stan, eller bara tar en promenad & ger dej egen tid en stund! Man behöver det när man vandrar runt i korridorerna dag ut & dag in..... Bit ihop tjejen, ni kommer fixa detta!! Det är tufft & jobbigt, men det kommer bli bra...... Hör gärna av dej, om du vill prata mer om erfarenhet från Neo i borås :0).....kram  
    hej hej....

nej ingenting om när vi får åka hem, blir säkerligen kvar ett tag till.. sagt att vi vill ha hemsjukvård sen när d blir aktuellt..
    oj... ja jag förstår att du vaar orolig över graviditeten och sen att ni hamna på neo..
    det är som sagt tufft när enns barn ligger här...
    ja jag vet , man måste komma ut från sjukhus väggarna emmellanåt så man inte blir helknäpp ;)
    var på knalleland och fika och shoppa igår =) vad gott d gjorde!!
    imorgon ska jag åka hem och sova hemma ..ska bli mysigt..
    KRAM
  • KiaFamily
    taru skrev 2010-01-03 14:31:49 följande:
    hej hej....nej ingenting om när vi får åka hem, blir säkerligen kvar ett tag till.. sagt att vi vill ha hemsjukvård sen när d blir aktuellt..oj... ja jag förstår att du vaar orolig över graviditeten och sen att ni hamna på neo..det är som sagt tufft när enns barn ligger här...ja jag vet , man måste komma ut från sjukhus väggarna emmellanåt så man inte blir helknäpp ;)var på knalleland och fika och shoppa igår =) vad gott d gjorde!!imorgon ska jag åka hem och sova hemma ..ska bli mysigt..KRAM
    Din Jimmie är ju mindre än vad våran Emil var när han föddes. Men vi fick höra att iaf 1 vecka skulle vi få ligga på Neo. Men nu blev det längre, dels pga mitt tillstånd. & sen ville jag att sonden skulle vara borta innan vi åkte hem. Vi blev tillfrågade om hemsjukvård, men kände inte att vi behövde den. När sonden var borta, så verkade det som att Emil fatta detta med att äta! För då kunde han ju inte "lata" sej & bli sondad, nu var det dax att äta ordentligt!!

Jag ska snart åka till Neo & lämna tillbaka pumpen.... vem vet, vi kanske kan ses & hejja på varann då :0).

KRAM
  • Kotten7381

Vår William föddes den 4 november i v. 31+4. Han har mått bra hela tiden o går upp bra i vikt. Hur går det för din Jimmie TS?

• julia99

Grattis till till lillkillen! Det kommer att gå jättebra med honom jag har själv en liten tjej som föddes i vecka 29 och vägde bara 990g Och var 37cm lång och det har gått jätte bra med henne det som varit med henne är att hon har lite kolik... Hon föddes 28/8 och i dag väger hon 5155g och är 54.5 cm så hon växer bra.. men dom är jätte duktih på prematur avdelningen!! vi fick vara kvar ca 8 veckor. Så försök att inte oroa dig så mycket fast jag vet att det är jobbigt.

• lille08

Grattis till er lille kille!

Är själv mamma till en liten kille som föddes den 4/12 i v 32. Han hade det lite kämpigt med andningen först och behövde c-pap och extra syrgas några dygn, men sen har allt gått bra. Kom hem från neo tidigare i veckan. Känns otroligt skönt att vara hemma nu!

Har en blogg där du gärna får kika in om du vill:
    lindaskriver.blogspot.com

3-barnsmamma med cancer och prematur bebis
  • Euphoria85

hejsan hoppas det går bra för er!

jag fick två mys killar den 24/11 som då var i v 31+0 (dom ville egentligen titta ut v 29 men jag fick glatt ligga på sjukhuset och knipa)
    dom vägde 1498g och 1510g ocg var 40 cm långa.
    Andningen har spökat på dom sen dag ett så vi var kvar under hela vår neovistelse (5 veckor) på rum ett = första anhalten, då killarna som sagt glömde bort att andas hela tiden vågade ingen börja koppla bort övervakning osv.

vi fick gå hem i hemsjukvård på nyårsafton!
    och då med apnemonitor och sondmatning.
    den 13 januari blev killarna utskrivna från sjukhuset men apnemonitorn får vi ha kvar till slutet av februari då det fortfarande larmar emellanåt..

var på bvc för första gången nu i veckan och killarna väger nu 3 kg och är 49 långa!
    dock verkar vi nu ha fått lite kolik på halsen men det är en annan 5a :)

idag fyllde dom 2 månader fast enligt ul skulle dom kommit imorgon

tvillingarna beräknas komma till oss den 25 januari!
  • dna rna

Grattis till den lilla pojken!!
    Vår pojke föddes i september 2009, 8 veckor för tidigt. Han vägde ca 2 kg och var 43 cm lång. Han hade cpap i ett dygn och sedan slapp han den, skönt!
    Jag kan rekommnedera att bära barnet i känguru så snart det är möjligt och så mycket som du orkar. Jättebra för barnet och du lär känna ditt barn mycket snabbare. Vi bar honom dygnet runt i känguru i ca 2 veckor. Det finns en del studier om kängurumetoden och allt tyder på mycket positiva effekter för barnet.

Idag är lillpojken 4.5 månader, vägde 6.4 kg för ca 4 veckor sedan och var 64 cm lång! Ska vägas och mätas igen denna vecka, så det lär ha ökat rejält! Han verkar helt frisk och har inga men av att vara för tidigt född.

Lycka till!
    Kram

• Kotten7381

Idag var vi o vägde vår William - han har nu nått 4925g o har blivit 55cm lång, min lille plutt har blivit stor!! =) I morgon fyller han 3 månader - men i korrigerad ålder blir det 1 månad.

• lille08
    Kotten7381 skrev 2010-02-03 19:03:13 följande:
    Idag var vi o vägde vår William - han har nu nått 4925g o har blivit 55cm lång, min lille plutt har blivit stor!! =) I morgon fyller han 3 månader - men i korrigerad ålder blir det 1 månad.
    Härligt!!

Vår lille Erik väger nu 3990 g vid 2 månaders ålder (men ungefär nyfödd då i korrigerad ålder).
  • taru

HEEEEJ på er alla!! =)

vart dålig på att vara här... vart så mycke , men nu är vi hemma =)
    jimmie växer och frodas... väger 2,5 kg nu ... 7 veckor är han.. =)
    var såååå skönt att komma hem ,men samtidigt är man nervös... andas han verkligen nu  osv... var ju en säkerhet att ha han övervakad på neo...
    våran plutt ligger mestadels och sover och äter klart... nattsömnen går ju så där ....

kram till er allla =)

• camizz

hej här är en mamma till på sjukhus just nu, har en dotter på 4 månader född i vecka 24+4 korrikerad ålder är hon 1 vecka. vi fick åka hem för 4 veckr sedan men har fått åka in hela tiden för hon apneear, nu har de gått så långt att hon får syrgas.. önskade läkarna gjorde något men de händer inte mycket.. å dom har ingen aning om vad det ä.. lycka till med allt!!!

Elvis 070227 Thilda 080428 Ronja 091020
  • taru
    camizz skrev 2010-02-14 12:41:59 följande:
    hej här är en mamma till på sjukhus just nu, har en dotter på 4 månader född i vecka 24+4 korrikerad ålder är hon 1 vecka. vi fick åka hem för 4 veckr sedan men har fått åka in hela tiden för hon apneear, nu har de gått så långt att hon får syrgas.. önskade läkarna gjorde något men de händer inte mycket.. å dom har ingen aning om vad det ä.. lycka till med allt!!!
    hej.... 

Grattis till tösen =)

oj .. eller vad ska man säga... tråkigt att ni fått sånt "bakslag"
     hur kommer det sig ni fått åka hem från 1:a början?? var hon "bra " då??
    låter väldigt jobbigt för er...
    hölr gäörna av dig och berätta hur d går..  
    ett stort Lycka till
    kram
  • camizz

jo hon var bra, sedan efter ett par dagar hemma blev hon dålig låg inne en vecka hem tillbaka låg inne 3 dagar hem in igen låg inne 2 dagar å nu har vi varit inne sedan fredags. de som händer nu är att dom tror hon kankse kan ha EP, hjärnskada osv... sedan nu den sista halvtimman så har hennes hjärta gått ner, ja tvinga ssk att ringa läkare nu för något måste göras. är så trött på detta. tänk om hon får hjärtstopp! kramar

Elvis 070227 Thilda 080428 Ronja 091020
  • taru
    camizz skrev 2010-02-14 17:29:47 följande:
    jo hon var bra, sedan efter ett par dagar hemma blev hon dålig låg inne en vecka hem tillbaka låg inne 3 dagar hem in igen låg inne 2 dagar å nu har vi varit inne sedan fredags. de som händer nu är att dom tror hon kankse kan ha EP, hjärnskada osv... sedan nu den sista halvtimman så har hennes hjärta gått ner, ja tvinga ssk att ringa läkare nu för något måste göras. är så trött på detta. tänk om hon får hjärtstopp! kramar
    Men oj..... vilken tid ni haft , kan inte vara lätt och hoppa fram och tebax hela tiden och inte veta orsaken! jobbigt som d redan är och vara på neo... kan tro att ni redan haft en jättejobbig tid bakom er...

ser man inte "alla möjliga"  skador på hjärnan när dom gör ultraljudet på hjärnan..?? 
    lider verkligen med er... man vet inte riktigt vad man ska säga... 

tänk på att dom gör verkligenallt dom kan för våra små pluttar... förstår att ni går igenom ett helvete...

massa Lycka till kramar
Svar på tråden nybliven mamma till prematurpojk vecka 31