• Gunnell

PCO + halvdåliga spermier. Vilken behandling fick ni?

Vi har testat Pergo i 6 månader. Jag har pco och han har halvkassa spermier. Inte toppen-förutsättningar med andra ord. Finns det fler i samma sits? Vad fick ni testa? Jag fick äl av pergo men det tog sig inte. Tror ni att det blir insemination eller ivf? Eller annat?

• Svar på tråden PCO + halvdåliga spermier. Vilken behandling fick ni?
  • Siphra

Ett sätt man kan pröva, som är okänt i Sverige, men används som självinsemination i andra länder, är att använda ett cervixpessar vid ÄL och placera sperman i det och sen direkt sätta in. Då hamnar allt precis mot modermunnen och blir inte heller påverkade av slidans miljö. Man kan också använda pessaret för att se när sekretet är av den sort som krävs för att spermierna ska kunna ta sig igenom det, kallas "spermieledande sekret" För att lära dig mer om cervixsekretets betydelse vid befruktning, ta kontakt med NFP handledare via www.familjeplanering.se Och cervixpessar kan du hitta via nätet, heter FemCap.
    Och det finns misstankar om att mäns allt sämre spermiekvalité kan delvis bero på allt östrogen i dricksvattnet, som kissas ut av p-pillerätande kvinnor.Och att de körtlar som producerar spermieledande sekret degenererar av lång tids p-pillerätning.
    I flera andra länder har man högra antal graviditeter när man använt NFP än ivf vid oklar orsak. Nu har ju ni problem som ni vet om.
    Men glöm inte att det finns många som tjänar mycket pengar, både på p-piller OCH barnlöshet. NFP kunskap är gratis och cervixpessar inte så dyrt i jämförelse med allt annat, när man längtar efter en liten. Hoppas det går bra.

• Gunnell

Tack för svar! Ska kolla in länken.

Någon annan som har någon idé?

• felisa

Jag har pco-äggstockar, och vid utredningen visade det sig att min man har få spermier (7 miljoner). För vår del slutade det med ivf, och under den första behandlingen visade det sig att äggen även behövde befruktas med ICSI (mikroinjektion) för att det skulle bli något.. Nu inväntar vi vårt fjärde försök..

• Gunnell

Oj vad tråkigt att det inte har tagit sig :( Du skriver att det "slutade" med ivf. Fick ni pröva något annat innan? Fick ni tre gratis ivf-försök först? Vilka prover fick ni ta och vad fick ni pröva innan remissen till ivf skickades?

Lycka till nu på fjärde försöket!!

• mammaNena

jag har pco, aldrig äl eller mens utan pergo. maken har 4% bra spermier. iof har han väldigt många, men jag kom på en teori... Även fast han har många och 4% är då ganska ok så blir det ju typ trafik stockning av alla de dåliga Men i vilket fall. första barnet bara blev, men det tog 4 år. andra barnet (som är på jäsning i v 21) gjorde vi IVF efter att vi försökt i 3 år. tog sig som tur va på första försöket. Jag ångrar inte de 25200:- som det fick kosta att göra ivf, väntan är olidlig!

• Gunnell

Åh, grattis! Jag tänkte att vi kommer att betala själva om det tar FÖR lång tid. Men det borde väl hamna inom ramen för vårdgarantin? 3 månader....

• felisa

Innan ivf, så fick vi försöka i fyra månader med pergo. Vilket jag fick äl av, men någon graviditet blev det inte. Vad det gäller ivf så har vi just tre gratis försök. I ett försök räknas äggplock, insättning av färskt ägg samt eventuella frysåterföringar. Vi hade tur i och med att jag fick ut 16 ägg och 8 stycken blev befruktade, så de två senaste försöken har varit från frysen. Nu väntar vi på att få tina upp det sista i frysen.. Så man kan säga att vi fortfarande är i det första gratis försöket, fastän vi har gjort tre insättningar!

De prover vi fick ta var antagligen alla de vanliga prover man får i en utredning, hormoner, spermieantal osv. Det var dock ingen som trodde att min mans spermier var så slöa som de är, det upptäcktes först när äggen inte kunde befruktas utan mikroinjektion.

• mammaNena

hm. nja räkna inte med 3 månader. En kompis som inte heller har barn, som då får det gratis fick vänta i 1½ år! hon fick ett svar att de SKULLE sätta igång inom tre månader, sen va det prover som skulle väntas på. det va gyn undersökning som skulle väntas på osv. osv.
    för vår del så blev det tyvärr lite för tätt inpå sommaren så vi hann inte med i juni, så vi började med hormoner under sommaren för att sedan i början på aug kunna starta med en gång. 25 aug hade vi ÄP, 5 dagar senare va det ET och runt 10 sep så plussade jag första gången (av de dryga 20 test det tog att fatta )

Gunnell skrev 2009-12-28 12:13:18 följande:
    Åh, grattis! Jag tänkte att vi kommer att betala själva om det tar FÖR lång tid. Men det borde väl hamna inom ramen för vårdgarantin? 3 månader....
  • Gunnell

Å herregud :) Låter lite krångligt :) Men tack för infon! Hur lång tid fick ni vänta innan ni fick sätta igång? Om ni inte lyckas nu så får ni alltså två äggutplock till gratis? Är det så det funkar? Jag trodde att man bara fick 3 återinsättningar. Men det du skriver låter ju jättebra, så får man ju massa chanser :)

• felisa

Vi fick vänta i tre månader efter det att remissen hade skickats från vår läkare till Sahlgrenska.. Så det var helt ok! Japp, vi får alltså två äggplock till gratis, med förhoppningsvis många ägg Tyvärr är det ju många som inte får några ägg över till frysen, och då blir det ju bara tre gratis insättningar. Så det beror helt på äggproduktionen och äggens kvalitet. Det är inte heller säkert att ägget ifråga överlever upptiningen, förra gången fick vi tina två då det ena inte klarade sig. Så det är mycket individuellt hur många försök man får! Men vi med pco brukar ju inte direkt ha problem med få äggblåsor, tvärtom

• Gunnell

Ja, precis! Det är det som är det fina med pco ;) Men ni behövde alltså inte testa insemination eller något annat innan ivf? Har du testat pergo? Jag har ätit det i 6 månader men jag misstänker att jag får tunn slemhinna av det då jag har pyttelite mens. Måste komma ihåg att fråga det nästa gång. Gick ni på utredning privat eller via landstinget? Vi går hos en privat gyn.

• Gunnell

Ingen annan som har erfarenheter?

• Carrie

Jag har inte konstaterad pco men ivf-läkaren på Sahlgrenska sa att jag har pco-äggstockar, sambon hade dålig spermiekvalitet vid tiden då vi påbörjade ivf 2005(2006 genomgick behandling för testikelcancer och har nog inga spermier alls....) Vi fick rådet att göra ivf med icsi eftersom insemination inte hade fungerat då kvaliteten var så dålig. 2008 gjorde vi vårt sista gratisförsök på Sahlgrenska, då hade vi gjort 2 icsi och 6 fet (frysta embryon) och fick då tillbaka två embryon och ett fastnade och blev vår son som nu är 14 månader.

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Tintene

Jag har pco-äggstockar o mannen lite för få o slöa spermier.

Efter 4 pergobehandlingar utan pluss gick vi direkt över till ICSI (IVF m microinjektion) - alltså provade vi ej insemination. Tog 4 försök innan plusset kom :D E nu gravid i v 11 o hoppas allt ska gå bra!

Lycka till, o tänk vad bra de e att man kan få hjälp!

• Gunnell
    Tack för era svar!
    Vi var hos gyn idag och fick reda på att min sambo har en inflammation i prostatan och det är därför hans spermier är slöa och det gör också att "vätskan" som spermierna ligger i inte kan transportera spermierna till ägget. Har vi tur så hjälper en antibiotikakur! :) Så han ska knapra antibiotika i 30 dagar (!) Sen ska jag på kontraströntgen också så det inte är något stopp. Men annars så sa läkaren att jag svarar bra på pergo och att när sambons inflammation är borta så tyckte han att det såg ljust ut! :D Men nu blir det lååååång väntan på att spermierna ska bli bättre, prover ska tas om 6-8 veckor och jag hoppas hoppas hoppas att antibiotika hjälper! Då får jag förmodligen pergo eller något annat igen. 
Svar på tråden PCO + halvdåliga spermier. Vilken behandling fick ni?