• Sandrah23

Bonusförälder oh fyfan!

Hej. Jag är 23år gammal och har sen snart 4år tillbaka levt med en kille och hans 9åriga dotter som DÅ bodde med honom varannan vecka.
    från start var väll allt bra, och lungt och skönt fram tills dess att vi flyttade ihop.
    EXET (flickans mamma) hade redan bestämt sig för att hata mig!
    hur som helst, så terroriserade hon oss okontrollerat, kallade mig för alla möjliga saker ni kan tänka er. det var hus i helvete dag ut och dag in. vad jag änn gjorde så var allt fel.
    det var hemskt. och då menar jag HEMSKT. jag mådde jätte dåligt eftersom jag verkligen gav allt föratt vara en "bra" bonusmamma. vilket jag även var. men det kändes hopplöst för ingenting jag gjorde för HENNES dotter dög åt henne.
    ju längre tiden gick desto mer intensivt blev bråken och påhoppen på mig. det var så illa att jag började framkalla panikångest symptom. jag grät mig till sömns varje natt, andningsvårigheter och fick till slut bearbeta mitt bekymmer tillsammans med en kurator föratt få reda på, vad jag gjorde för fel, gjorde jag något fel?...
    problemen fortsatte givetvis, men blev bättre när vi tillsammans fick våran gemensamma son sommaren 08. i början av vårat förhållande så började min pojkväns dotter tappa sitt hår. fläckvis, tills hon till slut tappade allt. ALLT hår på kroppen inkl huvudet. det var en besvärlig tid,med läkarkontroller osv. ingen förstod ju nånting sen fick hon diagnosen. håret skulle förhoppningsvist komma tillbaka inom ett år, nu snart 4år senare är det fläckvis tillbaka, jag/vi vet att hon har det jobbigt, barn retas och hon mår urdåligt pga detta och det har vi alla förståelse för..såklart! vi hoppas såklart att det kommer snart tillbaka. och det har blivit bättre. mycke bättre sen vi fick henne på heltid. då hennes mamma själv har psykiska bekymmer och till&från ett grovt alkohol missbruk. men hennes mamma bråkar fortfarande om henne, och med oss om ALLT. flickan däremot har HELT brytit med sin mamma. hon vill inte ens svara på mammans sms. vi undrar vad som försigått där borta eftersom flickan mer och mer undviker sin mamma. det är märkligt.
    hur som helst, jag och min 13år äldre pojkvän har absolut INGA bekymmer med varandra egentligen. utan vårat stora bekymmer är då hans ex. det värsta är ju då att han själv IGNONERAR sig igenom alla bekymmer. "svarar jag inte på sms , så slutar hon skriva" osv. jag tycker det är fel sätt att tillrätta visa vuxna människor på. han skulle sen start ha sagt nä vet du vad, nu är det bra- STOPP där! men han har daltat och låtit henne kasta en massa skit på mig. föratt slippa bråka med henne. så är det änn idag och det är SKIT jobbigt. "bekymmer, kan inte lösas utav sig självt, man måste ta tag i dem" han gör precis tvärtom. och nu sitter vi här idag. med två barn, ett som mår psykiskt dåligt, och ett som änn så länge mår bra. JAG, mår ocksådåligt och han mår bra. (pappan alltså) jag har vid flera tillfällen undrat om det är värt det här. klart man ska kämpa för det man älskar, men magsår, panikångest och mkt annat senare ska jag behöva dö för det här? jag överväger att separera. jag har gjort det ett tag nu! skulle ni stå ut? historian är dock lång...jag har redan glömt bort hälften av vad jag skrivit....

• Svar på tråden Bonusförälder oh fyfan!
  • mysmika

Hej!

Låter mkt jobbigt, men om nu flickan bor hos er heltid, och hon inte vill ha med mamman att göra, så kanske ni ska låta det vara ett tag?
    Då behöver ni ju liksom inte ha med henne att göra?
    Hur länge ha hon bott heltid hos er?
    Har din sambo ensam vårdnad nu? Eller hur löser ni det?

• Kajee

Tyvärr är det så att vissa människor kan man inte ändra på utan de måste själva komma till insikt om sitt beteende. Att ignorera och inte låta hennes beteende påverka dig och din familj kan faktiskt vara ett bra (det enda) sättet. En sån här person "lever" ofta på att göra folk vansinniga och få dom att reagera på all den skit dom har för sig. Får de ingen reaktion så vänder de beteendet mot någon annan. Visserligen sorgligt det också, men då inte längre ert problem så att säga.

Det kan vara bra att du (och sambon) går till en terapeut för att få prata om det du/ni upplevt - då är det lättare att ignorera ett idiot-beteende.

Själv levde jag 15 år med en karl som misshandlade mig psykiskt. Tyvärr har vi barn tillsammans. Det bästa är att inte gå igång på hans idiotier, men han kommer förmodligen aldrig att upphöra med sitt beteende. Så det bästa jag kan göra är att se till att må bra i alla fall och trots hans underligheter.

• Sandrah23

ja det är nog rätt. men jag har så svårt att förstå varför och hur min pojkvän bara kan ignonera bekymmerna. jag själv lider av dem som fan. kanske bryr mig för mkt.
    men somsagt. vill inte flickan ha kontakt, så varför ska vi ha kontakt egentligen?

• TwistedSister

Håller med föregående här, du måste också lära dig att ignorera mamman. Ni kan aldrig ändra på henne och det är heller inte ert ansvar, det är hennes eget! Du kommer gå under om du tar på dig ansvar för sånt du inte kan påverka! Men om hon inte har kontakt med dottern och dottern inte heller vill ha kontakt med mamman, kan ni inte byta telefonnummer och sånt så hon inte kan störa er? Finns det nån anledning att ni måste ha kontakt med henne?

• TwistedSister
    Sandrah23 skrev 2009-12-29 03:02:12 följande:
    ja det är nog rätt. men jag har så svårt att förstå varför och hur min pojkvän bara kan ignonera bekymmerna. jag själv lider av dem som fan. kanske bryr mig för mkt.men somsagt. vill inte flickan ha kontakt, så varför ska vi ha kontakt egentligen?
    Varför kan jag lätt förstå, annars hade han ju mått lika dåligt som du gör.
  • Kajee

Om din sambo och biomamman har gemensam vårdnad så kan du tyvärr inte säga upp bekantskapen helt. Tro mig - om det gick hade jag slutat kommunicera med mitt ex överhuvudtaget illa kvickt. Du/ni kan inte tvinga flickan att prata i telefon etc med sin mamma, men ni som vuxna (framförallt din sambo) får ta på er ansvaret att föra över den information som biomamman har rätt att ha/få.

Klart att du kan må dpligt av det! Jag själv hamnade i en djup depression pga exets beteende och det har tagit mig fem år att komma tillbaka. Din reaktion är lika ok som sambon - männsikor är olika och reagerar olika helt enkelt. Men det är viktigt att ta hjälp också. Kontakta en terapeut (tex via din vårdcentral) och börja prata och bearbeta. Det hjälper dig att hantera situationen.

Sandrah23 skrev 2009-12-29 03:02:12 följande:
    ja det är nog rätt. men jag har så svårt att förstå varför och hur min pojkvän bara kan ignonera bekymmerna. jag själv lider av dem som fan. kanske bryr mig för mkt.men somsagt. vill inte flickan ha kontakt, så varför ska vi ha kontakt egentligen?
  • Sandrah23

nej så är det ju! men vi har en massa bakliggande bekymmer med mamman så frågan är ju om vi inte har rätt att bryta allt med henne för hon är inte lämplig som mamma och HELT Omöjlig att ha och göra med...

• Kajee
    Ni har inte den "rätten". Den kan bara en domstol "ta sig".
    Om ni anser att biomamman är olämplig bör ni först göra en anmälan till soc - och sen kanske kräva enskildt boende och/eller vårdnad i domstol.

Sandrah23 skrev 2009-12-30 23:11:41 följande:
    nej så är det ju! men vi har en massa bakliggande bekymmer med mamman så frågan är ju om vi inte har rätt att bryta allt med henne för hon är inte lämplig som mamma och HELT Omöjlig att ha och göra med...
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
Svar på tråden Bonusförälder oh fyfan!