• Blondelindis

Vi ska flytta till spanien, Alicante!!!

Hej!

En god vän till oss har köpt ett hotell i Altea & har erbjudit oss jobb!! Våran dröm är att flytta till solen & detta är nåt vi har pratat om sen vi träffades, min man har en whiplashskada & lider oerhört av kylan i sverige & har även ett hårt arbete som snickare här hemma. Och att få bo i värmen & ha ett arbete som ej är kroppsligt tungt är ju nåt som lockar för min man oerhört. Hela våran familj skulle må bättre av att han mår bättre !!

Vi kommer att hyra ut våran villa som vi har i Göteborg till att börja med.
    Om allt går som planerat så flyttar vi i maj

Nu vill jag veta allt om att flytta till spanien, om att bo där, svenska skolor, spanska skolor, folket, språket, vädret i alicanteområdet mm.

kramkram

• Svar på tråden Vi ska flytta till spanien, Alicante!!!
  • tintinella

Åh, vad det låter härligt! Detta är en dröm som vi har för vår familj också....Skriv gärna och berätta hur det går för er. Vet du om det finns fler jobb möjligen?

Jag har bott i Spanien en period men det var många år sedan...

Hälsningar Tintin

• johanskii

Jag har bott i Málaga ett halvår och de var de bästa jag gjort :) Standarden i Spanien är bra för det mesta men saker kan ta tid. Tex ibland på affärer så kunde dem som jobbade gå iväg och surra med någon dem kände istället för att ta han om kunderna på direkten som man är van vid i sverige.
    Att beställa mat tog också mycket längre än vad vi är vana vid i sverige.

Att handla mat där är inga problem, de har de mesta vi är van vid och mycket annat också. Att handla på el corte ingles är dyrast, medans supermercado och d.y var mycket billigare.

På vintern är de svalt i spanien men fortfarande varmt om man jämnför med här, men ni kommer ju bli van vid värmen där nere på sommaren så när de blir höst/vinter där nere kommer de ändå kännas kyligt trots att de är åtskilliga plus grader.

Köra bil är inte alls några problem, jag bilade 105 mil från barcelona till málaga och de var väldigt enkelt. Men man får betala vägtullar när man åker mellan distrikten och ibland också när man ska till vissa "finare" ställen, som marbella tex..

tiderna är annorlunda där och jag såg många som hade barnen vakna fram till midnatt..

hoppas ni kommer trivas, spanien är underbart :)

• nilla 1972

å va härligt ja å min man vill också flytta ner, ja är utbildad undersköterska, han jobbar på volvo. men vi kan även tänka oss att atarta något eget ihop.(han har erfarenhet av starta eget)
    men samtidigt vill ja jobba så lite som möjligt men ändå tjäna hyffsat bra.men inte aktuellt riktigt än, barnen får bli lite äldre först ev min dotter följer med kanslke hans son också men om 2-10 år så hoppas jhag att vi är där.
    tips å ideer om allt tack
    lite funderingar på att bo i husbil den första tiden för att bo biligt och känna på hur det är.
    går det bra för er ?? berätta gärna

Svar på tråden Vi ska flytta till spanien, Alicante!!!