• Charlottetott

Nytt efternamn, tips?

Jag och sambon är inte gifta men när ekonomin blir bättre är de något vi vill göra. Vi har fått en son nu som vi vill ska ha samma efternamn som vi så tänkte byta till samma på oss alla tre.

Men vi sitter fast lite med vad vi ska byta till!

Jag vill gärna ha något som står för något och inte bara ta ett i lufte

Gärna något som står för familj kanske eller nått liknande. JAg vet inte, vi står helt still. Någon som har något förslag?

• Svar på tråden Nytt efternamn, tips?
  • spöke
    Tecken skrev 2009-12-30 17:16:27 följande:
    Ok, jag har inte heller någon aning - har aldrig varit med om att två personer som inte är gifta med varandra har bytt samtidigt. Men det betyder ju inte att det är omöjligt.
    Tja, jag tror att det enklaste sättet att kringgå äktenskapsregeln är att just ta ett nybildat efternamn. Men som sagt, man bör nog kolla med PRV.
  • Disela

Min sambos farfar "kom på" Tennbäck, betyder inte heller nåt. Men udda och det är bara typ 7 st som heter det.

• Citronmeliss

Stjärnecrantz? Finns säkert redan... Jerngrip? Strålycka?

Fast jag skulle nog försöka knyta an till uppväxtort, favoritblomma, älsklingsföreteelser eller nåt så det blir litet personligare.
  • Nataliesliv

Har samma problem, fast "värre". Mitt nuvarande efternamn är fint, men då min mammas exman fortfarande heter det känns det inte så kul (i övrigt är det bara min mamma och mina två bröder som heter så, det är taget av min mamma från början, i samband med att hon gifte sig med mina bröders pappa). Mitt och min mammas flicknamn är alldelles för vanligt så det vill jag inte gå tillbaka till. Min pappas namn vill jag inte heta dels för att det är min farfars namn (och han är dum i huvudet) och dels för att jag inte kan uttala det (finskt).

Min sambo har sin pappas efternamn där det är samma problem som med min pappas namn (sambons pappas namn, som är dum i huvudet, och finskt).

Jag skulle kunna tänka mig att ha kvar mitt efternamn om jag kunde få min mammas ex att skriva på något papper att han inte får föra namnet vidare till eventuella flera barn eller ny fru. Det skulle jag kunna leva med. Men min sambo vill ju inte ta mitt svenska namn Det är väll lite manlighet i att inte ta sin frus namn också... Så vi måste komma på något eget, har tänkt på det i flera år nu (då jag och min pappa tänkte byta förut) men de namn vi kommit på har inte blivit godkända

Lycka till TS!

• spöke
    vilkenfuling skrev 2010-01-02 15:17:52 följande:
    Har samma problem, fast "värre". Mitt nuvarande efternamn är fint, men då min mammas exman fortfarande heter det känns det inte så kul (i övrigt är det bara min mamma och mina två bröder som heter så, det är taget av min mamma från början, i samband med att hon gifte sig med mina bröders pappa). Mitt och min mammas flicknamn är alldelles för vanligt så det vill jag inte gå tillbaka till. Min pappas namn vill jag inte heta dels för att det är min farfars namn (och han är dum i huvudet) och dels för att jag inte kan uttala det (finskt). Min sambo har sin pappas efternamn där det är samma problem som med min pappas namn (sambons pappas namn, som är dum i huvudet, och finskt). Jag skulle kunna tänka mig att ha kvar mitt efternamn om jag kunde få min mammas ex att skriva på något papper att han inte får föra namnet vidare till eventuella flera barn eller ny fru. Det skulle jag kunna leva med. Men min sambo vill ju inte ta mitt svenska namn Det är väll lite manlighet i att inte ta sin frus namn också... Så vi måste komma på något eget, har tänkt på det i flera år nu (då jag och min pappa tänkte byta förut) men de namn vi kommit på har inte blivit godkända Lycka till TS!
    Namnlagen säger att ett efternamn som man fått genom äktenskap kan man inte föra vidare i ett nytt äktenskap. Men frågan är om de tog namnet gemensamt... eller om det är din mamma som har "patentet"?
  • Nataliesliv
    spöke skrev 2010-01-02 16:24:11 följande:
    Namnlagen säger att ett efternamn som man fått genom äktenskap kan man inte föra vidare i ett nytt äktenskap. Men frågan är om de tog namnet gemensamt... eller om det är din mamma som har "patentet"?
    Det är nog min mamma som har patentet.
    ...så om han gifter sig så får den nya kvinnan inte ta hans (min mammas) efternamn? Och om han får barn så får de heller inte hans efternamn?

-låter ju bra för min del!
  • paloma84

Engström och Nielsen

Engen
    Engsen
    Engsén
    Nieleng
    Nielstrom
    Niel

Nä.. jag vet ej.. ha ha.. Men kul va det att försöka :)

• paloma84
    Eller kan ni leka med språk?

Eng är meadow på engelska? (enligt google translate)

Så Meadow är ert nya efternamn :)
  • paloma84

Nej nej nej, ÄNG är Meadow :)

• spöke
    vilkenfuling skrev 2010-01-02 19:35:56 följande:
    Det är nog min mamma som har patentet. ...så om han gifter sig så får den nya kvinnan inte ta hans (min mammas) efternamn? Och om han får barn så får de heller inte hans efternamn? -låter ju bra för min del!
    Efternamn får antas som gemensamt efternamn endast om den vars namn avses lämnar sitt samtycke och namnet inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap. Lag (2003:652).När det gäller barn är jag osäker. Men antagligen vill inte en ny fru/mamma att barnet ska bära pappans ex:s namn.
  • spöke

Det blev konstigt...

Efternamn får antas som gemensamt efternamn endast om den vars namn avses lämnar sitt samtycke och namnet inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap. Lag (2003:652).
  • spöke

Hmm... vad konstigt det ser ut när jag postar inlägg.

Iaf ville jag säga att jag inte vet vad som gäller för barn. Men den nya mamman vill nog inte att hennes barn ska bära pappans ex:s namn...
  • Babydoll79

På PRVs hemsida finns en sida där det finns förslag på efternamn, men man måste ändå kolla med dom om de blir godkända. När jag bytte mitt efternamn så fick jag hjälp på den sidan plus från PRVs personal dit man ringde och kollade om namnet var ok.

• Nataliesliv
    spöke skrev 2010-01-02 20:47:49 följande:
    Det blev konstigt... Efternamn får antas som gemensamt efternamn endast om den vars namn avses lämnar sitt samtycke och namnet inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap. Lag (2003:652).
    Och det jag antog att du ville skriva var att en ny fru/mamma inte vill heta det min mamma heter... men man vet aldrig. Folk är ju lite konstiga ibland och vårt efternamn är väldigt fint, så om hon heter typ Andersson skulle jag mycket väl kunna tänka mig att hon ville byta till vårt. Om man nu är en sån som inte bryr sig om släktbanden på det sättet...
Svar på tråden Nytt efternamn, tips?