Har samma problem, fast "värre". Mitt nuvarande efternamn är fint, men då min mammas exman fortfarande heter det känns det inte så kul (i övrigt är det bara min mamma och mina två bröder som heter så, det är taget av min mamma från början, i samband med att hon gifte sig med mina bröders pappa). Mitt och min mammas flicknamn är alldelles för vanligt så det vill jag inte gå tillbaka till. Min pappas namn vill jag inte heta dels för att det är min farfars namn (och han är dum i huvudet) och dels för att jag inte kan uttala det (finskt).
Min sambo har sin pappas efternamn där det är samma problem som med min pappas namn (sambons pappas namn, som är dum i huvudet, och finskt).
Jag skulle kunna tänka mig att ha kvar mitt efternamn om jag kunde få min mammas ex att skriva på något papper att han inte får föra namnet vidare till eventuella flera barn eller ny fru. Det skulle jag kunna leva med. Men min sambo vill ju inte ta mitt svenska namn
Det är väll lite manlighet i att inte ta sin frus namn också... Så vi måste komma på något eget, har tänkt på det i flera år nu (då jag och min pappa tänkte byta förut) men de namn vi kommit på har inte blivit godkända
Lycka till TS!