• Filifjona

När börjar pubeterteten?

Min son, tio i april har ändrat sig mkt. Växt massor, och är väldigt labil. Jag börjar nästan undra. När kom era söner i puberteten, när och hur började det?

• Svar på tråden När börjar pubeterteten?
  • EJai

vi snackade om detta ämne i bilen för ett tag sedan och verkar som det e vanligast där mellan 10-12. så att komma in i rummet utan knacka är ingen bra ide.

• Kärnhuset

Eftersom jag har ett barn som kommit i tidig pubertet så har jag läst en del om detta och klipper in lite jag hittat om detta på bl.a. www.growwingpeople.se

Pojkars pubertet kan börja mellan 9 och 14 års ålder. Den normala puberteten har ett typiskt förlopp. Först ökar testiklarnas storlek, sedan förändras pungen, penis växer och pojken får behåring.  Pojkar växer inte snabbare förrän puberteten varit igång 1½-2 år. Snabbast växer pojken då han kommer in i målbrottet. Skäggväxten kommer sent i pubertetsförloppet. Det tar lång tid innan man kan se tecken på pubertet utan att behöva se pojken utan kläder.

• Justin

Om man räknar lätt fjunigt pubeshår som puberteten börjar det hos grabbar utvecklas vid 10-11 men det kan stanna vid det några år

Svar på tråden När börjar pubeterteten?