TyskMamma skrev 2010-02-15 10:52:20 följande:
Jag är själv CP-skadad(inte gravt dock) och jag anser personligen att jag har haft en väldig tur att det inte blev värre än vad det är i mitt fall och är tacksam att jag inte sitter i rullstol och har kramper eller varken knappt kan tala eller äta eller överhuvudtaget kommunicera med andra människor. För om jag skulle haft den oturen så skulle aktiv dödshjälp vara en mycket välkommen lagstiftning för min egen del. Jag har tänkt på det här mycket ofta och folk har t.o.m. använt min personliga livskamp för att få fram sin egen åsikt" men vaddå dödshjälp? DU skulle kanske också ha strukit med, tänk på det!" Ja, tänk på det, det har jag, ofta och har kommit fram till att det skulle vara ett mycket välkommet alternativ om jag skulle blivit så gravt utvecklingsstörd och handikappad som läkarna trodde när jag kom till världen i vecka 26. Så ja, jag tänker på mig själv, så ingen behöver komma med argument om dubbelmoral eller något av den sorten för det har jag redan hört tusen gånger och kommit fram till att det inte stämmer eftersom jag mycket väl skulle be om aktiv dödshjälp om ett sådant gravt handikapp skulle finnas hos mig.
Det är stor skillnad mellan att välja aktiv dödshjälp för sin egen del och att välja det åt någon annan (tex ditt eget eller någon annans barn).
Att du själv har ett handikapp gör dig knappast mer lämpad än någon annan att avgöra om det är "rätt" eller "fel" att ge svårt sjuka barn aktiv dödshjälp, särskilt inte eftersom du inte själv inte vill ha dödshjälp pga ditt eget handikapp (om jag förstår dig rätt?)
Om du hade varit gravt utvecklingsstörd och handikappad är det inte säkert att du skulle resonera som du gör idag (just på grund av dina handikapp).
Därför är det svårt (omöjligt) att utgå ifrån sig själv när man bedömer någon annans situation.
Om du vill testa din eventuella "dubbelmoral" måste du nog tänka dig att ditt barn föds precis så handikappat som du beskriver.
Om du skulle ge ditt eget barn aktiv dödshjälp är du inte dubbelmoralisk.