• Themis

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Ja vad säger ni här-är det allmänbildning att kunna koka kaffe?

Jag tycker att det är det om man ska kunna servera middag till släkten eller göra sitt för fikarasterna i arbetslivet. Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall).

Själv drack jag inte kaffe före 25 men har ändå kunnat laga det sedan jag var i alla fall tio år. Samt har fått fixa kaffe på arbetsplatser i diverse situationer där det inte ingått i jobbet egentligen-eller är det bara tjejer sånt gäller?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?
  • SirMixALot
    incahe skrev 2010-01-04 12:18:51 följande:
    Varsågod kaffeälskare så här gör man riktigt gott kaffe:

Fyll kaffepannan med riktigt kallt vatten (helst källvatten, men det kan bli ett problem förstår jag). Hur mycket är valfritt men jag ger här exempel på 6 koppar.
    Sådärja, nu börjar jag:

Måtta upp 6 kaffekoppar vatten i kannan.

Häll i 1 mått kaffe för varje kopp vatten + 1 mått för kannan.

Låt det koka upp, vicka lite på kaffepannan under kokningen annars kokar det över.
    Låt sjuda ca ½ minut.

Ta kannan av plattan och häll lite kallt vatten i pipen.

Låt stå ett tag för att sumpen ska sjunka till botten.
    Häll upp i kopp, drick, akta tungan så du inte bränner dig.

Allra godast smakar kaffet utomhus. Kokat på äkta tjärved, men det kanske är att gå till överdrift tycker en del.
    Kokkaffe ska väl inte koka upp, utan det ska tas av innan. Ska tillagas vid ~92-96 grader
    har jag för mig. Så lite mer åt det här hållet så får du riktigt gott kaffe. Funkar prima
    hemmavid.

En tradition på utdöende?

Mät upp kallt vatten och grovmalet kaffe i en kaffekanna och sätter på högsta värme på plattan eller allra helst över öppen eld i skogen. När vattnet börjar koka upp måste man vara med och ta av kaffepannan av värmen när skummet börjar lägga sig lite. Kokar vattnet för länge, eller det tar för lång tid innan vattent kokar så blir smaken ganska frän av garvsyran. Låt kaffe klarna ,sumpen falla till botten, och njut av det direkt. Men pass upp! Det är hett.
    En del tycker kaffe klarnar bättre om man häller i en skvätt kallt vatten.

/SirMixALot
  • Themis

MC: Jag håller med dig om att pulverkaffe går fetbort till gäster om man inte är i sommarstugan på landet första gången efter vinterstängningen. Vi brukar mobba svärfar för hans Näskaffe

• Dilong
    M C skrev 2010-01-08 16:16:23 följande:
    Dilong skrev 2010-01-08 16:09:18 följande:
    Ingen tvekan, jag kommer hellre till dig än till en del andra här (och de "andra" kommer säkert svara att jag ändå inte är bjuden)
    Det är inte lätt att vara perfekt, jag får jobba hårt för det.{#lang_emotions_innocent}
    Välkommen!
    Tack!
  • Dilong
    SirMixALot skrev 2011-01-08 10:21:11 följande:
    En del tycker kaffe klarnar bättre om man häller i en skvätt kallt vatten. /SirMixALot
    Det händer att jag har malt kaffe i ett stort glas och sedan häller på vatten från vattenkokaren. Det får stå några minuter och är grumligt tills jag häller på lite kallt vatten eller mjölk. Då ser man tydligt hur pulvret snabbt sjunker till botten.
  • Barbamama08

Absolut inte. Jag har själv aldrig kokat kaffe, och har aldrig varit med om att någon har ställt sig och kokat kaffe i en kastrull heller. Vem dricker kokkaffe numera? Alla jag känner dricker bryggkaffe.

Däremot tycker jag att det är himla oallmänbildat att tro att koka kaffe och att brygga kaffe är samma sak.

• Meddelande borttaget
  • PH76

Mina barn 9 & 12 har ingen aning om hur man kokar kaffe och kommer inte att få reda på det hemifrån i alla fall. Vi dricker kaffe men bara espresso eller cappuccino, och vi har en kaffemaskin, de har de flesta jag känner. Jag tror att koka kaffe är en utdöd "konst" i många delar av Sverige. Jag har heller aldrig i vuxen ålder sett en kaffekokare på en arbetsplats.

• Anonym (Kaffe)

Jag kunde inte koka kaffe förän för några månader. 

• Themis
    PH76 skrev 2024-10-30 09:23:52 följande:

Mina barn 9 & 12 har ingen aning om hur man kokar kaffe och kommer inte att få reda på det hemifrån i alla fall. Vi dricker kaffe men bara espresso eller cappuccino, och vi har en kaffemaskin, de har de flesta jag känner. Jag tror att koka kaffe är en utdöd "konst" i många delar av Sverige. Jag har heller aldrig i vuxen ålder sett en kaffekokare på en arbetsplats.

Nu säger alla jag vet fortfarande "koka kaffe" när man brygger kaffe också, och det var det som menades med tråden. Inte kokkaffe som i Norrland.

Och min arbetsplats har fortfarande smaskigt bryggkaffe och inga vidriga maskiner, gudskelov.
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Gaskarl
    Themis skrev 2024-10-30 18:25:46 följande:
    Nu säger alla jag vet fortfarande "koka kaffe" när man brygger kaffe också, och det var det som menades med tråden. Inte kokkaffe som i Norrland.

Och min arbetsplats har fortfarande smaskigt bryggkaffe och inga vidriga maskiner, gudskelov.
    Man kokar kaffe, eller brygger/gör kaffe. Och jag anser att båda,sätten tillhör allmänbildning, iofs är jag gammal, 61 år.
    Nescafe' smakar dynga med vatten, med 50/50 vatten/mjölk är det helt ok.
  • PH76
    Themis skrev 2024-10-30 18:25:46 följande:

Min nuvarande kund har en fantastisk espressomaskin al la kaffebar där man för sin espresso med därskmalda bönor och skummar mjölken själv. Alla ställen är olika.
  • Anonym (Pappa till tre barn)

"Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall)."

Din man låter som en oempatisk och barnslig person som inte vet vett och etikett. Klart man sätter på kaffe åt gästerna.

• Themis
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-10-30 21:45:41 följande:

"Min man håller inte med mig (han dricker inte kaffe och tycker att gäster som vill ha får fixa det själva i så fall)."

Din man låter som en oempatisk och barnslig person som inte vet vett och etikett. Klart man sätter på kaffe åt gästerna.

Jo det var ungefär så jag tyckte, men han har lyckligtvis många goda sidor också.
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Anonym (())

Jag har aldrig ägt en kaffekokare och kan inte heller koka kaffe. Anser inte att jag behöver kunna det heller. Kaffe är ett gift, koffein är ett djävulens påfund. 

Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?