• Plärtan

När börja rita?

När kan barn börja rita, med krita eller fingerfärg?
    Finns det fingerfärg som är ofarlig att äta? Om det skulle råka hända alltså. :)

• Svar på tråden När börja rita?
  • EJai

Rita har min dotter gjort sen hon va 1 år. Med finger färg tror jag det e från 3 år iallafall mina så dem ligger å väntar på henne par månader till.

• Shmone

Från ett år ungefär har min yngsta målat. Dom två äldre började senare.. närmare 2 år. Lillasyster fick upp intresset fortare för att hon sett de äldre måla.

Fingerfärg har vi aldrig använt hemma...

• Filmstjärnan

Blanda filmjölk och hushållsfärg, sedan har du fin barnvänlig fingerfärg. Kladda sedan på ett stort ark med ditt barn. Det kan du göra från ganska tidig ålder, alla barn gillar ju att kladda.

• Mamma till tre kottar

1-3 års ålder beroende på barnets nivå och intresse.

• sommarblomma1

Dottern började rita med vaxkritor (sådana med papper på) vid ett års ålder. Nu vid 17 månader tjatar hon om att få rita med bläckpenna.

Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • cicci85

min son är 17 mån nu har har tyckt det varit kul att rita och måla med vattenfärg de senaste 1-2 månaderna.

• Kaka

Min tjej ritar gärna. Hon är 1 år. Jag har köpt "knubbisar" (giftfria kritor som är kraftiga som hon inte kan bryta av). 8 färger i en ask för ca 25:- och sedan har vi stora pappersark så vi slipper färg på bordert .

• Pyttismamman

Min dotter började också vid 1 år ungefär, men det tog ett tag innan hon kom på tekninken för att färgen från kritan skulle fastna på pappret.
    Fingerfärg gillar hon, och som någon skrev så går det bra att blanda filmjölk och karamellfärg att måla med.

Svar på tråden När börja rita?