• mara12

Kan man börja med Pergotime trots att man inte får mens?

Hej alla! 

Jag har inte fått någon mens av egen maskin sedan jag var 15.  Fick diagnosen PCO för första gången då och senaste gången för ca 1 år sedan. Nu ska vi försöka bli gravida och jag undrar om det går att äta Pergotime om man inte har någon mens att utgå ifrån? Vad jag förstått så ska man äta Pergotime i samband med mens? Vi ska ju självklart gå till en läkare om jag inte blir gravid/får någon mens snart men tänkte bara höra om det finns någon som har någon erfarenhet av detta.

Gott nytt på er!

• Svar på tråden Kan man börja med Pergotime trots att man inte får mens?
  • inga76

Hej! Jag har inte heller någon egen mens. Inför Pergo får man då ta Provera eller något liknande preparat, som innehåller syntetiskt gulkroppshormon. Det ger en blödning, och sedan kan man ta Pergo. Lycka till!

• inyourface

Hejsan. Det står på pergotimes instruktioner att man kan ta dom utan blödning, men min gynekolog sa att jag inte skulle göra det.

• MrsHW

Jag tycker det är lite konstigt att du inte har fått provera innan. Min gyn skrev ut Provera till mig så fort han konstaterade PCO. Kroppen behöver blödning minst var 3e mån för att "skölja ur" och för att må bra. Det var iaf vad han sa till mig.
    Annars tar man provera i 10 dagar, sen får man mens och dag 5(exakt vilken dag varierar nog) så äter man pergo för att få ÄL..

Detta var mina erfarenheter. :)
    Lycka till!

• Klarabella89
    MrsHW skrev 2010-01-06 11:08:16 följande:
    Jag tycker det är lite konstigt att du inte har fått provera innan. Min gyn skrev ut Provera till mig så fort han konstaterade PCO. Kroppen behöver blödning minst var 3e mån för att "skölja ur" och för att må bra. Det var iaf vad han sa till mig. Annars tar man provera i 10 dagar, sen får man mens och dag 5(exakt vilken dag varierar nog) så äter man pergo för att få ÄL.. Detta var mina erfarenheter. :) Lycka till!
    Hade du varit utan mens länge innan du fick veta att du hade pco? För tänkte eftersom du fick prego utskrivet direkt. Eller hade ni försökt länge?
  • MrsHW
    Klarabella89 skrev 2010-01-08 23:05:30 följande:
    Hade du varit utan mens länge innan du fick veta att du hade pco? För tänkte eftersom du fick prego utskrivet direkt. Eller hade ni försökt länge?
    När jag va 15 började jag med p-piller. sen slutade jag med dom när jag var runt 19, efter det så hade jag mens mer eller mindre 6 mån kanske, sen hade jag INTE mens på nästan ett år. Så jag tröttnade och besökte gyn där jag då fick diagnosen. Men eftersom att jag och min sambo har haft oskyddat sex i nästan 3 år så fick jag pergo direkt när vi sa att vi ville försöka skaffa barn "på riktigt". Innan var det mer "råkar jag bli gravid så då gör det inget". Och då visste dom ju redan att jag hade pco.
Svar på tråden Kan man börja med Pergotime trots att man inte får mens?