• iii

Hjälper metformin mot acne?

Jag har PCOS med bland annat akne som ett av symptomen, trots att jag inte har något överskott av testosteron. Jag äter nu antibiotika pga det men måste sluta till sommaren pga att huden blir ljuskänslig av medicinen. P-piller får jag tyvärr inte heller äta.

Har läst lite om metformin som man kan använda mot PCO. Är det någon som provat det? Har det hjälpt mot er akne? Fungerar det för alla med PCO/PCOS eller bara för de som har en uppenbar hormonrubbning?

• Svar på tråden Hjälper metformin mot acne?
  • Seanna

Tyvärr så hjälpte det inte mig med aknen eller ngt annat PCO-symptom heller..  

• listo

Metformin ges till en del PCO-are som har insulinresistens, det är ju en diabetesmedicin. Såvitt jag vet har den ingen effekt på östrogen/testosteron-balansen, som ju kan orsaka t.ex. hårväxt, acne och liknande.

Traddiraddiraj
  • iii
    listoplisto skrev 2010-01-03 17:01:02 följande:
    Metformin ges till en del PCO-are som har insulinresistens, det är ju en diabetesmedicin. Såvitt jag vet har den ingen effekt på östrogen/testosteron-balansen, som ju kan orsaka t.ex. hårväxt, acne och liknande.
    Hur vet man om man har insulinresistens då?
  • iii
    Småbarnsliv skrev 2010-01-08 11:18:26 följande:
    Jag fick metformin av min läkare,men det hjälpte inte ett jävla skit + att man ska aldrig ge diabetesmedicin till någon som inte har diabetes...
    Varför inte? Vad kan hända?

Hade du fått konstaterat att du var insulinresistent innan du fick prova metformin?
  • iii
    Småbarnsliv skrev 2010-01-08 11:50:37 följande:
    Man kan få blodsockerfall & hamna i koma.. Ja det fick jag..
    Oj då, det har jag inte tänkt på. Kanske inte heller ett bra alternativ då.  Får väl köra på med antibiotikan istället då. Inte heller bra i längden, men det verkar trots allt vara det bästa alternativet.
  • LiselottePCOS

Metformin får man inte lågtblodsocker av om man inte har diabets typ två .  Har man normal insulinprooduktion händer  inget obehagligt.  Jag hade 2,4 i  fasteblodsocker när jag började och sedan vart det 4,5 vilket är mer nomalt.

Alla läkare har inte kunskap om Metformin. Metformin står det inte i FASS  att det kan hjälpa vid PCOS så därför är många läkare ovilliga att skriva ut det. De läkare som är bäst på Metformin är endokriniloger, som ofta arbetar med insulinreistenta diabetiker.

Meformin verkar i levern.  Levern tillverkar då mer SHBG som binder teostreon så att teostreonet påverkar huden mindre.

Jag har metformin sedan 2003, jag tål inte p-piller fick högtblodtyck och migrän av
    desolett

• nillanoll

Jag fick äta Diane för att få bukt med acnen och det hjälpte faktiskt! Men sedan när jag ville bli gravid så kunde jag självklart inte äta Diane längre eftersom det klassas som ett p-piller. Då fick jag istället börja med andra mediciner och metformin. Men det var inte för huden eller insulinresistens utan för att jag var någon slags testperson för att se om metformin tillsammans med de andra hormonpreparaten kunde få iordning på hormonerna.

Det hjälpte för övrigt inte..

Svar på tråden Hjälper metformin mot acne?