• davidguitar

    Ska det vara så här när en flickvän är gravid?

    älskar min flickvän över allt annat, skulle aldrig vilja henne nått illa alls. Vi är nu gravida (första barnet) och hon har mått illa och vart trött och har under dom två senaste månaderna velat vara ifred ifrån mig (pga lukter och att jag är jobbig och krävande?) och hon har fått den "spacen" av mig. Men vill endå vara delaktig i graviditeten. Fram tills senaste tiden säger hon att hon älskar mig, men inte är kär, ibörjan sa hon det pga av barnet men nu säger hon att hon inte vet och att vi kanske inte kommer att ha ett förhållande när barnet kommer.
    Jag blev/blir riktigt sårad och kan inte leva normalt efter hon sa det. Jag vill verkligen ha en familj med henne och leva tillsamsn och ta hand om det här barnet tillsammans, inte utan henne. Det var inte tanken när vi bestämde oss för att ha barn. Hon har verkligen vart så kärleksfull och underbar som man kan tänka sig fram tills 2 månader in i graviditen. Känner mig riktigt sårad och JÄTTE JÄTTE orolig. =(

    Hjälp nån!?!?

  • Svar på tråden Ska det vara så här när en flickvän är gravid?
  • p w

    Jag blev väldigt glad av ditt inlägg. För min egen skull. Ledsen för din.
    Jag själv är i v. 19 och är precis som din tjej. Min sambo är den snällaste man kan ha, vill hjälpa och avlasta.
        Jag blir tokig för att jag inte kan/orkar det jag alltid gjort. Jag vill hela tiden att han ska lämna mig ifred, sluta tjata om oväsentliga saker som jag ändå inte bryr mig om, hitta på något eget och framför allt ta ansvar. Så får jag dåligt samvete och tjuter blod när jag inser att han försöker så han blir blå och sönderstressad, men så går det över och han är lika "menlös" som vanligt och jag är aldrig särskilt kär i honom.
       Också jag har letat lägenhet, senast igår, och ibland tänker att jag får stå mitt kast för att jag var så tanklös och satte mig i denna situationen. Samtidigt kommer jag på mig själv att jag fantiserar om sommarkalas i trädgården för barnet och vi åker på semestrar osv. Då är hela tiden sambon med i framtidsbilden.
       Så blir jag arg för att jag ena dagen känner så och andra dagen är lycklig.
    Nu när jag läste detta så gick det upp ett ljus för mig. Det är inte HAN, det är JAG som är boven, vilket gjorde att allt släppte. Till nästa gång kanske, men jag hoppas att jag minns detta då.

    Läste även om järntabletterna som någon skrev. Började igår att återuppta ätandet för jag kände själv att orken låg på noll. Hoppas att det går uppåt nu :)

    Nu har det gått ytterligare en månad sedan ditt inlägg. Vet inte hur ert liv ser ut nu men jag hoppas att din situation förbättrats och att hennes upptåg inte slitit för mycket på er relation.

    Men du ska veta att du och kommentarerna hjälpte mig till insikt att faktiskt skylla på graviditeten och bli lite human mot min stackars hjälplösa sambo.
    Lycka Till och Tack :)

  • Undret Gilan

    Haha inget konstigt med att hon är så alls!
    Jag kan ena sekunden lipa för att jag tror att min sambo kommer lämna mej pga jag är tjock och ful. Klänger mej då fast som en igel och han får knappt gå på toa för då är hans toabesök viktigare än mej anser jag. Nästa sekund tycker jag bara att han pratar, klänger och är på mej/i vägen konstant och funderar seriöst på att flytta till pajala eller nåt.:P

    Men tala om för henne hur du känner så kanske hon börjar tänka sej för lite mer samt försök ha tålamod.:)


    ~~¤*Förlovad*¤~~
  • iamnumb

    Min sambo slog mig i 9 mån! Jag fick inte ens gå ut och då menar jag det bokstavligen, hon slog mig om jag närmade mig dörren!

  • FridaBjoerk

    Har inte läst alla inlägg, bara tittat igenom lite smått och har egentligen ingen energi alls till att skriva något uppmuntrande själv just nu.


    Vill bara säga att TACK ni som skriver. Så härligt att se att man inte är ensam om att vara detta "gravidmonster".. Jag har alltid haft svårt att visa känslor men nu helt plötsligt gråter jag hela tiden och verkligen kräver att min pojkvän ska vara med mig dygnet runt fast han jobbar så hårt han bara kan just nu för att starten för sonen ska bli så bra som möjligt. Svarar han inte på mina meddelanden inom två minuter ringer jag upp och skriker eller sitter i min ensamhet och gråter ännu mer.
    Vi har dessutom äntligen precis blivit tillsammans efter 2 väldigt slitiga år av och till, vill inte förlora honom "igen". 
    Är inte mig själv för fem öre och känner för tillfället att jag ALDRIG mer vill vara gravid! Och det känns verkligen jättehemskt att tänka så. Men skönt att läsa liknande inlägg som dessa och se att man inte är ensam om det!
    Är nu i vecka 27 så det är ett tag kvar.. Någon här som har något tips på hur man ska göra sista veckorna uthärdliga? 
  • Pluppi

    Hej


    davidguitar skrev 2010-01-03 15:01:00 följande:
    älskar min flickvän över allt annat, skulle aldrig vilja henne nått illa alls. Vi är nu gravida (första barnet) och hon har mått illa och vart trött och har under dom två senaste månaderna velat vara ifred ifrån mig (pga lukter och att jag är jobbig och krävande?) och hon har fått den "spacen" av mig. Men vill endå vara delaktig i graviditeten. Fram tills senaste tiden säger hon att hon älskar mig, men inte är kär, ibörjan sa hon det pga av barnet men nu säger hon att hon inte vet och att vi kanske inte kommer att ha ett förhållande när barnet kommer.Jag blev/blir riktigt sårad och kan inte leva normalt efter hon sa det. Jag vill verkligen ha en familj med henne och leva tillsamsn och ta hand om det här barnet tillsammans, inte utan henne. Det var inte tanken när vi bestämde oss för att ha barn. Hon har verkligen vart så kärleksfull och underbar som man kan tänka sig fram tills 2 månader in i graviditen. Känner mig riktigt sårad och JÄTTE JÄTTE orolig. =(Hjälp nån!?!?

    Jag vet inte om det hon känner är det jag kännde!

    Jag har mått väldigt illa o kräkts flera gånger per dag, inte kunnat äta vissa dagar, o kramar o pussar har varit omöjligt under en tid, då jag fått kvällningar av min sambo,,men jag har absolut pratat med honom om att det bara är mina hormonerm,mm men under ca 1 månad började jag tvivla på honom o undra om jag verkligen var kär, eller ville leva med honom o vart jätte orolig för att jag kände så, men detta har nu försvunnit, o jag berättade aldrig detta för honom för att jag visste ju att jag älskade honom innan jag vart gravid och vi har varit tillsammans i 5 år så varför skulle jag sluta tvärt?!. jag misstänkte att det var en kris, o det va det, nu fattar jag inte hur jag kunde känna så, men det vart väl på grund av att jag mådde så illa o dåligt, o hans närhet va jobbig som utlöste det. 
    men jag är jätte glad att jag INTE drog upp det för honom, han har nog med mina svänginga hormoner. han ställer alltid upp på mig, handlar det jag vill ha, lagar mat då jag kräks av mat os, jag är så tacksamm för att jag har honom, o älskar honom av hela mitt hjärta. 

    jag hoppas verkligen att det bara är en fas hon går igenom, tyckte jag läste att detta skedde inom 2 mån,, o det va precis vad som skedde mig, jag är nu i 3 mån och jag tycker att man ska berätta o försöka få sin partner o förstå en i den mån det går, men inte allt kanske. men vi vi är alla olika. 
    lycka till 
  • Ogge1000

    Måste fråga, är detta så vanligt som jag förstått då? Har själv en gravid sambo som är pendlar mellan att inte vara kär i mig, till att vara jätte kär..sen någon vecka tillbaka har hon inte varit kär i mig har hon sagt, men vi har endå tittat hus tillsammans osv..är det normalt att det händer?? Läste om någon tidigare i tråden som ej fick gå på familjerådsgivning pga det är så vanligt*pusta ut*

  • mimmisigrid

    Det är vanligt tro mig, en gravid tjejs hormoner är upp och ner o de e nog skapligt jobbigt för henne med  att aldrig veta varken ut eller in. Jag tappade känslor vid båda barnen i början, men sen blev det bättre de e nog bara hormoner som spökar. se bara till att lyssna och inte bråka om småsaker, att berätta för henne att hon kommer bli en superbra mamma och att du är stot över att hon ska föda ditt barn osv, så ska nog känslorna bli normala sen igen :) men jag kanb tänka mig hur jobbigt det är, de gäller bara att vara förstående :) 

  • mimmisigrid
    Ogge1000 skrev 2013-04-04 12:43:41 följande:
    Måste fråga, är detta så vanligt som jag förstått då? Har själv en gravid sambo som är pendlar mellan att inte vara kär i mig, till att vara jätte kär..sen någon vecka tillbaka har hon inte varit kär i mig har hon sagt, men vi har endå tittat hus tillsammans osv..är det normalt att det händer?? Läste om någon tidigare i tråden som ej fick gå på familjerådsgivning pga det är så vanligt*pusta ut*
    Det är vanligt tro mig, en gravid tjejs hormoner är upp och ner o de e nog skapligt jobbigt för henne med  att aldrig veta varken ut eller in. Jag tappade känslor vid båda barnen i början, men sen blev det bättre de e nog bara hormoner som spökar. se bara till att lyssna och inte bråka om småsaker, att berätta för henne att hon kommer bli en superbra mamma och att du är stot över att hon ska föda ditt barn osv, så ska nog känslorna bli normala sen igen :) men jag kanb tänka mig hur jobbigt det är, de gäller bara att vara förstående :) 
  • Pierre08

    Hej gammal tråd men är lite i samma situation hur gick det för er?? Tacksam för råd

    Jag kommer bli pappa nu i april. Känns härligt

    Men nu till mitt problem min tjej verkar ha tappat sina känslor för mig.

    Vi har bara varit ihop i 8 månader och bor inte ihop.

    Vi har haft en underbar resa på kort tid med så mycket kärlek och skratt.

    Innan vi hade tagit gravtestet så märkte jag av att nått förändrats. På dryga veckan blev hon mera tyst och inte lika glad och charmig som hon normalt är.

    Vi gör slut 1 dag innan vi tar gravtestet.

    Hon berättar att hon inte känner sig kär längre men vet inte varför. Vi har varit hos bm och vi gör inget förhastat innan förlossning.

    Jag är så ledsen och nerstämd över hela situationen fattar inte vad som skett från kärlek till ingenting på 1,5 vecka.

    Nu pendlar hon mellan att vilja göra slut för att några veckor senare säga hon saknar mig och visa bilder på hus.

    Är fortfarande kär i henne men som hon är nu är hon en helt annan tjej vart tog min charmiga glada tjej vägen?

    Nån som har några tips? Kan det vara hormoner

    Hon är nu i vecka 19

  • Johan70
    Labbe54 skrev 2013-04-04 12:57:32 följande:

    3 år gammal tråd?


    Snart tio år gammal tråd.

    Ämnet är nog tidlöst, så det gör inget. Det är intressant att läsa i en tråd som den här, inför sin egen situation.
  • Johan70

    Vi skall, som det ser ut, ha barn i augusti. Min flickvän tycks inte ha förlorat känslorna för mig, tvärtom känns det som om hon är mer kärvänlig nu än innan.

    Vårt problem är dock ett annat. Hon blöder. Vi vet inte om det är missfall eller inte. Hon är ledsen och vill sova hela dagen. Graviditetstesterna visar på tydligt plus, men hon tycker inte att det känns som om hon är gravid längre, som om hon inte längre har den spända mage och så som hon verkade ha från början. Jag vet inte hur jag skall förhålla mig till det.

  • Zebran89
    Johan70 skrev 2019-12-29 18:07:53 följande:

    Vi skall, som det ser ut, ha barn i augusti. Min flickvän tycks inte ha förlorat känslorna för mig, tvärtom känns det som om hon är mer kärvänlig nu än innan.

    Vårt problem är dock ett annat. Hon blöder. Vi vet inte om det är missfall eller inte. Hon är ledsen och vill sova hela dagen. Graviditetstesterna visar på tydligt plus, men hon tycker inte att det känns som om hon är gravid längre, som om hon inte längre har den spända mage och så som hon verkade ha från början. Jag vet inte hur jag skall förhålla mig till det.


    Då behöver ni boka tid på gyn, gärna akut, och kolla om allt står rätt till.
Svar på tråden Ska det vara så här när en flickvän är gravid?