• Helly

Lågt AMH-värde, men ändå gravid?

Hej!

Jag och min sambo har försökt att bli gravida i drygt ett år. Har genomgått en utredning där de kom fram till att mitt AMH-värde var alldeles för lågt (knappt 0,6). Tror att det normala är att man skall ligga mellan 0,7-6,0. AMH står för äggreserven och äggkvaliteten tror jag. Som jag fattar det håller inte mina ägg tillräckligt bra kvalitet för att kunna bli befruktade.
    Pga detta rekommenderar de inte ens att vi ska försöka med provrör, då oddsen är lika låga som om vi skulle försöka på egen hand. Det känns supertungt. Jag är 36 år och trodde inte att det redan skulle vara kört. 
    Är det någon som trots lågt AMH-värde blivit gravid och hur har ni i så fall burit er åt? 
    // Helly
  • Svar på tråden Lågt AMH-värde, men ändå gravid?
  • Lernemalin

Hej! jag väntar på svar på amh-test!  Trevligt att läsa att det finns dem som fått barn fast de har lågt Amh-värde, de ger hopp :)

Men frågan är hur jag ska göra vid eventuellt lågt amh-värde, om jag ska kämpa för att få prova IVF i alla fall!? Mina läkare har hitils vart väldigt negativa till mig för jag har Turners...Den första har hela tiden hänvisat till ÄD och inte velat ge mig en chans :(  Men nu fick jag göra detta amh- test.. frågan är vad jag gör vid dåligt svar? Hoppas dock att de är så bra att jag kan prova IVF :)

Håller tummarna för er andra, hoppas det kommer gå bra för er <3

• el04

Hej! Har en fråga jag hoppas någon kan svara på! 

Jag fick svar på mitt amh-prov idag. Det är på 0,96. Allt läkaren skrev är att det är normalt för en kvinna i min ålder. Men vad innebär det när det kommer till chans att bli gravid och möjlighet att få genomgå ivf?!

Jag är 41.

Tacksam för svar  

• Bejje

Jag skriver här som mannen i förhållandet. Jag och min tjej har varit tillsammans i över 4 år och har aldrig använt kondom och har inte blivit med barn än. För ett drygt år sedan blev hon dock gravid, men det blev missfall.

Vi har funderat över varför vi har haft så svårt att bli gravid då vi haft sex så ofta. Nu är jag 31 år som kille och min tjej är 24 och även om hon vill ha barn så börjar jag få panik i min ålder. Jag har råkat göra ett one night stand gravid nåt år innan jag träffade min sambo så jag misstänkte att det är ok för mig.

Nu har vi dock vart hos en klinik för att kolla upp båe mig och min sambo och resultatet blev att jag har ungefär dubbelt så många spermier som anses normalt och dom verkar helt bra, så jag är jättenöjd över det, men sen kom nedslaget. Min sambo har dåliga värden! Hon är 24 år och har ett sånt där AMH-värde som ni snackar om som är på 0,26. Doktorn snackade om att hon är på väg in i klimakteriet trots 24år!. Jag blev otroligt ledsen och min sambo likaså givetvis. Jag höll på att bryta ihop hos doktorn men brukar inte grina offentligt.

Hur är det möjligt att man kommer i klimakteriet i 24 års ålder? Vi fick i alla fall direkt erbjudande om IVF så snart som möjligt då värderna var så låga för hennes ålder. De misstänker att om vi väntar i 6 månader så kan det vara för sent. Fan vad livet är orättvist.  Vissa har fortfarande mens och är fertila och får barn när de är över 50 och andra är inte ens 25 :( 

• Bambi2

Bejje - Jag hoppas att ni har hunnit smälta det svåra beskedet och har kommit igång med IVF nu. Jag ramlade över denna tråd av en slump och eftersom det inte är så mycket aktivitet här vill jag tipsa om en annan tråd här på familjeliv: "solskenshistorier trots lågt AMH". Lycka till!

• Bejje
    Bambi2 skrev 2013-04-02 18:24:31 följande:
    Bejje - Jag hoppas att ni har hunnit smälta det svåra beskedet och har kommit igång med IVF nu. Jag ramlade över denna tråd av en slump och eftersom det inte är så mycket aktivitet här vill jag tipsa om en annan tråd här på familjeliv: "solskenshistorier trots lågt AMH". Lycka till!
    Tack, det tar lite tid sånt här, men vi har fått en tid i alla fall.
  • my love

Hej! Jag vet inte om du fått något svar på din fråga? Jag såg din insändare i dag och ville ge min åsikt. Jag är 46 år och försökt fått barn i över ett år.mitt AMH-värde låg på under 0,2 icke mätbart. Men jag blev gravid i alla fall. Tyvärr fick jag missfall v9 men det är inte omöjligt! Ge inte upp! Värdet har jag läst om inte behöver betyda att det finns dålig äggreserv. Det kan ha med balansen mellan olika hormon att göra.testa Progester all.det gjorde jag och blev gravid. Lycka till!

• my love

Hej! Hur går det för er. Jag har ett AMH-värde under 0,2 men blev gravid i alla fall.tycker inte ni ska tro att det värdet har med äggreserven att göra. Jag har läst att det inte alls behöver ha med det att göra utan att det är hormonet som styr, vilket Sen utvecklar äggen.jag tog Progerster all och det hjälpte. Kram och lycka till!

• bolltjej35
    Helly skrev 2010-01-03 16:44:59 följande:
    Hej!
    Jag och min sambo har försökt att bli gravida i drygt ett år. Har genomgått en utredning där de kom fram till att mitt AMH-värde var alldeles för lågt (knappt 0,6). Tror att det normala är att man skall ligga mellan 0,7-6,0. AMH står för äggreserven och äggkvaliteten tror jag. Som jag fattar det håller inte mina ägg tillräckligt bra kvalitet för att kunna bli befruktade.
    Pga detta rekommenderar de inte ens att vi ska försöka med provrör, då oddsen är lika låga som om vi skulle försöka på egen hand. Det känns supertungt. Jag är 36 år och trodde inte att det redan skulle vara kört. 
    Är det någon som trots lågt AMH-värde blivit gravid och hur har ni i så fall burit er åt? 
    // Helly

Jag har 0,6 i AMH värde och blir 36 år till hösten. Doktorn dömde inte ut våra chanser att bli gravida på naturlig  väg men att vi nog får skynda på sa han. Om vi inte blivit gravida efter sommaren får vi nog starta en behandling. Känns jobbigt att man är 36 år och snart infertil. Oddsen med provrör borde vara hyfsade. De sa inget om det till oss i varje fall. Han sa att det är bättre att starta när det inte är allt för lågt för då är chansen större till bättre och fler ägg. jag kommer troligen få köra långa programmet dock med nedreglering.
  • Jenkis

Om ni har hört det senaste om AMH så vet ni att man inte kan stirra sig blind på ett dåligt värde. Det har tydligen blivit fel när de har analyserat, så vissa har fått lite sämre värden än vad som är sant och vissa har fått mycket sämre värden än vad som är sant...

• jennaA

Ja många prover som tagits på AMH är fel och AMH ger inte hela bilden.

• bolltjej35
    Helly skrev 2010-01-03 16:44:59 följande:
    Hej!
    // Helly

Hej
    Jag har också lågt AMH värde och 'r 6 år om några månader (född 77). Vi har också gjort en utredning och de tyckte vi skulle försöka själva över sommaren och sedan starta IVF till hösten om vi inte lyckats på egen hand. Än så länge har vi inte blivit gravida. Doktorn tyckte inte alls att det var någon fara med 0,6 för IVF, men han tyckte heller inte att vi skulle vänta för länge med IVF så äggkvaliten blir ännu sämre. Jag var på Göteborgs kvinnoklinik i Göteborg. Var har du varit? Tycker inte du ska ge upp även om det känns tungt. Gå någon annanstans och få ett nytt utlåtande. Vänta inte utan ta tag i det så fort ni kan.
  • bolltjej35
    el04 skrev 2012-06-09 01:28:41 följande:
    Hej! Har en fråga jag hoppas någon kan svara på! 

Jag fick svar på mitt amh-prov idag. Det är på 0,96. Allt läkaren skrev är att det är normalt för en kvinna i min ålder. Men vad innebär det när det kommer till chans att bli gravid och möjlighet att få genomgå ivf?!

Jag är 41.

Tacksam för svar  

Hej

Jag tycker du har ganska högt AMH värde. Amh värdet ska minst vara 0,7 för att vara normalt. Jag har 0,6 och är 36 år snart.   Du har ju bra värde med tanke på din ålder dessutom.
Svar på tråden Lågt AMH-värde, men ändå gravid?