• Pasadena

Vad är OK?

Har en otroligt trotsig 2,5-åring här hemma som just uååtäckt att man kan vara en liten "Emil" och att det är så himla kul att göra saker som mamma och pappa reagerar över..
    Till exempel att klättra och stå på vardagsrumsbordet, hälla ut vatten på parketten, slänga iväg maten överallt och spotta ut maten vart som helst.

Vi är lite oense här hemma över vad som är OK eller inte. Jag tycker att det inte har någon betydelse om hon klättrar upp på vardagsrumsbordet/soffbordet så länge det inte är risk att hon ramlar och slår sig, medan sambon tycker att hon absolut inte ska, för då kanske hon gör så när man är hemma hos andra också.
    Jag tycker att det är ok om hon klättrar upp och sätter sig i fönstret och tittar ut (vi har såna stora djupa gamla fönster) så länge man har koll så hon inte ramlar och slår sig.

Ska man säga NEJ och springa efter henne för minsta lilla kommer man inte göra annat än att begränsa henne. Så tänker jag..

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Vad är OK?
  • The Black Lady

Jag håller med din sambo......sitta vid fönstret låter oroväckande....det hade inte mina barn få göra....

• kutiom

Här får dottern klättra på ett bord, inte det andra och inga fönster men då har vi inte heller sådana som ni. Jag håller med dig, välj era strider och låt dottern vara lite busig så länge det är hyfsat säkert. Det här med att hon kommer att vara lika klättrig borta tror jag inte på, eller det beror på er helt enkelt, hon kommer lära sig att det är olika regler på olika ställen. Tror jag. Dottern här klättrar aldrig på andra bord, tror inte tanken slagit henne.

• Ilsa

Jag håller med dig. Barn kan anpassa sig efter olika situationer. Och om det inte finns fara för skada så är det mesta ok. Min man resonerar precis som din. Så vi gör på olika sätt - det funkar också.

• Ilsa

Fram för allt tycker jag att det är onödigt att säga nej hela tiden och göra allt till en maktkamp. Precis som du säger, välj dina strider. Igår hade min man och dotter världens gräl om att hon ville gå och lägga sig i en tunn blus och han insisterade på hon skulle ha nattlinne (han trodde att hon skulle frysa i blusen) jag tyckte att det fick hn väl ändå bestämma själv men han sa nej: "därför att jag är hennes pappa och jag bestämmer" - åh herregud

• Pasadena
    Ilsa skrev 2010-01-05 15:22:36 följande:
    Fram för allt tycker jag att det är onödigt att säga nej hela tiden och göra allt till en maktkamp. Precis som du säger, välj dina strider. Igår hade min man och dotter världens gräl om att hon ville gå och lägga sig i en tunn blus och han insisterade på hon skulle ha nattlinne (han trodde att hon skulle frysa i blusen) jag tyckte att det fick hn väl ändå bestämma själv men han sa nej: "därför att jag är hennes pappa och jag bestämmer" - åh herregud
    Så är det lite här hemma med

Tack för era svar, känns skönt att veta att flera gör samma sak och att det inte betyder att man är slapphänt på nåt sätt..
Svar på tråden Vad är OK?