• Anonym (villrådig)

Otrohet men med känslor...

Jag är en kvinna som är gift och har två barn på 2 och 3 1/2 år. Började jobba heltid i feb 09 och nu är mitt liv i kaos. Det har varit ett jobbigt år då jag inte trivts så bra på jobb och jag tycker att det är mest jag som sköter städning och sådant hemma även om vi jobbar heltid båda. Vi jobbar mycket tvärtemot varandra, träffas inte så mycket och man är alltid själv med barnen eftersom den andre oftast jobbar. Har väl inte känt så mycket passion för min man den senaste tiden. Vi har varit tillsammans i 16 år.
    Så nu har jag träffat en annan man på mitt jobb och har tyvärr varit otrogen med honom. Har berättat för min man och sagt att jag vill att vi ska försöka igen och det vill han också. Men jag har ändå känslor för mannen på jobb och är nu så himla osäker på hur jag ska göra. Välja familjen och tryggheten och allt som alltid varit viktigt för mig, eller välja att fortsätta träffa mannen på jobb som jag egentligen inte tror är någon att lita på. Vet inte heller om känslorna hade funnits kvar om vi hade träffats utanför jobbet för det har vi inte gjort.

• Svar på tråden Otrohet men med känslor...
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Jag tycker att du i första hand skall titta på relationen till din man. Ni har två små barn och du har börjat jobba heltid. Det är en väldigt stor omställning att få två barn tätt och att sen börja arbeta igen. Dessutom är det så att det är du som sköter det mesta av hemarbetet och du och din man har inte så mycket tid tillsammans. Det verkar som att det finns brist på gemensam tid för er, brist på samråd när det gäller hemarbetet och någon slags bristande känslomässigt engagemang. Jag tror att det är därför du fått känslor för mannen på jobbet. Både du och din man vill försöka få det bättre tillsammans och jag tycker att du skall ta det som en utgångspunkt. Ni behöver prata igenom vad som hänt med er relation och hur ni skulle kunna få det bättre tillsammans. Tänk på hur ni hade det tidigare och vad ni gjorde då för att hålla kärleken vid liv. Du verkar ju väldigt tveksam till mannen på jobbet och det är därför jag tror att du i första hand skall se det som ett tecken på att du och din man inte har det bra tillsammans. Ni behöver kanske hjälp av utomstående, familjerådgivare eller parterapeut för att gå igenom vad som hänt och se vad vi tillsammans behöver förändra. Jag tycker att du skall börja i den änden och se om det ger resultat.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (villrådig)

Tack för ditt svar. Jag inser väl också att det är det rätta att göra men det är så svårt att bortse från de starka och passionerade känslorna jag trots allt har för min kollega. Och om vi träffas, som vi ju gör emellanåt på jobb så blir det ännu svårare.
    Min man och jag har sagt att vi ska försöka igen men han vill ändå inte precis förändra något från hans sida till att börja med. Eftersom det är jag som har varit otrogen så vill han se ånger och nästan lite "fjäsk" från min sida. Jag känner inte att jag klarar av det just nu. Även om jag förstår att jag är den "onda" i denna situationen så är det mycket jag tycker att vi måste förändra innan jag kommer att känna att det blir bättre mellan oss. Men som sagt så känner min man inte alls så utan det är bara jag som ska anstränga mig.
    Och kommer känslorna för min kollega bara att försvinna av sig själv ? För så länge jag är attraherad av kollegan är det svårt att vara helt engagerad i att få det bättre hemma också.

• Gerd parterapeuten

Hej!
    Din situation är väldigt svår och det är mycket som står på spel. I sådana här situationer vet man aldrig utgången och ovissheten kan vara mycket svår. Om vi i första hand utgår från två olika alternativ så kan vi titta lite på dem. Om du lämnar din man för din kollega så vet du inte alls hur den nya relationen kommer att utvecklas. Den kan bli bra men den kan också ta slut. Det tar tid att lära känna en ny person i verkliga livet. Lämnar du din man så får du nog räkna med att den relationen inte kan repareras längre fram om du skulle ångra dig. Det finns en risk att du står utan någon av dessa relationer. Om du stannar kvar med din man finns egentligen samma risk. Ni kanske inte lyckas reparera ert äktenskap och kollegan på jobbet kan gå vidare med sitt liv och en annan relation.
    Om du stannar med din man så har ni mycket arbete att göra. Han behöver just nu reagera på att du varit otrogen. Du måste stå ut med det ett tag men inte hur länge som helst. Ni behöver prata om hur ni skall kunna förändra er relation och där måste ni vara delaktiga båda två. Sedan tar det tid att bygga upp ett nytt förtroende. Det är ett perspektiv på i alla fall ett år vi pratar om.
    Du har starka känslor för din kollega och det blir svårt för dig att engagera dig i din man. Kanske har det varit för stora brister mellan dig och din man vilket medfört att du intresserat dig för en annan. Det är bara du själv som kan känna efter vad som är viktigast för dig och vad du tror mest på.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (villrådig)

Jo, jag inser att det är hur mycket som helst som står på spel.
    Jag tror själv att jag funderat även innan detta hände på om jag egentligen har de rätta känslorna för min man. Samtidigt är jag så himla rädd för att jag kommer att ångra mig om jag nu väljer att separera. Han har ju gjort klart att om jag flyttar kommer han inte att ta tillbaka mig igen. Jag tycker det är tufft att kunna säga det redan nu men kan ju inte heller styra över hans käsnlor.
    Jag har inte någon aning om vad känslorna jag har för min kollega är värda egentligen och hur det hade blivit mellan oss men jag har varit otrogen och även om det låter hemskt ångrar jag mig inte. Det känns som att det borde vara en varningsklocka att det inte står rätt till i mina känslor för min man.
    Men hur sjutton ska man veta hur man ska göra ? Jag känner att jag nog skulle behöva bo själv en månad eller två men det är ju inte min man med på överhuvudtaget. Men jag har ju fortfarande kontakt med min arbetskamrat (även om vi inte kan säga att vi har ett förhållande) och vill inte såra min man ännu mer än jag redan gjort. För jag vet ju att jag älskar min man, vet bara inte om det är på rätt sätt eller om vi är för mycket kompisar.

• Gerd parterapeuten

Ni har en allvarlig kris och ni kan inte vrida klockan tillbaka. Även om din man är sårad så behöver han se att er relation kanske inte varit så bra. Det är ju helt rimligt i den här situationen att ta sig tid att tänka. Försök få din man att förstå att han inte har något att förlora på det egentligen.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (villrådig)

Tack för råden !

Svar på tråden Otrohet men med känslor...