• Fidget

5-åring själv till lekparken? Hur gör ni?

Hej!

Har precis haft ett samtal med en av min dotters bästa kompisar. Min dotter är född i augusti 2004 och är snart 5,5 år, deras blir 5 i februari.

Vår dotter får vara ute på våran gård och leka. Vi bor i ett radhusområde där vi ser i stort sett hela gården som även är bilfri. Det finns även en stor lekpark som ligger bakom en skogsdunge och genom ett område till - det är c:a 200 meter dit.

Nu har kompisens familj bestämt att deras dotter som snart blir 5 år får gå till den lekparken själv. De vill även att hon skall lära sig hantera en mobiltelefon så att hon kan ringa om det händer något.

För våran del så är det helt otänkbart. Jag är säkert världens hönsmamma, men jag vill verkligen inte att min dotter skall gå så långt bort själv. För det första så har jag ju ingen koll på vilka som är i lekparken och hon kan dessutom göra sig illa utan att någon ser.

Hur gör ni med barn i samma ålder? Får de vara ute och leka själva utan övervakning och har de en mobiltelefon som de kan ringa hem med?

• Svar på tråden 5-åring själv till lekparken? Hur gör ni?
  • lianem

Vår son som blev 4 i augusti fick i slutet av sommaren gå/cykla till lekplatsen själv. Med förutsättning att jag viste att hans syskon var där eler att han åkte dit med en kompis. Vi bor i ett villaområde, alla känner alla. Men vi hade en misstänkt "pedofil" som bodde i byn ett tag i sommras och då fick självklar dom inte va ute där själv. Lekparken ligger ca 150 m bort. Närmare fågelvägen men det står en villa ivägen. Men som sagt det beror på vart man bor också tycker jag och om man känner många. Visst smet han dit någongång utan att jag viste men förstod snabbt vart jag kunde hämta honom. Visst tidigt kan tyckas, men med hans syskon var det inte lika tidigt har jag för mig. Beror på mognad med. Dom är mammig mina barn så dom är inte borta länge och självklart går jag och kikar till dom. 

• Fröken Rosenknopp
    lianem skrev 2010-01-06 11:30:15 följande:
    Vår son som blev 4 i augusti fick i slutet av sommaren gå/cykla till lekplatsen själv. Med förutsättning att jag viste att hans syskon var där eler att han åkte dit med en kompis. Vi bor i ett villaområde, alla känner alla. Men vi hade en misstänkt "pedofil" som bodde i byn ett tag i sommras och då fick självklar dom inte va ute där själv. Lekparken ligger ca 150 m bort. Närmare fågelvägen men det står en villa ivägen. Men som sagt det beror på vart man bor också tycker jag och om man känner många. Visst smet han dit någongång utan att jag viste men förstod snabbt vart jag kunde hämta honom. Visst tidigt kan tyckas, men med hans syskon var det inte lika tidigt har jag för mig. Beror på mognad med. Dom är mammig mina barn så dom är inte borta länge och självklart går jag och kikar till dom. 
    Det är nog lättare att våga släppa iväg dem om det finns äldre syskon som är med, kan jag tänka mig.
  • Svana

Nej aldrig skulle jag tillåta det. Tycker inte du är en hönsmamma. Man kan varna barn om att inte göra si och inte så, men det kan man som 5-åring glömma bort väldigt snabbt. Jag såg ett program med Dr.Phil för länge sedan. De filmade barn som lekte i en park. Det var lite olika åldrar på barnen, men de var mella 5-6 år. De hade alla fått varningar från föräldrarna om att inte prata med främlingar, inte gå iväg från lekparken, och om de hittade vapen så fick man absolut inte röra det. Föräldrarna gick iväg, eftersom detta var ett försök. En stund senare kommer en man som säger att han har en liten söt hundvalp, och han ber barnen komma med honom till hans bil. Gissa vad? De följer med, och det behövs inte ens mycket övertalning från mannen. I försöket hittar barnen också en pistol, som de börjar leka med. Ok, inte så stor risk att hitta en pistol i Sverige, men det finns sjuka människor som lockar med sig barn. Vanligare än man tror. Har själv blivit utsatt för en blottare som 10-åring, då jag och min syster lekte ensamma i en park, där vi inte fick vara :)

Jag menar inte att 10-åringar inte ska få vistas ensamma ute, men jag menar att man kan inte lita på att barn vet vad som är bäst för dem. Och 5-åringar är så godtrogna, de har som  regel aldrig upplevt att människor kan vara onda eller att de kan råka illa ut över huvud taget. Min son säger tex alltid,  om jag säger "akta dig", - Mamma, jag kan inte slå mig, det händer aldrig! Därför ska vi finnas till hands.
  • Fröken Rosenknopp
    Svana skrev 2010-01-06 12:01:29 följande:
    Nej aldrig skulle jag tillåta det. Tycker inte du är en hönsmamma. Man kan varna barn om att inte göra si och inte så, men det kan man som 5-åring glömma bort väldigt snabbt. Jag såg ett program med Dr.Phil för länge sedan. De filmade barn som lekte i en park. Det var lite olika åldrar på barnen, men de var mella 5-6 år. De hade alla fått varningar från föräldrarna om att inte prata med främlingar, inte gå iväg från lekparken, och om de hittade vapen så fick man absolut inte röra det. Föräldrarna gick iväg, eftersom detta var ett försök. En stund senare kommer en man som säger att han har en liten söt hundvalp, och han ber barnen komma med honom till hans bil. Gissa vad? De följer med, och det behövs inte ens mycket övertalning från mannen. I försöket hittar barnen också en pistol, som de börjar leka med. Ok, inte så stor risk att hitta en pistol i Sverige, men det finns sjuka människor som lockar med sig barn. Vanligare än man tror. Har själv blivit utsatt för en blottare som 10-åring, då jag och min syster lekte ensamma i en park, där vi inte fick vara :) Jag menar inte att 10-åringar inte ska få vistas ensamma ute, men jag menar att man kan inte lita på att barn vet vad som är bäst för dem. Och 5-åringar är så godtrogna, de har som  regel aldrig upplevt att människor kan vara onda eller att de kan råka illa ut över huvud taget. Min son säger tex alltid,  om jag säger "akta dig", - Mamma, jag kan inte slå mig, det händer aldrig! Därför ska vi finnas till hands.
    Ja sånt är man ju livrädd för! Även om oddsen är små att någon ska röva bort ett barn så händer det då och då. Hemska tanke!!
  • Fidget

Svana - åh det där avsnittet har jag sett, man blir så illa till mods! Särskilt det där med hundvalpen - jag ryser i hela kroppen när jag tänker på det.

• Svana
    Fidget skrev 2010-01-06 12:22:19 följande:
    Svana - åh det där avsnittet har jag sett, man blir så illa till mods! Särskilt det där med hundvalpen - jag ryser i hela kroppen när jag tänker på det.
    Fröken Rosenknopp skrev 2010-01-06 12:15:06 följande:
    Ja sånt är man ju livrädd för! Även om oddsen är små att någon ska röva bort ett barn så händer det då och då. Hemska tanke!!
    Ja, jag vet. Det är verkligen ens värsta mardröm om något sådant skulle hända.
    Min son som är 4 år har pratat om att när han blir 5 år så kan han gå själv till dagis. Han tycker ju att 5 år är en högaktningsvärd ålder! Men vi bor i centrala Köpenhamn och om vi bor kvar här när han blir äldre så får han nog dras med mor sin, till och från skolan, tills åtminstone 10 års-åldern.
  • Emster

Min 4-åring får vara själv på gården franför vårt hus (en liten, bilfri innergård) och är de flera som leker "mellan gårdarna" så måste hon säga till om hon går över på den andra gården (en likadan liten, bilfri innergård i direkt anslutning till vår).

Lekparken som ligger ca 100 meter bort vill jag inte att hon går till själv, om det är äldre barn med och leker kan hon få gå med dem en liten stund men då pratar jag först med hela barngruppen och säger åt dem att de inte får lämna någon efter sig eller så.

Men sen kan jag ändå inte slappna av så det slutar med att jag kommer och kikar lite på dem ändå... Vi brukar dock turas om en del, vi föräldrar här på gården, och håller koll på varandras barn.

Jag är dock INTE rädd för att någon ska föra bort eller förgripa sig på mitt barn, utan jag är rädd för trafiken (trots att det är en bit till närmasta bilväg) och olyckor av annat slag. Det är väldigt ovanligt att okända människor ger sig på barn, den största risken för våld och övergrepp mot barn finns ju i hemmet, det är familjemedlemmar och vänner till familjen som oftast är förövare.

Nästa sommar (då dottern kommer att vara 5½) tror jag dock att hon kommer att få gå själv till lekparken.

• lilla hand

Jag håller med Emster, pedofilerna ligger ju inte direkt i buskarna och väntar på att barnen ska bli ensamma. Det är en otroligt liten risk att något sådant skulle hända. Om man tänker på det sättet kan man ju inte låta barnen leka ensamma när de blir större heller.

Jag är mer rädd för reella faror, som t ex att de ska skada sig och ingen vuxen är där och kan hantera det på rätt sätt.

• Magrat

Jag skulle aldrig släppa iväg min 5-åring själv.
    Tidigast vid 7-8 tror jag. Lite beroende på områdets utseende och vilka kompisar hon är med.

• Svana
    lilla hand skrev 2010-01-07 16:16:10 följande:
    Jag håller med Emster, pedofilerna ligger ju inte direkt i buskarna och väntar på att barnen ska bli ensamma. Det är en otroligt liten risk att något sådant skulle hända. Om man tänker på det sättet kan man ju inte låta barnen leka ensamma när de blir större heller. Jag är mer rädd för reella faror, som t ex att de ska skada sig och ingen vuxen är där och kan hantera det på rätt sätt.
    Nej, det kasnke inte är en stor risk med pedofiler eller sjuka människor som bortför barn. Men jag tycker exemplet visar väldigt tydligt att barn i en ålder av 5 år, som man tror förstår enkla förmaningar, inte förstår helt, eller glömmer väldigt snabbt vad mamma eller pappa har sagt. Dvs, man kanske säger att barnet inte får springa över en viss gata, men om barnet ser en lekpark på andra sidan gatan så är chansen rätt stor att barnet gör just det.
    Jag kan ju ta mig själv som exempel. Jag var 6 år och min syster var 5 år. Vi fick gå till vår mormor som bodde i samma kvarter. På andra sidan kvarteret fanns en jättestor lekpark, men för att komma dit skulle man över en 90-väg, som är väldigt hårt traffikerad. Det var strängt förbjudet för oss att vara i närheten av den vägen, vi visste att det var farligt. Ändå cyklade vi dit och över vägen helt ensamma för att leka i lekparken. Vi var inte busigare än andra barn, men lusten till att leka i lekparken tog över. Därför tror jag inte att man kan lita på att barn gör som man säger när de är 5-6 år eller yngre. 
    Vi har en gård som är stängd så inga obehöriga kan komma in, men min son skulle om han ville kunna gå ut och ner på gatan om inte jag hade honom under uppsikt. Jag har sagt att han inte får det, men man måste vara väk medveten om att chansen finns att han gör det ändå. Tex finns en godisaffär precis utanför, det kan ju vara något som lockar en 4-åring :)
  • Uncia

har en dotter som är född sept-04. skulle aldrig ha släppt iväg henne så.
    hon får vara ute i våran trädgård själv, men inte så man inte ser henne.

Svar på tråden 5-åring själv till lekparken? Hur gör ni?