Hur ska vi få bukt med dessa raseriutbrott?
Vi har två tjejer som fyllde fem år på nyårsdagen, Saga och Julia. De är väl som syskon är mest, kompisar ibland och osams allt som oftast.
Julia är den som jag vill ha råd om här. Just nu sitter hon och gnäller på golvet efter en långdragen konflikt här hemma.
Det började med att de lekte i lekrummet och blev osams om något. Saga får inte låna en leksak av Julia varpå hon kastar den på henne. Julia replikerar med att kasta tillbaka saken som träffar Saga på näsan och hon blir jätteledsen. Det är väl där det går fel från början, att det blev värre än Julia tänkt sig och hon går i försvarsställning direkt. Skriker och gapar och vill inte prata om händelsen. Medan jag tröstar Saga flippar Julia ut totalt. Hon skriker åt oss båda och vi är fula, äckliga och dumma och hon är minsann inte vår vän. Saga blir jätteledsen av detta och jag säger åt henne att inte lyssna på dumheterna.
Julia ger sig inte utan skriker och gapar och jag säger åt henne att sluta direkt, annars ska inte hon få följa med och köpa klackskor som vi ska göra i eftermiddag. (leksaksskor som de suktat efter länge och som vi inte hittat i butik till jul och födelsedagar) Hon ger sig såklart inte och jag säger att då blir det inget med skor till henne.
Efter att ha gapat och skrikit en stund till börjar hon att lugna ner sig och vill kramas. Hon säger att hon vet att det inte är okej att säga så elaka saker och att hon inte vet varför hon gör det.
Jag säger att eftersom hon har hållit på så länge och skrikit så blir det inga klackskor till henne även om hon har lugnat ner sig nu och då sätter allt igång igen! Alla är fula, elaka och dumma och har fula kläder...
Nu ligger hon på golvet och snyftar och skriker att hon vill ha klackskor, men denna fajt vinner hon inte!
Detta är bara ett tillfälle av många liknande, hon stänger liksom av när hon blir arg och vägrar lyssna och som jag skrev i början så är det ofta när hon vet att hon gjort fel som utlöser utbrotten.
Tack, ni som orkat läsa allt, någon med tips och idéer till en trött mamma?