• Smultron ett

Hur hittar man en bra skola i Göteborg?

Den skolan som min dotter skall gå på om hon följer sina dagiskompisar går vi förbi varje morgon. Men jag vill INTE att hon ska gå där. Varje dag utan undantag skriks det FITTA, HORA, JAG SKA SUGA DIN MAMMA. Och 2 gånger har jag fått rädda pojkar från att bli misshandlade av sina "kompisar"(inga vuxna ute). Jag vägrar!  

Vi bor i ett "fattigt" område så här är ju klart problem.
    Vi planerade att flytta innan skolåldern infann sig men.. nu är vi här och bor kvar utan att kunna avancera på den sociala trappan. För lite pengar. Men skola ska man väl kunna välja??

HAr du nått tips på bra skola i GÖTEBORG?
    Var går ditt barn? Är det bra där? Varför är det bra? OSV.

Så tacksam för tips och råd!!!

• Svar på tråden Hur hittar man en bra skola i Göteborg?
  • Ord blind
    rednose skrev 2010-01-05 15:34:52 följande:
     vad finns det för skola i Bö?
    Böskolan.
    Jag är inte rädd för att dö, jag är rädd för att inte våga leva mitt liv till fullo.
  • rednose
    Ord blind skrev 2010-01-05 15:35:47 följande:
    Böskolan.
    Aha, le Böskola. :) Men vart ligger den? Promenixar ju där jämt men har inte sett en skola vad jag kan komma på?
  • Ord blind
    rednose skrev 2010-01-05 15:40:52 följande:
    Aha, le Böskola. :) Men vart ligger den? Promenixar ju där jämt men har inte sett en skola vad jag kan komma på?
    Då kanske du bara promenixar mot Delsjön, Böskolan ligger på Danska vägen, inte långt från Prästgårdsängen och Lundenskolorna. Mitt emot Örgryte Nya kyrka.
    Jag är inte rädd för att dö, jag är rädd för att inte våga leva mitt liv till fullo.
  • rednose
    Ord blind skrev 2010-01-05 17:47:13 följande:
    Då kanske du bara promenixar mot Delsjön, Böskolan ligger på Danska vägen, inte långt från Prästgårdsängen och Lundenskolorna. Mitt emot Örgryte Nya kyrka.
    ja men åååh! Såklart den gör ju. Grå trist byggnad med en jordglob på eller vad det är. internationell bla bla nånting eller hur? Nej, det är där jag går varje dag! haha! Jag är bara lite korkad verkar det. :)

Vet du nåt om den skolan? Har de nån speciell inriktning eller så? Med tanke på jordgloben menar jag?
  • Ord blind
    rednose skrev 2010-01-05 18:01:40 följande:
    ja men åååh! Såklart den gör ju. Grå trist byggnad med en jordglob på eller vad det är. internationell bla bla nånting eller hur? Nej, det är där jag går varje dag! haha! Jag är bara lite korkad verkar det. :) Vet du nåt om den skolan? Har de nån speciell inriktning eller så? Med tanke på jordgloben menar jag?
    Det har varit en högborg för musikskolan och med scouterna i en lokal, men om de är kvar inte jag inte. Däremot har det gått och blivit en friskola, http://www.boskolan.se/skolan.html. Massa info.
  • mirakelasta

Skårs skolan är kommunal ochliggerockså i Örgryte. Problemet i Örgryte och Härlanda är att det är oerhört svårt eller omöjligt att få en plats i förskoleklass samt åk 1-2.

• Tangent

I Johannebergsskolan (kommunal) finns Montessoriklasser. Har hört att det ska vara bra.

• skolveteran

Johannebergskolan fick vi ta våra två  barn (F + 2-3-4 Montessori) ur ganska akut  2010 då de två rektorerna inte gjorde sitt jobb. De lät dessutom sin religiösa tro göra tydliga avtryck i verksamheten. Måste tyvärr avråda om det är samma rektorer.

• Tangent
    skolveteran skrev 2014-03-25 10:21:13 följande:
    Johannebergskolan fick vi ta våra två  barn (F + 2-3-4 Montessori) ur ganska akut  2010 då de två rektorerna inte gjorde sitt jobb. De lät dessutom sin religiösa tro göra tydliga avtryck i verksamheten. Måste tyvärr avråda om det är samma rektorer.
    Tråden är flera år gammal. Ena rektorn har i alla fall bytts ut. Grannarnas barn går där och är nöjda.

• jam65

Synd att du inte är intresserad av en privat skola, eftersom den vi valt åt vår son är en friskola. Kostnadsfri och fyllde 20 år 2014 (väl inarbetad). Om det är några därute, som funderar på att välja/byta skola och bor i Göteborg med omnejd, finns det en fantastisk en, i Mölnlycke (strax utanför Göteborg). Pixbo Montessori. En personlig skola, med små, lärartäta klasser, utan mobbing och klotter. Lärare som brinner för sitt arbete, engagerade elever och föräldrar. Min son går i 6:an, på högstadiet i Solsten (busshållplats precis brevid byggnaden). Högstadiet har en klass i varje årskurs, vilket ger lärarna möjlighet att lära känna varje elev och skapa en lugn och trygg studiemljö. Välkomna att läsa mer på:
    Blogg: pixbomontessori.blogspot.se/
    Hemsida: http://pixbomontessoriskola.se/pim.hogstadiet
    Facebook: https://sv-se.facebook.com/pages/Pixbo-Montessori-Solsten/640345602667531
    Vi har inte ångrat en sekund, att vi lät vår son byta till denna skola, där alla passar in, alla är välkomna.

Svar på tråden Hur hittar man en bra skola i Göteborg?