• Doldis987

Diabetes insipidus - utredning

Vår lilla ettåring ska genomgå massa prover för detta nästa vecka, då det upptäckts att han har för utspätt urin.

Någon som gjort ett törstprov på ett litet barn? Läkaren visste inte ens hur det gick till, det skulle vi få veta på barnavdelningen när vi kom dit.

Gärna om någon vet mer om utredning av orsaker till det. Vad jag förstått så finns det ibland uppenbara orsaker, och det har han inte. Usch, är så orolig så jag håller på att gå sönder.

• Svar på tråden Diabetes insipidus - utredning
  • Lia85

Gabriel utreddes för det när han var 1,5 år. Minns inte om de tog blodprover, men vet att vi fick mäta allt han drack och väga hans blöjor under en vecka. När de kollat det så var de lugna och han hade det inte. Hoppas det år bra för er.

• Lalalong

Har ingen erfarenhet av Insipidus hos små barn, men ville ändå kika in i tråden då jag själv har sjukdomen. Så undrar du något eller så är det bara att fråga.
    Vet inte så mycket om det hos små barn, men är kanske ändå bra att veta att det finns någon att bolla lite med

Jag fick min diagnos i 16 års åldern och då gjordes törstprov genom att jag i ett dygn mätte allt jag drack och allt jag kissade.
    Sen var det ett dygn av total terror... jag fick inte dricka en droppe på ett dygn och så kollade de urinet då. Men det var fruktansvärt och jag hoppas inte de utsätter ett så litet barn för det

Orsaken till min insipidus är att min hypofys, där ADH utsöndras, blev skadad när jag hade hjärnhinneinflammation när jag var 10 år. Förutom ADH så saknar jag även tillväxthormoner.

Ja, som sagt.. fråga gärna om det är något du undrar
    Det är en jobbig sjukdom att ha obehandlad, men det är enkelt att medicinera och med medicin så mår jag hur bra som helst!

• Doldis987

Tack för båda era svar!

Anledningen till att dom misstänker detta är för att två urinprov har visat att urinet är för utspätt. Vi har också vägt blöjor och mätt vatten, men dom vill ju ändå gå vidare nu. Jag har också förstått att det är långa perioder utan vatten, och det undrar ju hur en ettåring ska kunna klara!?

Jag har läst om sjukdomen och den i sig skrämmer mig inte, det är vad som eventuellt kan ligga bakom. Han har en historia av andningsstopp och järnbrist och andra små konstigheter, så jag undrar ju hur/om allt hänger ihop.

Skönt att du mår bra med medicin Lalalong.

• Lalalong
    Neolotta skrev 2010-01-05 20:25:05 följande:
    Tack för båda era svar! Anledningen till att dom misstänker detta är för att två urinprov har visat att urinet är för utspätt. Vi har också vägt blöjor och mätt vatten, men dom vill ju ändå gå vidare nu. Jag har också förstått att det är långa perioder utan vatten, och det undrar ju hur en ettåring ska kunna klara!? Jag har läst om sjukdomen och den i sig skrämmer mig inte, det är vad som eventuellt kan ligga bakom. Han har en historia av andningsstopp och järnbrist och andra små konstigheter, så jag undrar ju hur/om allt hänger ihop. Skönt att du mår bra med medicin Lalalong.
    Håller alla tummar för att törstprovet går bra och att ni så småningom får positiva besked på orsaker o.s.v.!!
  • Mary Poppins

Min dotter har gjort ett antal då hon pga sjukdom löper risk att utveckla diabetes insipidus. Första gången hon gjorde törstprov var hon 14 månader. Det gick till så att hon inte fick dricka nånting under natten. Har för mig att det var 12 timmar. Sen togs ett urinprov på det första hon kissade på morgonen. Lite meckigt när hon var så liten men det gick bra.

Lycka till!

Underbara småtroll -03, -05 och -07
  • Liv82
    Doldis987 skrev 2010-01-05 20:25:05 följande:

Tack för båda era svar!

Anledningen till att dom misstänker detta är för att två urinprov har visat att urinet är för utspätt. Vi har också vägt blöjor och mätt vatten, men dom vill ju ändå gå vidare nu. Jag har också förstått att det är långa perioder utan vatten, och det undrar ju hur en ettåring ska kunna klara!?

Jag har läst om sjukdomen och den i sig skrämmer mig inte, det är vad som eventuellt kan ligga bakom. Han har en historia av andningsstopp och järnbrist och andra små konstigheter, så jag undrar ju hur/om allt hänger ihop.

Skönt att du mår bra med medicin Lalalong.

Hej! Min son på 11-månader är under utredning för detta. Hur har det gått för er?
Svar på tråden Diabetes insipidus - utredning