• Miss Ti

ska det vara så här?

Hej
    Jag och min sambo har två barn 2,5 och 4,5 år gamla. Vi separerade strax efter minstingens födelse men flyttade ihop igen för ca två månader sen. Under den här sista tiden känns allt jättebra ibland och ibland är det inte bra alls. Han är oerhört lättretlig ibland. Tex när jag påpekade att det var onödigt att skölja drickglas odyl i hett vatten så var han sur för detta och kom med syrliga kommentarer i tre dagar efteråt. Vi hade flera bråk om det.
    I morse ställde jag en fråga om att kanske ändra en sak som vi pratat om i renoveringen av ett rum i huset (detta påverkade inte det redan gjorda arbetet). Han blev jättearg och gormade och gick och la sig i sängen. Sen kunde vi inte reda ut det hela utan att det blev bråk.

Vi kan aldrig ha en diskussion om något på ett civiliserat sätt, det blir alltid bråk. Hur jag än försöker vara ödmjuk så blir det alltid fel. Detta är så tråkigt och gör mig så ledsen och besviken. Jag orkar inte ha det så. Det känns så onödigt att han reagerar som han gör, jag försöker som sagt vara ödmjuk och försöker undvika att kritisera så mycket det går. Kan jag göra något för att förbättra situationen?

/ledsen

• Svar på tråden ska det vara så här?
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det verkar som om din sambo känner sig kritiserad och anklagad när du försöker prata med honom och ni hamnar i negativa mönster med mycket bråk och konflikter. Det är inte bra för er relation om det fortsätter så. Ni skulle behöva prata på ett annat sätt och kunna lösa problem tillsammans och samarbeta bättre. Ibland är det svårt att bryta sådana mönster på egen hand. Då kan man söka hjälp hos familjerådgivningen för att hitta nya sätt. Låt det inte gå för långt innan ni söker hjälp. Du kan försöka tänka på att tala om dig själv och inte om honom. Säg vad du tänker och känner och vad du behöver så kanske han inte känner sig så anklagad.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden ska det vara så här?