myrstacken skrev 2010-01-13 19:51:20 följande:
Men kunde du då känna med ettan att du var lite social?Jag kan känna att om jag inte orkar gå ut en dag så blir ju mitt lilla barn lidande på grund av att jag inte orkar av olika skäl och de tär väll inte så bra.
Barn lider inte av att man inte gör något särskilt alls någon dag ibland.
Vi har 2 små hemma, en på 3 år och en på 1 år.
De vaknar båda två runt 6-7 (ibland vid 8 men jag ser ingen större skillnad på det viset.
De leker alldeles förträffligt själva, bygger lego, bygger med klossar, bygger torn av allt man kan bygga av överhuvudtaget, förflyttar saker o.s.v., och de behöver inte aktiveras av oss föräldrar flera gånger om dagen.
När vi är med och akriverar/leker med dem, kan det lika väl handla om saker som behöver göras i vardagen som att diska, städa eller tvätta. I går t.ex. så "bäddade" jag och sonen (3-åringen) ner alla tomtarna för det var dags för dem att sova tills nästa jul.
Att åka och handdla, plocka ur maten ut kassarna, ställa in maten där den ska vara och sen vara med och laga mat, duka bordet o.s.v. är ju jätemycket att göra även o´m man kanske inte är social med andra barn och vuxna precis då. Man arbetar in bra vanor, får in "lektioner" om hur det fungerar ute ibland folk (hur man beteer sig och att man måste vänta på sin tur i en kö), planering, ekonomi o.s.v. Och viktigast av allt. Man umgås.
Exakt samma sak som man gör på dagis bara det att man inte är en stor barngrupp.