• TyskMamma

hur mycket kan man kräva av en 4-åring?

Jag vill att min fyraåring städar sitt rum
    Tar på och av sig kläderna själv
    Tar hand om sitt toalettbehov
    och hjälpa mig med småsaker i hushållet som tex att plocka ur diskmaskinen och lägga sina kläder i tvätten.
    Självklart får hon all hjälp hon behöver men jag låter henne försöka för hon vill vara en "stor flicka" och det ger henne en självförtroendeboost att lyckas med dessa sakerna.
    Jag har fått höra att jag eventuellt kräver för mycket av henne hemma. Kan det vara så? Vad är då realistiskt att en fyraåring ska göra egentligen?
    T.o.m. min 1-åring har ju börjat hjälpa till hemma! Ska jag bromsa dem eller vad ska jag göra?

• Svar på tråden hur mycket kan man kräva av en 4-åring?
  • MikaelaOchEricaQudijo
    TyskMamma skrev 2010-01-07 16:23:32 följande:
    Jag vill att min fyraåring städar sitt rum Tar på och av sig kläderna självTar hand om sitt toalettbehovoch hjälpa mig med småsaker i hushållet som tex att plocka ur diskmaskinen och lägga sina kläder i tvätten. Självklart får hon all hjälp hon behöver men jag låter henne försöka för hon vill vara en "stor flicka" och det ger henne en självförtroendeboost att lyckas med dessa sakerna. Jag har fått höra att jag eventuellt kräver för mycket av henne hemma. Kan det vara så? Vad är då realistiskt att en fyraåring ska göra egentligen? T.o.m. min 1-åring har ju börjat hjälpa till hemma! Ska jag bromsa dem eller vad ska jag göra?
    hej!
    min 5-åring "ska" också hjälpa till hemma,det har hon fått göra sedan hon var 2år.
    hon städar sitt rum,klär av och på sej sj,duschar sj,sköter toabestyr själv och plockar bort sin tallrik från bordet.
    i min värld är det saker man ska kunna vid denna ålder,det hör till att lära sej ansvar,och jag tycker att en 4-5åring är fullt kapabel till detta. men sen så har ju även jag fåt höra att jag är för hård i uppfostran. det får väl folk tycka om dom vill.
    det där med diskmaskinen vet jag inget om eftersom vi ingen har,men ja tror ja hade skött den delen sj,ev låtit henne plocka in rena besiken.
  • gravida06

Våran tjej är 3år. och göra alla dessa saker själv.

Självklart ska man kunna kräva av dom att har du ätit klart så ta undan din tallrik, kasta ditt bananskal. hör väl till vanligt hyffs?
    Hon hade nog mer än gärna gjort ännu mer själv om hon fick..

Man känner väl sina egna barn bäst, så känns dom grejorna rätt så kör på!

• TyskMamma

Alltså det där med diskmaskinen sköts ännu under viss övervakning eftersom det kan finnas vassa knivar där och sånt. Jag lämnar henne inte ensam i köket med den uppgiften även p.g.a. att vi har skåp och hyllor som står rätt högt där saker ska in.

• Butterscotch

De exempel du tar upp känns ju inte alls särskilt komplicerade för en fyraåring att klara av? Vår dotter är bara 2,5 år och så alla de sakerna fixar hon inte själv än men det förväntar jag mig absolut att hon klarar av om 1,5 år. Det är klart att barnen ska hjälpa till hemma - det är ju utvecklande för dem att lyckas med uppgifter på egen hand!

Exakt vad/vilka typer av uppgifter som är på en lagom nivå för ditt barn vet bara du, men jag tycker som sagt inte att uppgifterna i ts låter för svåra för en fyraåring.

• Magrat

Det är väl rätt normala saker.
    Nu är min dotter 5, men även när hon var 4 skulle hon kunna det mesta av det du räknar upp.
    Hon ska städa undan efter sin lek (fast jag hjälper henne om hon ber på ett trevlig sätt), hon klär på och av sig själv (får hjälp om det är en knapp i ryggen eller något annat speciellt), hon lägger smutsiga kläder i tvätten på kvällen (sedan hon fyllde 5 ska hon även sortera - mörk tvätt i en kasse, vit tvätt i en annan och röd tvätt i en tredje).
    Jag har ingen diskmaskin, men hon ska duka fram besticken till middagen och hon ska duka av sina egna saker efter alla måltider.
    Vi har kommit fram till att hon nu ska börja hjälpa mig med maten två gånger i veckan, och när hon fyllt 6 ska hon diska en gång i veckan. Sedan kommer detta att fyllas på allt eftersom hon blir äldre.

Vid ett tillfälle klagade hon och frågade varför hon skulle duka fram bestick varje dag. Jag sa att i en familj delar man på sysslorna och räknade upp allt jag gjorde vid varje måltid. Då blev hon tyst ett tag och sen lyste hon upp och bad att få dra fram en stol för att ta ned glas åt oss. {#lang_emotions_sunny}

• cicci85

Min 4-åring gör oxå de där sakerna, klart du inte kräver för mycket!

• Puffy75

Har tvillingar som fyller 4 snart. De är sååå olika. Den ena är så "duktig" som du beskriver och vill göra det - jag har aldrig bett eller krävt om det.
    Den andra däremot är inte ens i närheten. Visar inget intresse att hjälpa till eller vara med mer än då och då.
    Så jag tror det beror på individen och personligheten. Och personligen kan jag tycka att det är lite väl att kräva allt det när man är 4 år.  Men det är klart upp till var och en. Kanske ska du låta det vara ett tag så kanske intresset återkommer mer. FÖr man vill ju att de ska göra det av fri vilja och med glädje inte tjat och tvång.

• LillaEllan

Min son fyller 4 i mars och han klär på sig själv, ytterkläder som vantar och vissa skor hjälper jag honom med.
    Sitt rum städar han, men jag hjälper oftast till jag tycker attd et är lite hårt att kräva att städa sitt rum helt själv, så stor är han inte.

Hjälpa till hemma? nja det gjorde nog inte jag förrän jag var typ 8 eller 10. Dock hjälper han till att laga mat för atthan tycker att det är kul och han tröttnar rätt fort, han plockar alltid bort sin tallrik och torkar upp om han spiller.

• Jävelunge

Jag tycker att många av er låter hårda och rätt så avancerade. Min 4-åring är en smart unge som nästan läser utan hjälp och kan en hel massa saker men han behöver trots det hjälp att damsuga och damtorka i sitt rum (plockar ordning gör han själv), han behöver hjälp med att se till att snöskydden längst ned på skidbyxorna kommer över kängorna, och att jackan och byxorna knäpps ihop. Han behöver hjälp med att se till att allt shomboo är bortsköljt ur håret och så vidare...

Självklart skall man ge ungarna chansen att klara sig själva... men jag tror faktiskt att det är bättre att låta dem vara med och hjälpa till och sortera tvätt och tömma diskmaskinen osv än att överlåta hela sysslor på barn som faktiskt inte är så stora. En 4-åring är rätt liten även om hon/han kan verka stor. De tär lätt att glömma bort (speciellt om man har ett mindre barn)

• Tygtiiger

Min son hjälper till hemma, men han har inga egna sysslor. Han behöver hjälp att torka sig ordentligt på toa (det är först nu han öht har velat försöka själv) och han har sällskap när han badar och duschar.

Men han är väldigt förtjust i att hjälpa till med tvätten, och tömmer bestickkorgen på diskmaskinen. Städa gillar han inte. Inte jag heller, men vi hjälps åt i hans rum, för om han är ensam med det börjar han leka med sakerna istället (precis som jag blir distraherad när jag städar och fastnar i en bok istället). Han är snart fem.

• Butterscotch
    Jävelunge skrev 2010-01-11 17:48:08 följande:
    Jag tycker att många av er låter hårda och rätt så avancerade. Min 4-åring är en smart unge som nästan läser utan hjälp och kan en hel massa saker men han behöver trots det hjälp att damsuga och damtorka i sitt rum (plockar ordning gör han själv), han behöver hjälp med att se till att snöskydden längst ned på skidbyxorna kommer över kängorna, och att jackan och byxorna knäpps ihop. Han behöver hjälp med att se till att allt shomboo är bortsköljt ur håret och så vidare...Självklart skall man ge ungarna chansen att klara sig själva... men jag tror faktiskt att det är bättre att låta dem vara med och hjälpa till och sortera tvätt och tömma diskmaskinen osv än att överlåta hela sysslor på barn som faktiskt inte är så stora. En 4-åring är rätt liten även om hon/han kan verka stor. De tär lätt att glömma bort (speciellt om man har ett mindre barn)
    Jag förväntar mig inga underverk precis, utan precis som du skriver så får de göra så gott de kan. Nu är som sagt vår dotter bara 2,5 år men jag låter henne göra en del sysslor (främst för att hon själv vill) och det som blir fel hjälper jag henne med, antingen öppet eller i efterhand i smyg, beroende på vilket humör hon är på. Hon kan ju allt själv tror hon och blir ibland arg när jag råkar hjälpa till oombedd.
  • BymBym

Jag tycker det beror på hur det läggs upp. Min 4-åriga dotter hjälper till att städa, plocka ihop, duka, duka av osv osv. Men det är lustfyllt och inga krav. Hon vill hjälpa till och därför uppmuntrar jag det.

Hon fixar toaletten själv när hon kissat och klär på sig själv utan hjälp förutom ytterkläderna.

• Monalisan

ja visst...det akn mina dotter göra också...även om vi oftast hjälps åt med det mesta o det kommer en hel del protester ibland :)

Svar på tråden hur mycket kan man kräva av en 4-åring?