• sofhia

Hur gammal bor bebis vara innan lang flygresa?

Hej!

(Jag har postat denna fraga bade i forumet Resa med barn och i Utlandsforaldrar, hoppas detta ar ok.)

Jag bor i Australien och vantar vart forsta barn som ar beraknad till den 23 mars 2010. Hur gammal bor hon vara innan vi aker pa semester till Sverige? Det hade varit underbart att fira nasta jul i Sverige men da kommer hon att bara vara knappt nio manader, ar det for tidigt for en sadan lang resa? Nar man reser sa langt med ett litet barn, ar det bast att ha sa manga stopp som mojligt och kanske dela upp resan i tva dagar eller ar det battre att aka non stop (den resan har alltid minst ett stopp).

Ha en bra dag!
    Sofhia 

• Svar på tråden Hur gammal bor bebis vara innan lang flygresa?
  • L M

Vi flyttade till Hong Kong nar var lille kille var 3 manader, inga problem att flyga. Vi akte till Sverige pa semester nar han var 7 manader, nu ar han 2,5 ar och har flugit ganska manga langresor... och jag haller med vad som tidigare skrivits, det ar lattare nar de ar mindre och sover mest.. nu borjar det bli lattare igen da han har eget sate och gillar att titta pa film. Svarast var nog runt 1 ar, da ville han bara upp hela tiden och man kan ju inte riktigt prata med dem da...

Platano - kolla med BVC, eller med lakare dar ni bor vilken grundvaccinering som galler for det land ni bor i. Vi vaccinerade lillkillen i Sverige innan vi akte med de vacciner som galler for Hong Kong, vilket var Sveriges grundskydd + TBC och Hepatit B. Sedan fortsatte vi vaccinationsprogrammet har i HK.
    Stolt mamma till Carl
  • L M

Sofhia- hoppas allt gatt bra och att du njuter av din bebis nu. Klart ni ska hem och fira jul och fa visa upp underverket! Lycka till!

Stolt mamma till Carl
  • Londonvibes
    Swedish down under skrev 2010-04-11 02:04:35 följande:
    Victoria: Min dotter Poppy flog till australien samma dag hon fyllde 7 veckor och det var inga problem als (men man bor kolla med en lakare forst sa att de kan ge ett ok att barnet ar friskt forst nar man flyger a himla tidigt sa langt). Jag aker hem till Sverige med Poppy om ca 2 veckor (da ar hon 7 manader): det kommer bli varldens jobbigaste resa da jag: 1. aker ensam med poppy 2. hon ar for stor for korgen (hon ar gigantisk) 3. hon kommer bara vilja krypa omkring 4. man kan inte amma henne pa min bestallning langre: vill hon inte ha tutte sa vill hon inte och kommer sakrt fa lock i oronen och skrika i 40 timmar... Ska bli skitkul!
    Vilket flygbolag ska du flyga med? har svårt att tänka mig att en sju månaders skulle var för tung för korgen, är hon lite för lång gör det inget för de brukar kunna sova gott ändå.
  • Swedish down under

tror man far liga dar upp till 10 kg, hon ar just nu 9 men for lang som du sager.

Nu aker jag thai air (de ar sa himla daliga - har ingen tv framfor sig sa jag maste sitta och stirra in i vaggen med dottern i knat hela tiden), men sen aker jag qantas tillbaka (de ar bast. cathay ar ocksa skitbra att aka hit med).
  • Londonvibes
    Swedish down under skrev 2010-04-11 07:32:52 följande:
    tror man far liga dar upp till 10 kg, hon ar just nu 9 men for lang som du sager. Nu aker jag thai air (de ar sa himla daliga - har ingen tv framfor sig sa jag maste sitta och stirra in i vaggen med dottern i knat hela tiden), men sen aker jag qantas tillbaka (de ar bast. cathay ar ocksa skitbra att aka hit med).
    Vad konstigt, när jag har flygit Thai så har det alltid funnits tv vid varje plats.
    Thai är ett av världens bästa flygbolag. Quantas har jag personligen inte mycket till övers för, men Cathay är väldigt bra.

bangkok - australien brukar aldrig vara fullt så då kan du nog få ett tomt säte brevid dig. Tyvärr så är ju bangkok-stockholm alltid knökfullt.
  • swoz

Jag har bara bra erfarenheter av Qantas men det är kanske olika vad man får för service från gång till gång?

• Swedish down under
    Londonvibes skrev 2010-04-11 09:12:54 följande:
    Vad konstigt, när jag har flygit Thai så har det alltid funnits tv vid varje plats. Thai är ett av världens bästa flygbolag. Quantas har jag personligen inte mycket till övers för, men Cathay är väldigt bra. bangkok - australien brukar aldrig vara fullt så då kan du nog få ett tomt säte brevid dig. Tyvärr så är ju bangkok-stockholm alltid knökfullt.
    Nar jag flog thai for nagra ar sedan fick vi tv, men nu har de "nya" plan (sakert billigare) och vi fick varken tv fran sthlm-bngk och bngk-bris! Vi fick 2 maltider pa hela resan utan snacks... jag var skithungrig och uttrakad, men da hade jag min man med. nu kommer jag aka ensam...
  • tahira

Vi flög till Kenya (inte riktigt lika långt egentligen men vi blev mycket försenade, fick stanna i luften m.m) när sonen var sex månader. Det gick mycket bra förutom just det här med bebiskorg. Vi blev lovade, det stod på biljetterna och varje människa vi dubbelkollade det med sa att "jaja, ni har bokat korg". Naturligtvis fick vi ingen, utan fick sitta med honom i famnen hela resan ner. När vi skulle åka tillbaka några veckor senare ringde vi varenda människa för att vara säkra, vi frågade vid incheckningen, vid gaten, överallt - och fick ingen korg. Efter lite övertalning blev vi istället uppgraderade till first class. Poängen är: Jag vet flera som varit med om liknande saker just med babykorg - så dubbelkolla, dubbelkolla!

Och som svar på din fråga: Jag tror inte alls att barnet kommer vara för ung för flygning.

• Swedish down under

nu ar det forsta gangen jag har last traden ordentligt: barnet ska fodas (har sakert redan fott: GRATTIS!) i mars och du ska flyga i jul? det ar ju jatte langt! han/hon ar ju stor da ju! INGENTING ATT OROA DIG OVER!

• april07

Hej, vi bor på Jamaica och jag flyger ofta själv med mina barn, de är 3 resp 1, till Sverige. Har aldrig haft problem med dem på långflygningar, det är som att de vet att det bara är mamma som är med och därför inte ger några problem. Minsta var knappt två månader när jag gjorde denna flygning själv första gången med båda. Om inte barnet vill ta bröstet så låt det suga på en napp eller låt de dricka från nappflaska, har precis lika god effekt som amning.

• UpsyDaisy

Jag flög när dottern var 3 månader och det gick bra

Svar på tråden Hur gammal bor bebis vara innan lang flygresa?