Sonen brottar ner hunden och lillasyster!
Hej!
Jag har ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. Sonen, 2,5 år, tycker att det är en jätterolig lek att brotta ner sin lillasyster, snart 1 år. Alltså verkligen brotta ner. Han tar tag runt nacken/halsen på henne och trycker ner henne i golvet så att hon skriker. han släpper inte förrän någon av oss vuxna kommer och tar loss honom. Då skrattar han. I början provade vi att lyfta bort honom från henne, vi satte ut honom i hallen och talade om för honom att han inte får vara med oss när han gör dumma saker.
Vi har provat att prata lugnt och stilla med honom om att han inte får göra illa sin syster (inte någon annan heller, för den delen), vi har blivit jättearga och skrikit på honom och vi har provat att inte säga någonting utan bara lyft bort honom. Nu har vi ett tag (någon vecka) provat att istället säga "Nej! Du får inte göra så!" och lyfta upp lillasyster istället. Men han skrattar bara och gör det igen så fort han kommer åt..!
Han brottar också ner hunden (en labrador). Tar tag om hennes huvud, drar henne i svansen, håller i ett av hennes ben när hon ska gå, kastar sig över henne när hon ligger på golvet m.m. Vi har pratat med honom så många gånger om detta. Vi är rädda att hunden ska ledsna och bita honom (vilket inte skulle vara så konstigt)! Hittills har hunden bara gnällt lite när han är extra hårdhänt, men hon kanske plötsligt ledsnar på honom en dag!
Resultatet blir att hunden inte får vara inne i huset med oss, utan sitta i tvättstugan. Egentligen är det ju inte hon som gör fel, men man kan ju inte stänga in sonen... Vi har allvarligt funderat på att lämna bort hunden till min pappa, men det känns inte heller rätt, de måste ju vänja sig vid varandra!
Man måste punktmarkera honom nästan hela tiden. Även om jag pratar eller sjunger med honom medan jag t.ex. lagar mat, så dyker han ändå på någon av dem och brottas.
Vad ska vi göra..?
Jag kan tillägga att han inte är särskilt trotsig i andra situationer (ännu), det är just bara det här med lillasyster och hunden som är så himla jobbigt! Han har ett väl utvecklat tal och förstår väldigt mycket annars, men just detta är omöjligt att få honom att förstå! Hjälp!