• Svärdlilja

Smittar magsjuka innan det brutit ut?

Vi träffade barn i går som blivit magsjuka i dag, vad tror ni klarar man sig eller inte??

• Svar på tråden Smittar magsjuka innan det brutit ut?
  • Aurora

troligen inte från dem ni träffade..eller..?det borde ju gått väldigt många timmar?ligger hela familjen nu då?stackare!

• Svärdlilja

Jo det var nog från dem (de har också haft feber) för sonen insjuknade med hög feber redan i lördags men då trodde jag att det skulle sluta med förkylning men det blev magsjuka i stället...

Verkar som att sambon och sonen klarat sig med feber och dålig mage, men dottern har kräkts hela dagen, jag har att vänta...
  • kimsi
    Svärdlilja skrev 2010-01-13 19:51:23 följande:
    Vill bara meddela att vi inte klarade oss... Jättekul mitt i flyttstöket jag lovar!
    Då smittades ni knappast av dem, inkubationstiden är 12-48 timmar.
  • kimsi
    Svärdlilja skrev 2010-01-13 23:49:48 följande:
    Jag har läst upp till 72 timmar så det kan visst ha varit dem!
    Inte enligt de smittskyddsläkare som vi jobbar med och de forskar i detta. De tester som de gjort där försökspersoner ätit (!!!) smitta har samtliga insjuknat inom 48 timmar.
  • Aurora

ja det kan ha varit dem om deras magsjuka börjat innan ni träffats men den började ju dagen efter..magsjukan smittar INTE innan den brutit ut.Hur som helst krya på er!

• Svärdlilja

Jo magsjuka smittar visst innan det brutit ut, eller egentligen innan synliga symptom uppträder. Du kan utsöndra lite virus i avföring innan den blir väldigt lös eller innan du börjar kräkas.

Kimsi, då kanske de skall se över sina texter lite och sjukvårdsrådgivningen säger samma sak.
    Rent tekniskt sett kan det ju vara så att personen i fråga börjat utsöndra virus och her det på sig och tar på någon av våra saker som mina barn sedan tar på och blir sjuka. Viruset överlever ju väldigt länge utanför kroppen tyvärr.
  • Aurora

ja men då har ju personen redan blivit sjuk!man kan ju ha en lös avföring utan att direkt koppla den till magsjuka.viruset kommer ju ut ur kroppen genom kräkning eller diarré.Jobbar själv på infektionsavdelning och våra läkare bör veta sin sak.Hur som helst detta kan ältas till dödagar.Man kan få viruset överallt..på ica,bussen..

• Svärdlilja

Jag vill bara säga en sista sak, jag har också en del erfarenhet då jag är mikrobiolog och har läst på en del angående denna debatt. Viruset finns i kroppen innan vi märker det via diarre eller kräkning och man utsöndrar en viss mängd virus i avföring precis innan man blivit sjuk!

Att vi fått det ngn annanstans ifrån är högst otroligt eftersom vi inte har varit ngnannanstans.
    Har även hört med de andra som var där då vi träffades och en utav dem har också fått det.
  • kimsi
    Svärdlilja skrev 2010-01-14 12:36:10 följande:
    Jo magsjuka smittar visst innan det brutit ut, eller egentligen innan synliga symptom uppträder. Du kan utsöndra lite virus i avföring innan den blir väldigt lös eller innan du börjar kräkas. Kimsi, då kanske de skall se över sina texter lite och sjukvårdsrådgivningen säger samma sak.
    Tänk efter lite nu, vilka tror du har mest koll utav smittskyddsinstitutet och forskarna där som dagligen jobbar med dessa frågor eller sjukvårdsrådgivningen där vilken ssk som helst sitter och svarar. Jag jobbar själv inom vården och kan säga att jag blir mörkrädd över vad okunniga en del vårdpersonal är när det kommer till detta med magsjuka. Jag litar fullständigt på vad smittskydd och deras läkare och forskare säger!
    Bring it on
  • Svärdlilja

Ja men för mig låter det helt rimligt att lite virus kommer först innan de hunnit växa till sig så passa att det ger en lös avföring, men jag skall maila smi och fråga någon som håller på med detta. 

Självklart vet jag att de t finns kass personal påp sjukvårdsrådgivningen men för mig låter det helt osannolikt att inga virus kryper med ut innan den första riktigt lösa avföringen eller kräksen kommer...
  • Madeleineeg

Vi träffade folk på påsk kvällen, de blev magsjuka på natten och kvällen efter fick vi det. så det smittar innan. 

Svar på tråden Smittar magsjuka innan det brutit ut?