• Santosha

Tygblöjor till storkissande spädbarn

Någon som har tips på tygblöjor (märke och modell) till storkissande spädbarn? Vi har en snart 7 veckor gammal kille som just nu väger ca 4,5 kg skulle jag tro. De tygblöjor vi har, Imse Vimse formsydd flanell, newborn size (ska fungera upp till 8 kg, hur det nu ska gå till...) med blöjbyxor 3-6 kg måste bytas varje timme för att det inte ska läcka. När vi använder flanellinlägg i blöjorna, klarar han sig i 1.5-2.5 timmar. Frottéinlägg är i dagsläget inget alternativ, eftersom han blir jättebylsig bara med flanellinläggen. Vi vill hemskt gärna använda tygblöjor för att minska sopberget, men som det är nu känns det inte som ett reellt alternativ. Nattetid "fuskar" vi med vanliga blöjor, och de har aldrig någonsin läckt, så det är klart att det lockar att lägga ner tygblöjorna...

• Svar på tråden Tygblöjor till storkissande spädbarn
  • glasbubblan

Har bara testat ImseVimse AOI, Kushies AOI, BumGenius 3.0 samt BumGenious One Size AOI och jag tycker bäst om BG 3.0. Verkar funka bra att boosta den även om jag aldrig behövt göra det. Tycker den sitter bra runt låren också, lika stretchig som vanliga blöjor. Kushies läcker mest. 

• Jempa L

Boosta med mikrofibertrasor! Tänk på att vika in dem ordentligt bara, så att de inte hamnar i kontakt med huden så de kan irritera.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Santosha

Tack för tipsen! Ni som har testat - hur har blöjorna fungerat när barnen blivit större och inte "kissar småskvättar hela tiden"?

• Celiine

Jag har samma problem, måste byta nästan en gång i timmen. Då har vi i och för sig vikblöjor, de kanske kan hålla mindre mängder än vanliga?

Vilka inlägg är bäst? Det blir väldigt bylsigt med bara blöjorna tycker jag, så helst skulle jag ha ett inlägg som suger väldigt mycket, men inte är så tjockt. Helst i nåt material som inte irriterar huden också, det är ju svårt att undvika att de nuddar huden med vikblöjor. Finns det överhuvudtaget, eller har jag för höga krav? {#lang_emotions_undecided}

• Santosha

Vi har beställt en BumGenious 3.0 för att testa, återkommer när vi har gjort det. Vi har även mailat en del till Imse Vimse och kollat med dem; de säger att allt-i-ettblöjor suger upp mer än vik-/formsydda blöjor + blöjbyxa. Annars lär frottéinlägg suga mer än flanell, men de är toktjocka och passar knappast en spädis som blir stor nog av flanellvarianten.

De senaste dagarna har vi bytt efter klockan, varannan timme, med formsydda blöjor + flanellinlägg (allt i ekologisk bomull, han blir inte röd i stjärten av dem i alla fall). Det har tvi, tvi, inte läckt alls. Men, sonen blir bylsig, och idag, när jag har vanliga blöjor på honom p.g.a. spruckna blåsor på händerna av allt handtvättande, märks en tydlig skillnad på "rumpstorlek".

• emindy

Tvättar du blöjorna för hand??? hjälp!

tygblöjor blir bylsigt på de små jämfört med engångs, men de tar ingen skada av det (sålänge det är inom rimliga gränser) och ju större barnet blir desto mindre märks bylsigheten.
    Bambu och hampa suger mycket mer än bomull. Microfiber suger också mycket men framför allt snabbt. Men märken, oj det finns så många!
    kolla in tygblöjetråden, i serviceinlägget finns massvis med info och länkar så det kan ju vara ett bra ställe att börja!
    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html

• Santosha
    emindy skrev 2010-01-14 23:13:52 följande:
    Tvättar du blöjorna för hand??? hjälp!tygblöjor blir bylsigt på de små jämfört med engångs, men de tar ingen skada av det (sålänge det är inom rimliga gränser) och ju större barnet blir desto mindre märks bylsigheten.Bambu och hampa suger mycket mer än bomull. Microfiber suger också mycket men framför allt snabbt. Men märken, oj det finns så många!kolla in tygblöjetråden, i serviceinlägget finns massvis med info och länkar så det kan ju vara ett bra ställe att börja!www.familjeliv.se/Forum-11-269/m49335180.html
    Tack för tipset! Har även hittat en blogg om tygblöjor; tygisar.blogspot.com, som hade bra info.

Ja, jag tvättar för hand, eftersom vi inte har någon tvättmaskin och inte vill tvätta halvfulla maskiner var tredje dag. Så, de dagar vi kör med tygblöjor tvättar jag dem på kvällen, för hand, och sedan åker de med när vi tvättar i maskin någon gång i veckan. Men som sagt - det sliter på händerna, så nu vilar jag dem och kör med svanenmärkta engångsblöjor och får dåligt samvete istället.
  • emindy

om du låter blöjorna torka istället så kan de ligga tills ni har tvättstugan utan att bli sura. Kanske du har så du kan hänga dem på tork på toa? Det tycker jag låter som ett alternativ som är snällare mot dina händer och din tid!

Om inte maskinen blir full av blöjorna brukar jag fylla upp med annan 60graders tvätt. Det brukar inte vara några problem att få ihop en full maskin om jag säger så... Och tvättmaskinen tvättar ju rent!

Men få inte dåligt samvete för att du kör engångs ibland! Tänk istället vad bra det är att du kör tygblöjor ibland! en engångsblöja mindre liksom!

• winterangel85
    Celiine skrev 2010-01-14 16:31:07 följande:
    Vilka inlägg är bäst? Det blir väldigt bylsigt med bara blöjorna tycker jag, så helst skulle jag ha ett inlägg som suger väldigt mycket, men inte är så tjockt. Helst i nåt material som inte irriterar huden också, det är ju svårt att undvika att de nuddar huden med vikblöjor. Finns det överhuvudtaget, eller har jag för höga krav?
    Jag brukar vika in en microfiberduk i mina vikisar. Det går att vika in dem så de inte kommer i kontakt med huden.
    Vilken vikning använder du?

http://www.imsevimse.se/Vikinstruktioner.pab När jag viker mina såhär lägger jag microfiberduken på den fyrkanten som man sedan viker ihop till en limpa i mitten. Då är den väl inbäddad och riskerar inte att komma i kontakt med bebisens hud.

Oj, jag är inte duktig på att förklara, men hoppas att du förstår ändå.. =D

Bambuinläggen gillar jag annars väldigt mycket, tycker de suger bra.
  • Santosha

Så, nu har vi testat BumGenius 3.0 och blev supernöjda! Trots att vi bara använde nyföddhetsinlägget (som är mindre och därmed suger upp mindre) höll blöjan tätt i 3 timmar på förmiddagen, när Pysen brukar kissa och bajsa som mest Dessutom var den betydligt enklare att sätta på och få tät, och Pysen blev mindre bylsig. Inte så dyrt heller, om man beaktar att man kan använda samma blöja upp till 16 kg (från 4.7 kg). Så nu har vi beställt fler, www.barnshop.se.

• Celiine
    winterangel85 skrev 2010-01-20 00:28:25 följande:
    Jag brukar vika in en microfiberduk i mina vikisar. Det går att vika in dem så de inte kommer i kontakt med huden. Vilken vikning använder du? www.imsevimse.se/Vikinstruktioner.pab När jag viker mina såhär lägger jag microfiberduken på den fyrkanten som man sedan viker ihop till en limpa i mitten. Då är den väl inbäddad och riskerar inte att komma i kontakt med bebisens hud. Oj, jag är inte duktig på att förklara, men hoppas att du förstår ändå.. =D Bambuinläggen gillar jag annars väldigt mycket, tycker de suger bra.
    Jag viker likadant, men har inte alls tänkt på att man kan vika in inläggen så! Tack för tipset, det ska testas!

En dum fråga bara, är det såna microfiberdukar som man använder när man städar eller är det något special?
  • winterangel85
    Celiine skrev 2010-01-31 19:17:10 följande:
    Jag viker likadant, men har inte alls tänkt på att man kan vika in inläggen så! Tack för tipset, det ska testas! En dum fråga bara, är det såna microfiberdukar som man använder när man städar eller är det något special?
    Jag har sånna dukar, köpta på Rusta, Dollarstore och biltema. På Dollarstore hade de tre för 10:- och de tycker jag suger bäst..
  • Celiine

Jag vill bara tacka för tipset om microfiberdukar i blöjan. Funkar ju superbra!

• Ragnar

Våran favorit är blöjor ur bambus. Det finns många olika att välja mellan. Bambus suger jätte mycket vätska jämfört med bomull. Nackdelen är att det tar lång tid att torka. Men vi hänger blöjorna på ett element och då torkar de över natten. Annars så har Imsevimses blöjor aldrig fungerat hos oss. Varken blöjor eller blöjbyxor.

Svar på tråden Tygblöjor till storkissande spädbarn