• Besviken

Progesteron - hjälp mig med info!

Hej,

undrar om jag ska ta Progesteron MIC APL 400 mg 1 vagitorium morgon och kväll (dvs 2 x 1) 2 dagar efter ÄL, och att det är safe att göra så fram till 3e gravmånaden.
    Är inte gravid, har fått ett missfall, och är 35 år gammal. Så jag har lite ålderspanik, vill dels bli gravid, vill inte heller få ytterligare ett missfall.

Men stämmer infon som jag luskat ut innan?
    Och hur får jag tag på preparatet på lättaste sätt? Måste jag till fertilitetsläkare/gynekolog? De tar inte emot mig med argumentet att det inte gått ett år sedan jag blev gravid (missfall) och att jag bara har haft ett missfall, inte tre - på fertilitetsutrening.
    Det är säkert inget fel och kommer att funka förr elelr senare. Men jag är 35!

Kan en allmänläkare eller vilken läkare som helst skriva ut detta? Det ser så speciellt ut i Fass, och är apotekstillverkat.

• Svar på tråden Progesteron - hjälp mig med info!
  • Pimpinellan

En allmänläkare kommer inte att skriva ut det till dig på så vaga premisser. Det skrivs normalt ut till de som haft minst 2 missfall och oftare till oss äldre. Dosen kan variera,men jag tar 1 per dag efter äl. Det finns inget som säger att du är benägen för att få m.f eller att du ens har svårt att bli gravid än. En infertilitsutredning har ni dock rätt till redan nu.

Svar på tråden Progesteron - hjälp mig med info!