• Birry

Tips till regnbågsfamiljer med mer än ett barn

Jag upptäckte en sak idag, så jag ville bara tipsa er andra regnbågsföräldrar, om ni inte redan hade koll på det: För att få flerbarnstillägget till barnbidragen så måste antningen barnbidragen gå till samma person (vilket det kanske inte gör om man fött en bebis var) eller så måste man "Ansöka om att räkna ihop barn" dvs fylla i en blankett (nr 5220) från Försäkringskassan och skicka in till dem. Man kunde få pengar retroaktivt från januari året innan man gjorde detta fick jag veta när jag ringde.

Inga stora pengar om man har två barn, men alla bäckar små...

• Svar på tråden Tips till regnbågsfamiljer med mer än ett barn
  • Marleen

kanska är trög nu men vad e rengnbågsfamilj?
    är det när man har gemensamma o ej gemensamma bran eller vad?

• Birry

Familjer som inte är "typiska kärnfamiljer" dvs mamma+mamma+barn, mamma+mamma+pappa+barn och liknande. Stjärnfamiljer kallas vi också numera!

• Mirix

Tack Birry! Tyckeratt Regnbågsfamilj är så vackert så det vill jag inte ska försvnna! Jag förstår det därmd kärn och stjärn men .. näää

• Birry
    Mirix skrev 2010-01-14 21:17:35 följande:
    Tack Birry! Tyckeratt Regnbågsfamilj är så vackert så det vill jag inte ska försvnna! Jag förstår det därmd kärn och stjärn men .. näää
    Jag gillar också regnbågsfamilj bättre!
  • Vit Tiger

Jag råkade ut för att få barnbidrag för två med tvåbarnstillägg trots att jag och min fru har en dotter sen tidigare som min fru är biologisk mamma till men som jag är juridisk mamma till. För mig räckte det med ett telefpnsamtal till FK så skickade de mig trebarnstillägg. Min frus närståendeadoption av de tvillingar jag nyligen fött har inte gått igenom än.

• Mama Mia
    Birry skrev 2010-01-10 19:14:25 följande:
    Familjer som inte är "typiska kärnfamiljer" dvs mamma+mamma+barn, mamma+mamma+pappa+barn och liknande. Stjärnfamiljer kallas vi också numera!
    Stjärnfamilj var nytt för mig. Betyder "stjärnan" nåt särskilt eller är det bara som svar på kärn?
    Kanske bara här ute på landsbygden som det ordet inte har nått än ens till "våra" kretsar..{#lang_emotions_cool}
  • Birry
    Mama Mia skrev 2010-03-20 11:49:15 följande:
    Stjärnfamilj var nytt för mig. Betyder "stjärnan" nåt särskilt eller är det bara som svar på kärn? Kanske bara här ute på landsbygden som det ordet inte har nått än ens till "våra" kretsar..
    Jag tror att det syftar på att familjen kan ha fler "uddar" än de traditionella, men jag vet inte riktigt. Det är väl knappt ett år sen ordet "lanserades" så det har nog inte hunnit sprida sig så mycket än...
Svar på tråden Tips till regnbågsfamiljer med mer än ett barn