• Tintene

Är det farligt/skadligt att göra för många VUL under graviditeten?

E gravid i v 11 efter IVF och redan gjort 3 VUL, ett på kliniken och 2 hos gynakuten pga en mindre blödning.

Har bokat in ett KUB/NUPP test i v 12+2 (vilket e ganska snart) , dessutom har jag ett till VUL inbokat sen tidigare på min ivf-klinik nu i veckan....

Det e ju underbart att få göra VUL och få bekräftat att det verkligen e nåt därinne som lever (förhoppningsvis) men nu börjar jag fundera över om det kan vara skadligt el farligt för fostret att göra många VUL??? Tänk om jag skulle få missfall pga det.....

Nån som vet nåt om detta?

(Ska självklart höra med min läkare oxå men intressant att höra vad ni andra fått för info...)

• Svar på tråden Är det farligt/skadligt att göra för många VUL under graviditeten?
  • Pimpinellan

Nej,det är ofarligt. Det enda man sett är att "risken" för vänsterhänthet ökar lite vid många UL.

• Tintene
    Pimpinellan skrev 2010-01-11 12:30:40 följande:
    Nej,det är ofarligt. Det enda man sett är att "risken" för vänsterhänthet ökar lite vid många UL.
    Va e det sant?! Va sjukt!
    Känns bra att höra att de e ofarligt :)

Nån annan som fått samma info el annan???
  • Platano

Jag har läst/hört att det inte är bevisat att det inte är farligt. Har även läst att det kan påverka fostrets hjärna. Jag vet inte , men jag hade försökt att inte göra för många i "onödan"

• Tintene
    Platano skrev 2010-01-12 14:23:13 följande:
    Jag har läst/hört att det inte är bevisat att det inte är farligt. Har även läst att det kan påverka fostrets hjärna. Jag vet inte , men jag hade försökt att inte göra för många i "onödan"
    Läskigt...... Var har du läst det? Hittar inget sånt på nätet....

Typiskt för nu känner jag att jag måste gå o kolla imorrn då jag fått lite brunrosa flytningar sen i förrgår..... e så orolig.
  • MeandHim

Jag gjorde vul varannan vecka i flera månader och min son är frisk som en nötkärna och riktigt smart så absolut ingen fara.

• Tintene
    MeandHim skrev 2010-01-12 18:22:49 följande:
    Jag gjorde vul varannan vecka i flera månader och min son är frisk som en nötkärna och riktigt smart så absolut ingen fara.
    Skönt att höra! :)
  • Tintene

Förresten.... nån som vet hur länge man gör VUL istället för UL?

• MeandHim

v 15 kanske? jag gjorde det för att kolla livmodertappen och det kan man göra hur länge som helst.

• Fredrika Bremer

V 13 ungefär tror jag.

I de flesta andra I-länder gör man väldigt mycket fler ul/vul än i Sverige. Sverige har en internationellt sett väldigt sträng hållning till UL. Om det fanns större skaderisker borde man ha sett det på alla barn som fötts i USA/Frankrike/Tyskland/Italien de senaste 10 åren...

• Tintene

Tack alla ni som svarat!

Nu kom jag på en annan fråga... Hur många VUL/UL räknas egentligen som många? E det 5, 10, 15 eller fler liksom?

Nu har jag gjort 4 o e bara i början av v 12.
    Skulle gärna göra KUb/NUPP test om en dryg vecka men då blir det ju ett 5:e VUL......
    Sen väntar ju RUL i v 18 ungefär, och sen vet man ju inte hur många till man kommer att göra... Hur skulle ni gjort???

• S168

Hej,
    Nix inte hört att det ska vara farligt, jag har frågat iallfall en läkare.
    Vul= vaginalt ultraljud
    ul=ultraljud
    Jag skulle köra på med ultraljuden. Så länge inte läkaren säger något. Jag brukar förtyldiga för läkarna (för de kan ju glömma de också) att "nu är jag på mitt ex 7 ultraljud..." om det då skulle vara farligt så skulle de nog säga så.

• Amis

Jag frågade min läkare om detta och han sa att det enda man kunnat se var en viktskillnad på ett par hundra gram, alltså att de bebisar vars mammor gjort många UL vägde mindre.
    Imorgon gör jag vårt 7:e UL och jag går in i v. 24 imorgon. Jag resonerar att det är bättre att göra många UL än att gå runt och vara ständigt orolig. Sen kan man varva med att lyssna på hjärtljud om man tycker att det det har blivit för myckt UL.
    Jag fick göra UL från och med v. 10.
    Lycka till!

Svar på tråden Är det farligt/skadligt att göra för många VUL under graviditeten?