Heimir skrev 2010-12-08 10:32:12 följande:
Alltså, nu vet jag att svaret är bara ett år sent, men
som du säkert har listat ut vid det här laget så är socialpsykologi när man kollar på hur individer beter sig som ett kollektiv, när man interagerar med andra människor. Fokus blir inte "hur agerar individen utifrån situationen" utan, "hur fungerar varje individ utifrån gruppen".
De tre huvudskolorna, psykodynamiken, kognitiva psykologin samt behaviorismen har ju givetvis sina egna förklaringar till varför man beter sig som man gör, utifrån ett grupperspektiv.
T.ex. skulle den psykodynamiska kunna säga att man gör det för att ens undermedvetna/instinkter säger att man vill vara socialt accepterad. Ens förmedvetna kanske då säger att man blir socialt accepterad av att vara kunnig. Alltså försöker man framstå som kunnig. Och i en situation som i ett klassrum när alla utom du räcker upp handen är det att vara kunnig att faktiskt go with the flow, för så många kan ju inte ha fel?
Den kognitiva psykologin skulle istället säga att ifall man i sitt egenfokuserade kognitiva schema anser att man är en smart person, och i ens kognitiva schema för sociala sammanhang så anser man att majoriteten har rätt, kommer resultatet att bli att man gör som resten av klassen.
Behavioristerna skulle beskriva det som i att man har varit med om att hela klassen har räckt upp handen för ett svar, och det har varit rätt, majoriteten av de tidigare gångerna. Alltså har det betingade stimilit(beteendeväckaren) blivit att alla räcker upp handen, och den betingade responsen har blivit att svaret är rätt. Då har betingningen (man har lärt sig) blivit att man räcker upp handen.
JAG ÄLSKAR DIG VEM DU NU ÄN ÄR!