• Jojo7777

Rufsigt och slitet hår på bakhuvudet!

Vår dotter på 1,5 år har så himla slitet hår uppepå bakhuvudet liksom. Nån som har nåt bra tips på hur man kan göra för att det inte ska slitas _ännu_ mer tills det har vuxit ut mer??
    Hon har likadant hår som jag, blont och tunt, typiskt skandinaviskt Det har väl inte vuxit sådär supermycket, inte som vissa andra barn i samma ålder som man ser med värsta kalufsen Men det har i alla fall vuxit så att man kan sätta en liten tofs i nacken...
    Problemet är att när hon sover bökar hon runt så mycket att håret ser ut som en risbuske, och det nöts ju och blir slitet.. vilket också gör att det inte växer så fort just där..
    När hon duscat eller badat är håret mycket mjukare och finare, men efter hon sovit är det rufsigt igen... och jag vill inte bada och duscha _för_ ofta..
    Nån med tips?? Har hört att spraybalsam gör håret mjukare och kan hjälpa lite, nån som provat?

• Svar på tråden Rufsigt och slitet hår på bakhuvudet!
  • 08Klara

Hej min dotter är lika gammal och vi har lite samma problem, en det bruka räcka med att kamma håret. ta bort alla tovor.

• Jessa med 3

Jag har toppat min dotters hår och tyckte att det blev bättre. Har också köpt balsamspray, men inte hunnit använda den ännu.

• Elsie76

Welcome to my world. Min fyraåring har likadant och det har blivit liiiite bättre med åren men hon kan knappt ha tofsar för håret växer otroligt sakta. Varje morgon har hon ett fruktansvärt rufs i bakhuvudet, luggen och sidorna är dock inte rufsiga.
    Jag köpte ett dyrt schampo för färgat hår hos en frisör, på rekommendation av frisören, och det funkade jättebra. Jag gör också inpackning och varje morgon reder jag ut det med balsamspray. Jag har också fått rådet av frisörer att toppa ofta och hålla håret fräscht. Någon lång frisyr är dock långt ur sikte. Men hon är skitcool med sin korta page. Bättre så än att försöka tokspara och det bara ser konstigt och tillgjort ut.

• Hummelina

Har samma problem med min tjej på snart 2 år. Hon har ganska mycket hår för sin ålder, men hade flint på bakhuvudet när hon var bebis och nu har håret växt ut där men det är konstant svinto eftersom hon rufsar till det i sängen varje gång hon sover Men som sagt, hon ser cool ut med page (med volym bak! ) och lugg.

♥ Världens finaste 080404 ♥
  • hurtbullen89

Min tjej på 1 år har också jätteslitet hår just på bakhuvudet :) Har inte reflekterat så mycket över det då det antagligen blir fint sen när det växt ut mer =)

Anabelle 081228 & Pyret i magen BF 3 sep
  • Jojo7777

Så det finns fler risbuskar där ute
    Ska prova balsamspray nu tänkte jag, nån som kan rekommendera nåt bra och vart köper man det, bara hos frisören eller?

• Smilla75

Min 2 årige son har också sådär. Jag tar min egen balsamspray. Han tvättar håret hemskt sällan så det blir lite fett av den men jag vill inte tvinga den stackaren.

• silverhjärta

Ebba hade också så en lång tid. Fick tips om balsamspray. Vi testade en gång för flera veckor sedan nu och sedan dess har det inte varit risigt alls. Lustigt. Hon duschar inte så ofta för vi orkar inte ta kampen.

Don´t drink and derive!
  • exiteme

Prova siliconolja. Toppen för trassligt hår! Man besparar barnen många tårer.

• paloma84

Dottern ser likasan ut.
    Men de flesta tycker att hon är snygg i sin coolo "bob", med lite volym bak och långa
    längder fram :)

• Piff o Puff

Samma med mina tvillingar. Jag har köpt balsamspray för barn på apoteket. Hittills har jag bara testat den en gån och tyckte det hjälpte. Det viktigaste för oss har varit att klippa dem lite då och då. När topparna blir för slitna blir det mycket värre.

• Tobbelina

Jag har undrat mång ggr. hur  det kan bli så rufsigt varje dag :) Det ser ju väldigt tovigt ut och är skitsvårt att kamma ut. Har ändå provat balsam, men det är ju lika slitet ändå lixom!! Dottern är 18 månader!!

• Jojo7777
    Piff o Puff skrev 2010-01-13 14:28:33 följande:
    Samma med mina tvillingar. Jag har köpt balsamspray för barn på apoteket. Hittills har jag bara testat den en gån och tyckte det hjälpte. Det viktigaste för oss har varit att klippa dem lite då och då. När topparna blir för slitna blir det mycket värre.
    Vad bra, då ska jag kolla på apoteket!
  • Catriiin

Vi har precis samma här, dottern är 1½år och har blonda rufsiga lockar... Har toppat och det hjälpte lite, balsamsprayen funkar också ganska bra. Men nu är det ju iallafall så långt att man sätta upp i liten tofs, då syns inte rufset så mycket.

• wholelottarosie

Min dotter är 17 månader och får också jättelätt rufsigt hår och tovorna verkar komma ur tomma intet! Kammar och borsta och reder ut men ändå så är det tovigt efter någon timme. Dock så är mitt hår exakt likadant, får väldigt lätt tovor och trots att man borsta håret så ser det rufsigt ut nästan direkt, så det är väl inget att göra åt direkt. Fokuserar mest på att få ut de värsta tovorna, hon får vara lite rufsig helt enkelt! Det är bara gulligt! Hon precis som jag har många men mycket tunna hårstrån, håret ser tjockare ut än vad det är. Man får leva med det helt enkelt!

• exiteme

En gång till: Prova silicondroppar! 10 droppar och kammen glider igenom + rätar ut håret.

• Hummelina
    exiteme skrev 2010-01-13 17:08:15 följande:
    En gång till: Prova silicondroppar! 10 droppar och kammen glider igenom + rätar ut håret.
    Var köper man det? Ska det sköljas ur eller har man det i håret efteråt?
    ♥ Världens finaste 080404 ♥
  • Anonym (Nixa)

Ingen som testat bonett på natten?

Svar på tråden Rufsigt och slitet hår på bakhuvudet!