Du som kämpat för ensam vårdnad!
Du som genomgått en vårdnadstvist och vann... På vilka grunder vann du och hur länge tog hela processen, med utredning och allt, från dag 1?
Du som genomgått en vårdnadstvist och vann... På vilka grunder vann du och hur länge tog hela processen, med utredning och allt, från dag 1?
Jag ligger inte i tvist än. Men kommer förmodligen att starta snart. Har varit till en advokat idag och han tycker att vi ska yrka på ensam vårdnad. Och det kommer ju säkert pappan ocksaå att göra då. (Han vet inte om än att jag varit till en advokat).
Är rädd att förlora hela tvisten. Jag spelar ju faktiskt om mitt barn här. Tänk om jag förlorar. Rädd och tveksam, samtidigt som jag så gärna vill vinna. Vågar man ge sig in i det?
Jag kontaktade advokat i februari-2009. I mars skedde en stämmningsansökan mot fadern. Han svarade inte. I augusti-09 blev det upp till tingsrätten. Fadern kom inte, han hade inte svarat alls på brev som advokaten hade skickat.
Tingsrätten beslutade att jag skulle få hela vårdnaden om barnet, dels pga att fadern inte kom till tingsrätten och sen att han inte har haft någon kontakt med varken mig eller sitt barn sen i början av april-08. Jag har ringt, skickat brev för att nå honom, men utan svar, så tingsrätten beslutade att jag skulle få hela vårdnaden.
Halloj!! Ingen mera??
Kom igen nu föräldrar.. DELA MED ER!!
De enda anledningen som jag kan tänka mig ger ensam vårdnad är direkta övergrepp mot barnet.
Eller att i domstolsförhandlingen den ene föräldern sysslar med påhopp och den andre resonerar utifrån vad denne kan erbjuda barnet. Det hela är väldigt enkelt; du ska berätta vad kan du ge ditt barn. Inte att blanda ihop med -"men han/hon kan inte ge...".
Jag har legat i vårdnads tvist och då även vunnit!
Visserligen gav pappan upp strax innan domen skulle falla,men jag hade sedan innan en intremisstisk vårdnad(stavningen är säkert helt fel)
Så jag fick ensam vårdnad.
Dock var pappan med i brotts register och var missbrukare,dessutom hade han slagit mig upprepade gånger och då även blivit häktad för detta!
Ett tips från mig är att UNDERSTRYKA att orsaken till ensam vårdnad inte är att ta barnet ifrån pappan,utan för att underlätta er vardag pga av pappans ointresse.
Det är rätt mycket vardagsting då man behöver bådas underskrift,allt från dagis,skola m.m.
Och när det förekommer sådant ointresse från pappans sida blir alla dessa ting försvårade.
Att ni vill se en god relation mellan barnet och fadern MEN att en ensam vårdnad skulle underlätta pappers mässigt och diverse andra saker.
Hur långt har du tänkt att flytta?
Jag har för mig att du egentligen inte behöver hans underskrift om du ringer och pratar med de ansvariga om hur er situation ser ut.
Fråga på så skall jag försöka svara!
Jag har för mig att du egentligen inte behöver hans underskrift om du ringer och pratar med de ansvariga om hur er situation ser ut.
"Ansvariga"??? Vadå, vem är det?
Såhär är det :
Man kan flytta vart sjutton man vill, man behöver inte den andre förälderns underskrift. Skriver den andre föräldern inte under flyttanmälan så utreder Skatteverket vart barnet har sin dygnsvila (dvs. vart barnet bor) och barnet skrivs med tvång på den adressen.
Alltså krävs det att barnet bor och har bott med föräldern som flyttar, för att det här ska gå igenom. En tidigare UF kan inte bara ta barnet och flytta, för då kommer BF ha en klar fördel.
Att stämma någon på ensam vårdnad för att denne inte vill skriva under barnets flyttanmälan, kommer falla pladask i tingsrätten. DET är ingen som helst anledning till att få ensam vårdnad, det krävs mycket mer än så.
Haft vårdnadstvist och vann...
Barnets pappa är missbrukare och även misshandlat mig, våldtagit mig hotat mm...
Han har försvårat allt umgånge och allt som ska skrivas på.
Sen har han inte brytt sig om barnet mm alltså skitigt att komma då vi stått och väntat på han då han skulle ha barnet i några timmar inte svarat på sms eller mail om han ska komma eller varför han inte kom.
Ljugit och hittat på saker.
Så efter 2 år som det tog så gick han med på att ge mig vårdnaden just innan tingsrätten skulle fatta det beslutet där jag skulle fått den ändå då utredningen hos soc visade sig att pappan inte va en bra vårdnadsförälder.
Mitt barns pappa finns med i polisregistret för rattfylla och lite annat...
Nu har det gått lite mer än 1½ årsedan domen och han har nu inte träffat sitt barn på över 2½ år.
Hoppas det löser sig för dig och ditt barn Ts
Hej!
Jag undrar hur det har gått för er som skrivit att ni var i en vårdnadstvist.