Hur gör ni när barnen är dumma mot kompisar
Vår 5,5-åring var ett superenkelt och "smidigt" barn som vi inte hade några problem med. Sedan ett år tillbaka är läget ett annat. Han är snäll, smart, rolig när vi är hemma själva men har han en kompis här blir han som ett snålt, vilt, gapigt, tjurigt monster som inte låter kompisen bestämma något. Vill kompisen inte "dansa efter hans pipa", tjurar han och säger att "nu får h*n gå hem för h*n gör inte som jag säger. Han gillar att skoja och reta andra men tål inget själv (när det är kompisar här). Han är dryg och skrytsam.
På förskolan säger personalen att det inte är några problem, likaså när han är borta hos någon och leker. Jag har verkligen frågat kompisarnas föräldrar och de säger saker som: "Ja, de kom ihop sig några gånger men det har gått jättebra." Är vi extra känsliga här hemma som inte tolererar sådant beteende? Är andra föräldrar mycket coolare och tycker att det är helt normalt att 5-åringar är sådana?
Allt det här började i stort sett samtidigt som han blev storebror men kan man bara vifta bort det genom den förklaringen? Vi har pratat med honom om det på tusen sätt. Alltifrån lugnt till ilsket. Inget hjälper. Jag tycker att det är såå synd att han bär sig åt såhär för snart vill väl kompisarna inte leka med honom längre. De tröttnar väl på honom?
Har någon varit i samma sits? Hur ska vi hantera det här? Snälla hjälp, jag pallar snart inte att ta hit kompisar mer.