• radwanska

Är det omoraliskt att köpa sex?

Är det omoraliskt att köpa sexuella tjänster?

Ska det verkligen vara olagligt? Vem gynnas av det?

Är en man som köper sex av prostituerade automatiskt en äcklig man?

Personligen ser jag inget omoraliskt i att köpa eller sälja sex. Sedan kan situationer se ut på olika vis så att det blir både omoraliskt och hemskt beroende på omständigheterna. T ex trafficking, eller om kvinnan på andra sätt är tvingad av någon annan. Men en kvinna som frivilligt väljer att vara prostituerad, bör hon känna skam? Bör hennes kunder?

• Svar på tråden Är det omoraliskt att köpa sex?
  • Quintus Zebra
    Anna undrar skrev 2010-03-23 21:37:06 följande:
    Det finns ett metodfel i de undersökningar ni hänvisar till angående sexsäljare och hur eländigt de mår. Nämligen att de undersökningarna gjorts på just "gathoror", dvs endast de mest utsatta, de som kanske är här illegalt eller som finansierar missbruk. Den största andelen prostituerade finns dock inte på gatan utan når sina kunder via nätet (förr via tidningsannonser) Men eftersom man bara frågar de mest utsatta och inte de dolda så är det klart att resultatet blivit därefter.Orsaken till att man inte undersökt de dolda är dels att de är svåra att få kontakt med, och dels att man främst velat motarbeta gatprostitution eftersom dessa sexsäljare verkligen mår kass.Så undvik att slänga er med att det faktiskt är bevisat hur dåligt sexsäljare mår.(Och idag har forskarna och sociala myndigheter börjat inse just detta och nu görs undersökningar även på nät-tjejer.)
    Det ligger säkert något i det du skriver. Jag vet ju inte, jag kan bara utgå ifrån de fakta som finns på bordet.

Men om det inte finns några undersökninger, hur vet du då att nät-tjejer och tidigare annons-tjejer mår så mycket bättre och har större skydd?
  • diamanten
    Quintus Zebra skrev 2010-03-23 21:21:41 följande:
    Lagen är inte perfekt, och självklart är det ett problem att det sker i det fördolda.Men vet vi verkligen att statliga bordeller automatiskt kommer lösa alla problem? Hur vet du detta? Har du några exempel eller nån forskning att falla tillbaks på?Mår prostituerade på statliga bordeller automatiskt bättre än andra?Hade majoriteten av dessa valt jobbet om de hade alternativ?Tror du att de kriminella organisationer som tjänar miljarder på denna industri bara kommer ge sig när en statlig aktör kliver in? Kommer prostituerade och sexköp plötsligt bli respekterade och kunna sluta dölja sina aktiviteter för allmänheten? Kommer alla sexköpare som tidigare har våldtagit och misshandlat prostituerade att söka sig till bordeller där de blir övervakade? Kommer alla sexköpare som eftertraktar olagliga tjänster (t.ex. unga prostituerade) att nöja sig med lagligt sex?Kommer alla prostituerade som är sjuka och drogberoende eller som av andra skäl inte får jobba på statliga bordeller bara sluta?o.s.v. 
    Jag har inte påstått att statliga (jag har inte ens nämnt ordet statlig, för övrigt) bordeller löser "alla problem". Jag menar istället att sexarbetarnas arbetsmiljö och säkerhet i en laglig bordell är väsentlig bättre jämfört med i illegala lägenhetsbordeller där myndigheter inte har någon insyn. Det torde vara självklart.

Någon forskning tänker jag inte hänvisa till. Min ståndpunkt att sexköpslagen bör avskaffas kommer från att jag anser att vuxna människor har rätt att ha sex med varandra som de vill, utan någon statlig inblandning.

Hur sexarbetarna mår är inte det primära. Det viktiga är att de har friheten att välja att sälja sex.

"Kommer prostituerade och sexköp plötsligt bli respekterade och kunna sluta dölja sina aktiviteter för allmänheten?"

Det tror jag inte. Men ett avskaffande av sexköpslagen (och den debatt som oundvikligen skulle höra till) skulle sända tydliga signaler som så småningom förhoppningsvis leder till att sexsäljare blir respekterade.

"Kommer alla sexköpare som tidigare har våldtagit och misshandlat prostituerade att söka sig till bordeller där de blir övervakade?"

Frågan du bör ställa dig är: Innebär den nuvarande sexköpslagen att de sexsäljare som blir våldtagna och misshandlade får tillgång till adekvat hjälp? Genom att kriminalisera hela verksamehet så förlorar man kontrollen över den. Sexhandeln upphör inte att existera för att den blir olaglig. Den hamnar bara under jorden. Och de som blir lidande är de utsatta prostituerade som inte har någonstans att vända sig när de behöver hjälp.
  • Anna undrar
    Quintus Zebra skrev 2010-03-23 21:54:08 följande:
    Det ligger säkert något i det du skriver. Jag vet ju inte, jag kan bara utgå ifrån de fakta som finns på bordet. Men om det inte finns några undersökninger, hur vet du då att nät-tjejer och tidigare annons-tjejer mår så mycket bättre och har större skydd?
    ? Näe det skrev jag väl inte? Jag har inte hävdat nåt sånt alls, bara pekat på att undersökningarna gjorts på "samhällets botten" men man drar slutsatsen att det gäller för alla.

Men sen en tid tillbaka har jag fått en mycket mer mångfacetterad bild av prostitution och det beror på den här tråden jag följt: www.flashback.org/t1029577 där flera prostituerade tjejer berättar om sitt jobb och sitt liv, och när jag läste den insåg jag att shit; men världen verkar ju inte alls se ut som Aftonbladet beskriver den? Väldigt givande, rekommenderas om man vill få en inblick i "en horas vardag"-
  • ViceGuy

Om jag ska börja sälja sex i framtiden så hoppas jag verkligen inte att kvinnorna går runt och oroar sig över att de bryter mot moraliska lagar =/

Men jag är kanske väldigt service minded ;D

The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • diamanten
    Anna undrar skrev 2010-03-23 22:13:11 följande:
     shit; men världen verkar ju inte alls se ut som Aftonbladet beskriver den?
    Ha ha.
    Detta visste du inte innan? =P
  • Anna undrar

Jo, nån gång har jag väl misstänkt att allt i tidningen inte är helt sant...{#lang_emotions_wink}
    Men ärligt just när det gäller prostitution så har man bara mediabilden att referera till, ochså har man skymtat några ljusskygga slitna typer när man åkt förbi Malmskillnadsgatan, men man har ju ingen motpol eller hur? Så hur skulle man kunna värdera prostituion eller prostituerade då?

Ungefär som Nordkorea, man vet bara det man läser i tidnignen, så man antar det stämmer, men ingen har varit där så hur vet man? Men man ifrågasätter ju inte. Kanske också för att inget av ämnena berör en heller. spelar liksom ingen roll i mitt liv om det finns 100% olyckliga horor eller bara 20, det kommer aldrig att påverka mitt liv. Man läser artikeln o så bläddrar man vidare bara.

• Quintus Zebra
    diamanten skrev 2010-03-23 22:10:15 följande:
    Jag har inte påstått att statliga (jag har inte ens nämnt ordet statlig, för övrigt) bordeller löser "alla problem". Jag menar istället att sexarbetarnas arbetsmiljö och säkerhet i en laglig bordell är väsentlig bättre jämfört med i illegala lägenhetsbordeller där myndigheter inte har någon insyn. Det torde vara självklart.
    Detta håller jag ju med om, men jag upplevde det som att detta inte var allt du menade eftersom du skrev:
    diamanten skrev 2010-03-23 18:48:47 följande:
    Problemet är att sexköpslagen som påstås skydda prostituerade gör precis tvärtom, genom att sexhandeln sker i det fördolda. Polis och myndigheter har ingen chans att kontrollera de prostituerades säkerhet och hälsa.Problemet skulle lösas genom att man tillåter bordeller där sexhandeln kan ske i kontrollerade och säkra former.
    Du skrev att problemet skulle lösas om man tillåter lagliga bordeller, och jag trodde att du menade det. men om jag har missuppfattat så kan vi lämna det. För då är vi ju överens om att många av prostitutionens problem inte löses av att legalisera prostitutionen, eller?
    Min ståndpunkt att sexköpslagen bör avskaffas kommer från att jag anser att vuxna människor har rätt att ha sex med varandra som de vill, utan någon statlig inblandning.
    Fast människor har ju rätt att ha sex med prostituerade hur mycket de vill, så länge de inte KÖPER sex. Så det är ju inte rätten till sex du försvarar, utan rätten att sälja vad du vill. Och den rätten är ju redan gravt begränsad.

Det finns mängder av saker som inte vem som helst får sälja om man inte har rätt tillstånd m.m.
    Sexhandeln upphör inte att existera för att den blir olaglig. Den hamnar bara under jorden. Och de som blir lidande är de utsatta prostituerade som inte har någonstans att vända sig när de behöver hjälp.
    Fast sexhandel är ju inte olaglig. Menar du att en våldtagen prostituerad skulle vägras läkarhjälp eller polishjälp?
  • Quintus Zebra
    Anna undrar skrev 2010-03-23 22:13:11 följande:
    ? Näe det skrev jag väl inte? Jag har inte hävdat nåt sånt alls, bara pekat på att undersökningarna gjorts på "samhällets botten" men man drar slutsatsen att det gäller för alla. Men sen en tid tillbaka har jag fått en mycket mer mångfacetterad bild av prostitution och det beror på den här tråden jag följt: www.flashback.org/t1029577 där flera prostituerade tjejer berättar om sitt jobb och sitt liv, och när jag läste den insåg jag att shit; men världen verkar ju inte alls se ut som Aftonbladet beskriver den? Väldigt givande, rekommenderas om man vill få en inblick i "en horas vardag"-
    Okej sorry. Självklart skall alla vara med i undersökningarna.
  • diamanten
    Quintus Zebra skrev 2010-03-23 23:31:23 följande:
    Fast människor har ju rätt att ha sex med prostituerade hur mycket de vill, så länge de inte KÖPER sex. Så det är ju inte rätten till sex du försvarar, utan rätten att sälja vad du vill. Och den rätten är ju redan gravt begränsad. Det finns mängder av saker som inte vem som helst får sälja om man inte har rätt tillstånd m.m.
    Men det är lagligt att ha sex. Det är bara köpet som är förbjudet.
    Kan du nämna någon annan företeelse där samma princip tillämpas?

Jag står fast vid min åsikt att sexköpslagen starkt inskränker på vuxna människors frihet att ha sex med andra människor som de vill.

Därutöver innehåller sexköpslagen en del andra grejer som gör det svårt att arbeta som sexsäljare legalt. Om en hyresvärd får reda på att en hyresgäst säljer sex i sin lägenhet är hyresvärden skyldig enl. lag att sparka ut nämnda hyresgäst.
    Dessutom riskerar en sexsäljare som har barn att få barnen omhändertagna. 
  • diamanten
    Quintus Zebra skrev 2010-03-23 23:31:23 följande:
    Fast sexhandel är ju inte olaglig. Menar du att en våldtagen prostituerad skulle vägras läkarhjälp eller polishjälp?
    Jag menar att en våldtagen prostituerad undviker polis och myndigheter eftersom h*n kan bli utkastad från sin lägenhet om hyresvärden får reda på att  h*n säljer sex i sin lägenhet. Har h*n barn så kan de bli omhändertagna av socialen.
  • Quintus Zebra
    diamanten skrev 2010-03-24 00:08:48 följande:
    Men det är lagligt att ha sex. Det är bara köpet som är förbjudet. Kan du nämna någon annan företeelse där samma princip tillämpas?
    Det är lagligt att donera organ, det är olagligt att sälja organ. 

Det är lagligt att skaffa barn, det är olagligt att sälja barn.  

Det är inte straffbart att ta livet av sig, det är i allra högsta grad straffbart att ta betalt för att hjälpa någon att begå självmord.

Det ärlagligt att titta på en köp-DVD med mina kompisar. Det är inte lagligt att använda en betal-DVD för att starta en egen biograf och ta betalt.

Det finns många fler exempel, och de är olika relevanta för vår diskussion. Jag jämför självklart inte dessa företeelser med varrandra, utan svarade bara på din fråga.
  • Quintus Zebra
    diamanten skrev 2010-03-24 00:13:04 följande:
    Jag menar att en våldtagen prostituerad undviker polis och myndigheter eftersom h*n kan bli utkastad från sin lägenhet om hyresvärden får reda på att  h*n säljer sex i sin lägenhet. Har h*n barn så kan de bli omhändertagna av socialen.
    Visst, du har en poäng.

Som tidigare sagt så är inte lagen inte perfekt. Och som jag också skrev tidigare så bör lagen enligt mig främst skydda sexsäljarna, och du har ju visat på ett exempel när detta inte är fallet.

Men detta är enligt mig ett själ att ändra lagen, inte att legalisera i nuläget.
  • Leo1977

Jag förstår inte hur man kan bli så desperat att man måste köpa sex och dessutom skada människor som bara gör det för att kunna överleva. Det är horribelt!

• diamanten
    Quintus Zebra skrev 2010-03-24 00:43:45 följande:
    Visst, du har en poäng.Som tidigare sagt så är inte lagen inte perfekt. Och som jag också skrev tidigare så bör lagen enligt mig främst skydda sexsäljarna, och du har ju visat på ett exempel när detta inte är fallet.Men detta är enligt mig ett själ att ändra lagen, inte att legalisera i nuläget.
    Vad föreslår du för ändring i lagen?
  • Quintus Zebra
    diamanten skrev 2010-03-26 13:40:52 följande:
    Vad föreslår du för ändring i lagen?
    Jag är inte rätt person att komma med nya lagförslag i denna fråga, man får veta sina begränsningar.

Som sagt, lagen bör skydda sexsäljaren i högsta möjliga mån. Den bör vara så saklig som möjligt och inte baseras på sexmoral eller öppna för diskriminering av en redan utsatt "yrkeskår".
  • Mr Klister

Avkriminalisera sexköp och låt vem som nu än vill bedriva firma inom området att gå alla de konventionella stegen man måste gå för att sälja tjänster. Satsa samtliga insamlade skatteintäkter från hela sektorn på att hjälpa de utsatta som mår dåligt i branschen samt att bekämpa trafficking.

Det tycker jag verkar rimligt.

• elitepearl
    nanneN skrev 2010-03-23 15:34:34 följande:
    Ja, jag har själv varit där! Jag har sålt sex i över 10 års tid, och jag är stolt över det!Du, liksom många andra, gör misstaget att ni anklagar prostitution för alla problem runt omkring.Att du tvingas suga av en äcklig gubbe för att få tak över huvudet inte prostitutionens fel! Problemet där är att du inte har tak över huvudet! Du använder prostitution som en tillfällig lösning på ditt problem, men det är fortfarande inte prostitutionen i sig som är problemet!VARFÖR har folk så jävla svårt att förstå den enkla logiken.Om någon tvingas att mot sin vilja sälja sex, så är det fortfarande inte prostitution i sig som är problemet. Problemet är att någon TVINGAS till prostitution! Det får inte hända! Jag säljer sex. Regelbundet och gärna, och har så gjort i över 10 år.Men jag skulle ALDRIG suga av en äcklig gubbe. Jag säljer sex på mina villkor, jag bestämmer med vem, var, när och hur. Jag älskar det jag gör och jag tjänar grova pengar på det. Det är prostitution. Det du pratar om är sexuellt utnyttjande och våldtäkt. Hur man som kvinna inte kan se skillnaden begriper jag inte.Av någon anledning har svenska folket fått för sig att ordet prostitution innehåller någon form av tvång. Det gör det inte. Prostitution är frivillig, man säljer en tjänst, precis som en massör eller mekaniker. Att jag är prostituerad betyder INTE att män kan göra vad dom vill med mig. Jag har ALDRIG sålt min kropp! Jag har sålt sex, ja, men min kropp är fortfarande min, jag äger den och jag bestämmer vad den används till! Jag blir fly förbannad på alla bakåtsträvande jävla moraltanter som envisas med att använda uttrycket "sälja sin kropp". Ni har ju fan ingen aning om vad det handlar om! Ni pratar om slaveri, inte prostitution.Du skulle bevisligen aldrig ha sålt sex. Du mår dåligt av det, och du gjorde det inte frivilligt. Men kom fan inte och säg att jag, som älskar det jag gör och tjänar grova pengar på det, inte ska få göra vad JAG vill med MIN kropp! Att du försöker fördöma det jag valt att göra med min kropp, är i mina ögon precis lika lågt som när äckliga gubbar bestämde över din kropp. INGEN bestämmer över någon annan, så jävla enkelt är det!Prostitution i sig är inte ett problem. Det finns massor med lyckliga horor, tro mig, jag är en av dom.
    Jag sätter mig absolut inte till doms över dig och dina val. Det är som sagt var dina val och om du mår bra utav att sälja sex och inte far illa utav det, så är det bra. Alla människor är olika, och har rätt att vara det.

Jag delade med mig om hur jag har upplevt det och hur jag mår efter att jag slutat, jag hade din inställning under tiden jag sålde sex, för mig var det tankesättet ett sätt att klara av att gå igenom det jag gjorde. Jag sålde sex från det att jag var 14 tills jag var 30, så i 16 år, tror att det gör att jag har stor erfarenhet utav hur det påverkat mig iaf, hur det påverkar dig, det tänker jag inte ens uttala mig om, för det har jag ingen aning om.JAg skrev dessutom i ett tidigare inlägg att dom jag träffat som sålt sex, mått dåligt utav det, men jag kan inte utala mig om ALLA..

Jag tror att det är ett ytterst fåtal kvinnor och män som mår bra i längden och framför allt efteråt av att prostiuera sig, sälja sex, sälja sig, för det är faktiskt så det är, att man säljer sig själv, man ger tillträde till någonting som är avsett för en själv.

Sen ditt sätt att bli så arg och gå in i ett sånt försvar pga det jag skrev, gör att jag tänker att du har ett behov av att försvara det du gör, och varför du känner det behovet vet ju bara du.

Men, men alla har vi olika sätt att se på saker som vi utsätter oss själ voch andra för. Jag själv tyckte tex att det var helt ok att jag satte en spruta med heroin i armen fyra ggr om dagen, medans jag nu som drogfri inser vad jag gjort mot mig själv och alla som kommit i min väg under alla dessa år. Ofta så förstår vi inte saker försen efteråt. Men det är aldrig försent, och det spelar ingen roll vart vi varit, det är vart vi är på väg som räknas.
  • TyskMamma

Det är varken omoraliskt att köpa eller sälja sexuella tjänster. Det är däremot omoraliskt att se ner på horan ur moralisk synpunkt efter att man själv har tagit betalt för hennes tjänster. Lika omoraliskt som att fnysa åt sin städerska efter att hon torkat upp din skit.

• nanneN
    elitepearl skrev 2010-03-28 17:49:58 följande:
    Jag sätter mig absolut inte till doms över dig och dina val. Det är som sagt var dina val och om du mår bra utav att sälja sex och inte far illa utav det, så är det bra. Alla människor är olika, och har rätt att vara det. Jag delade med mig om hur jag har upplevt det och hur jag mår efter att jag slutat, jag hade din inställning under tiden jag sålde sex, för mig var det tankesättet ett sätt att klara av att gå igenom det jag gjorde. Jag sålde sex från det att jag var 14 tills jag var 30, så i 16 år, tror att det gör att jag har stor erfarenhet utav hur det påverkat mig iaf, hur det påverkar dig, det tänker jag inte ens uttala mig om, för det har jag ingen aning om.JAg skrev dessutom i ett tidigare inlägg att dom jag träffat som sålt sex, mått dåligt utav det, men jag kan inte utala mig om ALLA.. Jag tror att det är ett ytterst fåtal kvinnor och män som mår bra i längden och framför allt efteråt av att prostiuera sig, sälja sex, sälja sig, för det är faktiskt så det är, att man säljer sig själv, man ger tillträde till någonting som är avsett för en själv. Sen ditt sätt att bli så arg och gå in i ett sånt försvar pga det jag skrev, gör att jag tänker att du har ett behov av att försvara det du gör, och varför du känner det behovet vet ju bara du. Men, men alla har vi olika sätt att se på saker som vi utsätter oss själ voch andra för. Jag själv tyckte tex att det var helt ok att jag satte en spruta med heroin i armen fyra ggr om dagen, medans jag nu som drogfri inser vad jag gjort mot mig själv och alla som kommit i min väg under alla dessa år. Ofta så förstår vi inte saker försen efteråt. Men det är aldrig försent, och det spelar ingen roll vart vi varit, det är vart vi är på väg som räknas.
    Jag ber om ursäkt om jag blev arg och gick i försvar, nu i efterhand så kan jag nog
    hålla med om att jag kanske rev i lite väl hårt.

Det är bara det att det gör mig ursinnig när folk använder fraser såsom "sälja sig", "sälja sin kropp" och allt vad det nu är. Det är så FEL!
    Jag säljer sex. Det är så det är, jag är väl ungefär lika stolt över det som en tandläkare är över att vara tandläkare. För mig är det inte ett problem, men jag skulle ljuga om jag sa att jag älskade det, precis som jag antar att dom flesta tandläkare säkert inte älskar att vara tandläkare. Men jag gör det frivilligt, ingen tvingar mig till det.
    Min kropp är min, jag äger den, jag styr den, jag kontrollerar vem som får göra vad med den! Att påstå att jag sålt min kropp är så vidrigt förnedrande och nedvärderande att det gör mig helt galen när folk använder dom uttrycken! Jag har använt min kropp till att skänka mina kunder njutning, ja, men det gör även en massör. Precis som massören så tar jag betalt per timme som JAG använder min kropp för att ge någon annan något dom är villiga att betala för.
    Om jag verkligen hade sålt min kropp, så hade kunden kunnat använda den hur han vill, och tro mig, det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända! Det är alltid på mina villkor, och efter mina regler.

Du säger att du använt droger, och där tror jag en stor del av problemet ligger. Droger suddar ut referensramar, dom förstör prioriteringar och gör folk allmänt knäppa, om du ursäktar uttrycket. En missbrukare är beredd att göra vad som helst för att få tag i droger eller pengar till droger, och i sådana lägen tror jag att man verkligen bör undvika att sälja sex. Risken att man gör något man egentligen inte vill är enorm, det är snarare regel än undantag. Men fortfarande anser jag att i sådana situationer är problemet egentligen drogerna, inte prostitutionen. Man angriper gärna fel problem och anklagar prostitutionen för att tjejer gör saker mot sin vilja, när det i själva verket är drogerna som tvingar dom till desperata utvägar för att få tag i pengar.

Prostitution i sig är inte fel, det kommer jag aldrig att tycka.
    Att tvingas till prostitution däremot är omänskligt och ska inte få hända!
    Men om två vuxna människor frivilligt väljer att ha sex med varandra, oavsett anledning, så kommer jag ALDRIG att acceptera att det skulle vara ok för någon annan att lägga sig i!
Svar på tråden Är det omoraliskt att köpa sex?