• Selfish Geene

Vad ska vi göra med de 18 miljoner barnen som inte aborteras?

Jag har hört många argument mot abort, men inga förslag på vad du tycker att vi ska göra med de 18 700 000 (arton miljoner sjuhundra tusen) önskade barnen som skulle födas varje år om de inte aborterades.

Var ska barnen ta vägen?

Här finns en tråd med lite siffror:
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m49980080.html

• Svar på tråden Vad ska vi göra med de 18 miljoner barnen som inte aborteras?
  • viva la vida
    nollåtta skrev 2010-01-22 22:04:06 följande:
    Vad jag anser om abort hör inte till sakfrågan. Sakfrågan handlar inte heller om abort eller inte, det handlar om legala aborter vs. illegala aborter. Har du bott i ett land där aborter inte är tillåtet? Att förvjuda abort innebär ENDAST att kvinnor hittar andra vägar att abortera foster på, vägar som inte är att rekommendera och i vissa fall är förenade med livsfara. Men det är klar att det är lätt för dig, som bor i Sverige med alla olika typer av bidrag och trygg sjukvård osv osv att förfasas över andras val och livssituation.  Hur tror du en ensamståendes mammas situation i valfritt sydamerikanskt land ser ut? Jag är övertygad om att din agenda egentligen rör sig om sexualmoral än något annat, det brukar vara så..
    Jaa jag har bott i ett land där aborter inte var tillåtet,.
    Jag bor i Sverige ett föregångsland i många avseenden där ingen egentligen behöver svälta och synnerligen inte barn, missköts barn och sociala får nys om det så tas barnet genast från en, för barnens del är Sverige ett bra land, fler borde bara vara mer vaksama över de barn som finns i ens närhet och anmäla så fort man ser något som inte stämmer.
     Jag kan inte förhindra människor som begår brott jag kan göra det jag kan efter min förmåga, bor jag i ett land där  abort är olagligt  och någon är på väg att döda sitt ofödda barn och jag vet om det så anmäler jag, självklart, hur i helsike kan man vara så dum att begå en brottslig handling och dessutom utsätta sig själv för fara när man är på väg att döda sitt barn, då i ett land där det ofödda barnet har rättskydd.?
    Man tänker då alltså döda sitt barn och samtidigt utsätta sig själv för fara som i sin tur leder till vård på sjukhus som vi får betala, hur kan man vara så egoistisk ?
    Nu har jag Sveriges land med social trygghet för barn framför mig i ett tänkt senarium om aborter här vore olagliga.
  • nollåtta
    viva la vida skrev 2010-01-22 23:26:54 följande:
    Jaa jag har bott i ett land där aborter inte var tillåtet,. Jag bor i Sverige ett föregångsland i många avseenden där ingen egentligen behöver svälta och synnerligen inte barn, missköts barn och sociala får nys om det så tas barnet genast från en, för barnens del är Sverige ett bra land, fler borde bara vara mer vaksama över de barn som finns i ens närhet och anmäla så fort man ser något som inte stämmer.  Jag kan inte förhindra människor som begår brott jag kan göra det jag kan efter min förmåga, bor jag i ett land där  abort är olagligt  och någon är på väg att döda sitt ofödda barn och jag vet om det så anmäler jag, självklart, hur i helsike kan man vara så dum att begå en brottslig handling och dessutom utsätta sig själv för fara när man är på väg att döda sitt barn, då i ett land där det ofödda barnet har rättskydd.? Man tänker då alltså döda sitt barn och samtidigt utsätta sig själv för fara som i sin tur leder till vård på sjukhus som vi får betala, hur kan man vara så egoistisk ? Nu har jag Sveriges land med social trygghet för barn framför mig i ett tänkt senarium om aborter här vore olagliga.
    Är du på riktigt? Hur oempatisk får en medmänniska lov att bli? Skrämmande. Du ser inte heller kopplingen mellan att kvinnan tvingas till en illegal abort och att dn handligen kan vara det bästa för hennes ofödda barn? Och varför tänker du utifrån hur det ser ut i Sverige, det var inte min frågeställning.  Jag syftar på länder där utomäktenskapliga barn inte värderas särskilt högt, men du kanske lever i illusionen att alla barn bör födas inom äktenskapet också.
  • viva la vida
    Selfish Geene skrev 2010-01-22 22:44:14 följande:
    Ja, du har ju tillgång till alla siffror! Give me your best shot! Ska vi dela ut barnen till alla vuxna som har en rimlig möjlighet att ta hand om dom? Hur många adoptivbarn per familj är lämpligt tycker du? Eller ska vi återinföra det gamla "barnhemmet" där föräldralösa barn får växa upp med anställd personal som ser efter dom istället för föräldrar? Jag ryser när jag tänker på den kärlekslösa miljön dessa barn skulle fostras i. Inte ens med de bästa intentioner kan en människa ge en förälders äkta kärlek och omvårdnad till kanske 100-tals barn samtidigt      
    Jag tror inte alls att barnhem idag vore hemska, som på förskola, barn ser ju det idag som sitt hem, riktigt små barn placeras ju där från det de vaknar tills kvällen, små barn brukar inte vara särskilt vakna och skall helst ej vara vakna efter 19 på kvällen för att orka till förskolan 7 på morgonen, så av föräldrarna ser de  inte mycket av under veckan ändå, det kanske blir ett lugnare liv för dem att slippa kuskas fram och tillbaka känna föräldrarnas stress, kanske har de dessutom två olika boenden om föräldrarna är skilda, nä jag skulle inte villja vara barn idag.
    Förskolan är en trygg plattform för dem ett hem som de känner väl och personal som förhoppningsvis är stadig. Nej jag tror inte barnhemsbarn får det så mycket sämre än de "normala" barnen har det idag, dessutom är det mindre risk att de drabbas av föräldrar som missköter dem som misshandel mm.
  • Triskele
    viva la vida skrev 2010-01-22 12:11:37 följande:
    Tur för dig då att du inte mådde dåligt, men så är det inte för alla. Att du betraktade dina ofödda som slemklumpar el dyl. är ju hur du upplevde dem som, kanske gör många det så om de är oönskade, men de flesta som blir gravida med ett önskat barn ser dem nog som barn redan från första stund, själv kan jag inte se att det är någon biologisk skillnad mellan önskade och oönskade barn.
    Så är det för dom flesta. Lättnad är den vanligaste känslan efteråt.
    Jag betraktade dessa som foster, vilket dom var.
    Det är för övrigt det foster jag bär på just nu också. 
    Det är varken mer eller mindre barn än dessa aborterade foster var.
    Vad har biologin med saken att göra?
    Eller för den delen barn? Barn är födda, det är inte foster.
    Att folk emotionellt värderar fostret såsom ett barn handlar inte vad fostret är, utan om en förhoppning om vad detta kan komma att bli.
  • viva la vida
    nollåtta skrev 2010-01-22 23:33:03 följande:
    Är du på riktigt? Hur oempatisk får en medmänniska lov att bli? Skrämmande. Du ser inte heller kopplingen mellan att kvinnan tvingas till en illegal abort och att dn handligen kan vara det bästa för hennes ofödda barn? Och varför tänker du utifrån hur det ser ut i Sverige, det var inte min frågeställning.  Jag syftar på länder där utomäktenskapliga barn inte värderas särskilt högt, men du kanske lever i illusionen att alla barn bör födas inom äktenskapet också.
    Kvinnor ska inte tvingas till aborter varken legala eller illegala, sånt får helt enkelt inte förekomma, ser jag något sådant protesterar jag naturligtvis, men jag kan inte hindra om hon gör detta på eget bevåg.
  • nollåtta
    Triskele skrev 2010-01-22 23:43:22 följande:
    Håller med dig. Jag kände också lättnad efter min abort.
  • nollåtta
    viva la vida skrev 2010-01-22 23:45:50 följande:
    Kvinnor ska inte tvingas till aborter varken legala eller illegala, sånt får helt enkelt inte förekomma, ser jag något sådant protesterar jag naturligtvis, men jag kan inte hindra om hon gör detta på eget bevåg.
    Är det ditt svar på frågan? Wow. Vad är din agenda egentligen, kan du inte besvara den frågan iallafall?
  • Selfish Geene
    viva la vida skrev 2010-01-22 23:40:54 följande:
    Jag tror inte alls att barnhem idag vore hemska, som på förskola, barn ser ju det idag som sitt hem, riktigt små barn placeras ju där från det de vaknar tills kvällen, små barn brukar inte vara särskilt vakna och skall helst ej vara vakna efter 19 på kvällen för att orka till förskolan 7 på morgonen, så av föräldrarna ser de  inte mycket av under veckan ändå, det kanske blir ett lugnare liv för dem att slippa kuskas fram och tillbaka känna föräldrarnas stress, kanske har de dessutom två olika boenden om föräldrarna är skilda, nä jag skulle inte villja vara barn idag.Förskolan är en trygg plattform för dem ett hem som de känner väl och personal som förhoppningsvis är stadig. Nej jag tror inte barnhemsbarn får det så mycket sämre än de "normala" barnen har det idag, dessutom är det mindre risk att de drabbas av föräldrar som missköter dem som misshandel mm.
    att föda upp barn i den här typen av farmar, låter i mina öron som ett fruktansvärt sätt att spendera sin barndom. Jag tror inte att någon som inte upplevt det kan föreställa sig att vara liten och inte ha någon som älskar dig vilkorslöst!

Barnen skulle inte leva i någon skyddad tillvaro, många av de som växte upp på barnhem under 50-talet vittnar om vidriga övergrepp och grov misshandel.

Men ok, vi leker med tanken att det skulle vara en acceptabel lösning!
    Hur många barn per år pratar vi om?

• nollåtta
    viva la vida skrev 2010-01-22 23:54:40 följande:
    för dom flesta, det vet du ju inte att det är så lätt som de säger . Ja visst var det foster, så kallas alla levande däggdjur som har nått en viss utvecklingsgrad, inget konstigt med det. Nämen Grattis, är du med barn, kul, hur gammal är han/hon ? han/hon får väl leva ? Somliga människor känner inte för sina ofödda lika mycket som andra, eller betraktar dem på samma sätt. Nyfiken, har du känt fosterrörelserna än? fasiken vad jag gläder mig för din skull fast du är min meningsmotståndare.
    Kan man sjunka lägre? Fy_fan så osmakligt. Kan du hålla dig till sakfrågan istället för att blanda in enskilda medlemmars privatliv?
  • viva la vida
    ChingShihYang skrev 2010-01-23 00:07:10 följande:
    Vem sa att det är lätt att välja och göra abort? I det här fallet foster av mänskligt ursprung. Inte människor, inte barn. Jag är gravid. "Med barn" är en sentimental omskrivning som jag inte ser vitsen med att använda. Jag är glad och hoppas att detta önskade foster överlever, men vi får se hur det går. Inget utom illamående och härligheter än.
    Lycka till än en gång, hoppas allt går bra.
  • Plutteli

Alltså, det är nästan en läskigt naiv syn som Viva la vida uppvisar på hur samhället funkat...

Det finns mängder med barn i Sverige som far illa, där ALLA vet att de far illa inkl. Soc. men de blir ändå kvar hos sina föräldrar. Varför? Soc har inte resurserna att ta alla barn de skulle behöva, de behöver ha så löjligt mycket bevisning för att det inte ska bli ett helvete om att dom är onda som plockar barn i onödan osv. Så att skriva att barn som far illa omhändertas direkt är en jävla pungspark på alla barn som vet att sanningen är en helt annan.

Och att tro att barn på barnhem skulle bli skyddade från övergrepp är nästan skrattretande.. Barn på våra förskolor och skolor är ju inte skyddade från övergrepp av personalen, så hur sjutton skulle barn på barnhem bli mer skyddade? Till skillnad från barnen på förskolan/skolan som förhoppningsvis kommer hem till kärleksfulla föräldrar som de kan berätta om övergreppen för så är ju barnhemsbarnen hela tiden kvar på barnhemmet och i personalens våld!

Och att ens kalla kvinnor som riskerar livet i illegala aborter för egoistiska är så lågt och så långsökt att jag inte ens finner ord...
    Visste du föresten att det kommer kvinnor från våra nordiska grannländer till Sverige för att få abort efter v. 12?

• Lady Dahmer
    viva la vida skrev 2010-01-22 21:43:12 följande:
    Det visar sig inte till vem du ställer frågan.
    jag ställer frågan till alla abortmotståndare i tråden.

Men jag frågar DIG då:

Varför är det ok att göra abort vid våldtäkt, men inte annars? om abort nu är mord och det är ett barn man tar bort, vad är egentligen skillnaden?

Och om man inte ska ta hänsyn till kvinnans känslor och rättigheter när hon väljer att göra abort efter frivilligt sex, varför blir det helt plötsligt annorlunda om hon blivit våldtagen? Blir barnet mindre levande då? Spelar "barnets" rättigheter mindre roll?

Eller blir det lite mindre mord?
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Dr Mupp
    viva la vida skrev 2010-01-22 23:26:54 följande:
    Jaa jag har bott i ett land där aborter inte var tillåtet,. Jag bor i Sverige ett föregångsland i många avseenden där ingen egentligen behöver svälta och synnerligen inte barn, missköts barn och sociala får nys om det så tas barnet genast från en, för barnens del är Sverige ett bra land, fler borde bara vara mer vaksama över de barn som finns i ens närhet och anmäla så fort man ser något som inte stämmer.  Jag kan inte förhindra människor som begår brott jag kan göra det jag kan efter min förmåga, bor jag i ett land där  abort är olagligt  och någon är på väg att döda sitt ofödda barn och jag vet om det så anmäler jag, självklart, hur i helsike kan man vara så dum att begå en brottslig handling och dessutom utsätta sig själv för fara när man är på väg att döda sitt barn, då i ett land där det ofödda barnet har rättskydd.? Man tänker då alltså döda sitt barn och samtidigt utsätta sig själv för fara som i sin tur leder till vård på sjukhus som vi får betala, hur kan man vara så egoistisk ? Nu har jag Sveriges land med social trygghet för barn framför mig i ett tänkt senarium om aborter här vore olagliga.
    Tack, du har precis bevisat att ja till livet anhängare inte är att dugg intresserade av att skydda och bevara livet efter födseln. Se bara till att alla föds, hur livet blir efter det är inte intresant.
  • Velouria
    Selfish Geene skrev 2010-01-12 23:56:39 följande:
    Jag har hört många argument mot abort, men inga förslag på vad du tycker att vi ska göra med de 18 700 000 (arton miljoner sjuhundra tusen) önskade barnen som skulle födas varje år om de inte aborterades.

Var ska barnen ta vägen?

Här finns en tråd med lite siffror:
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m49980080.html
    Tvinga abortmotståndarna att adoptera dem. De ska även med jämna mellanrum redogöra för att barnen har det bra och får precis allt de behöver. Och lite till. 
    Den som tror på något har blivit lurad
  • Louvre
    Velouria skrev 2012-02-22 13:37:33 följande:
    Tvinga abortmotståndarna att adoptera dem. De ska även med jämna mellanrum redogöra för att barnen har det bra och får precis allt de behöver. Och lite till. 
    Ja, detta var bästa idén någonsin.
  • Selfish Geene
    Velouria skrev 2012-02-22 13:37:33 följande:
    till skillnad från kvinno-monstret som "vill döda sitt ofödda barn" så kommer dom säkert kompensera för bristen på mat, rent vatten och sjukvård med maaaaaassor av kärlek!"

För det vet ju alla! All jo nid is lööööv! 
Svar på tråden Vad ska vi göra med de 18 miljoner barnen som inte aborteras?