• Lilla Flisan

Egen ägglossning med PCO?

Jag har PCO, och undrar lite över hur många/få det är som har egen ägglossning egentligen? När jag googlar runt låter det som man inte har någon egen ÄL, men min gyn sa inget om det.
    Hur VET man om man har ÄL eller inte? Vi har precis börjat verkstan och det känns ju hopplöst om man nu inte ens har egen ÄL, men ändå måste vänta ut ett helt år innan man kan få hjälp med ägglossningsstimulerande

Nu behöver jag lite positiva tongångar, att man Visst kan ha egen ÄL! *hoppas hoppas*

• Svar på tråden Egen ägglossning med PCO?
  • Lilla Flisan

Då får även jag satsa på turen! Är halvvägs igenom Proverakuren sen inväntar jag mens osså är det dags att börja räkna dagar igen. Tycker inte man gör annat än att räkna fram och tillbaka... {#lang_emotions_dreamer}

• heter

Bortsett från blodprov, hur vet man om man har äl? Jag har pco men inga större symptom såsom övervikt eller så. Jag har haft mens regelbundet (hittills iaf) på 42-45 dagar. När jag tog royal jelly så fick jag mens första månaden efter 34 dagar, andra 38 dagar och nu vet jag inte när den tredje kommer.

Jag tar äl-tester och brukar få glad gubbe 14-18 dagar innan mensen kommer. Glada gubbarna kan vara allt mellan 1-5 dagar i sträck. Oftast är det väl runt 3 dagar skulle jag tro. Någon som vet om det betyder att jag har äl?

Sen undrar jag också om det är normalt att blöda otroligt lite med pco? Jag blöder högst 2 dagar bara och sen har jag lite stänk i ett par dagar till. Men i snitt blöder jag högst 24 timmar. Är det vanligt för pco?

Jag verkar ha väldigt tunn slemhinna enligt ul som har gjorts både vid äl och mens. Det högst uppmätna är 5-6 mm. Igen, är det vanligt vid pco?

Jag har en ganska ny diagnos så jag har mycket att lära.

Det konstiga är att när jag var yngre så kom mensen med 30 dagars mellanrum och jag hade inga problem alls. Det var efter att jag slutade med p-pillret Yasmin som jag fick de här problemen. Förstår inte att man kan få pco så sent i livet?

• stor grön drake

Jag har PCO och i det närmaste ingen spontan mens, men med 2½ månad på metformin så blev det ett plus och just nu sover sonen, 11 veckor gammal, sött i vår säng.
    Min PCO var konstaterad just för att min mens bara uteblev och uteblev efter p-piller stopp, men innan diagnosen blev ställd gick jag och min partner skilda vägar så då hände inget.
    För 1½ år sedan bestämde sig min man och jag för att det var dags, vi prövade själva några månader, men mensen bara krånglade. Den kom oregelbundet och ibland bara en dag, så då fick vi hjälp, jag var ju redan stammis på gyn pga PCOn.
    Så bara för att det är PCO betyder det inte att det måste vara svårt.

091109 ♥ Linus ♥
  • ooemilyoo

hejsan hej....
    Jag har pc-os jag också, men har funderat över en sak, så länge man har mens har man väl ägglossning eller? Eller mensen kommer ändå? Funderat på detta länge men inte vågat fråga, haha.. för nu har min mens kommit igång efter vikt op, opererades för två månader sen och mensen har på dessa två månaderna kommit två gånger och på samma datum ungefär.. hehe.. Betyder nu detta att jag kanske ska ta och skydda  mig? hmmm

• stor grön drake

en "normal/frisk" kvinna har i snitt 10-11 ägglossningar på ett år (12 menstruationer) medans PCO/PCO-S har i snitt 6 eller färre.
    Man kan vara helt utan ägglossning och endå he mens som en klocka, fast det är ovanligt.
    Så man kan absolut ha mens utan att ha ägglossning. Dock inte tvärt om, även om en av mina läkare undrade hur jag kunde vara säker på att jag inte haft ägglossning under de 10 månader jag var utan mens... Ser jag ut som en värphöna?

091109 ♥ Linus ♥
  • ooemilyoo
    stor grön drake skrev 2010-01-25 13:52:06 följande:
    en "normal/frisk" kvinna har i snitt 10-11 ägglossningar på ett år (12 menstruationer) medans PCO/PCO-S har i snitt 6 eller färre.Man kan vara helt utan ägglossning och endå he mens som en klocka, fast det är ovanligt.Så man kan absolut ha mens utan att ha ägglossning. Dock inte tvärt om, även om en av mina läkare undrade hur jag kunde vara säker på att jag inte haft ägglossning under de 10 månader jag var utan mens... Ser jag ut som en värphöna?
    okej, jag kanske skulle ta och köpa hem ägglossningstest för att se om jag har ägglossning eller inte.. ;P
    hehe typ, och hade du nu haft ägglossning hade du ju varit med barn kan man jy tycka.. hihi
  • Lilla Flisan

problemet med oss PCO-are är att vi inte kan/ska använda ÄL-tester för de är mycket vanligt att de visar falskt positivt, då de reagerar på fel hormon. Har hört till leda nu att man inte ska använda tester, så jag personligen tänker inte ens pröva, med risk att man bara blir förtvivlad när man tror man har ÄL, men ändå aldrig lyckas...

• ooemilyoo
    Lilla Flisan skrev 2010-01-25 18:57:36 följande:
    problemet med oss PCO-are är att vi inte kan/ska använda ÄL-tester för de är mycket vanligt att de visar falskt positivt, då de reagerar på fel hormon. Har hört till leda nu att man inte ska använda tester, så jag personligen tänker inte ens pröva, med risk att man bara blir förtvivlad när man tror man har ÄL, men ändå aldrig lyckas...
    det visste jag inte, det va något nytt... tur man har varandra så man kan få reda på mer..=)
  • jmynt

jag har pco och fick kämpa i över två år för att få min dotter men när jag väl blev gravid så var det helt på egen hand dock hade jag gått ner 20 kg (var överviktig innan) När vi bestämde oss för syskon ville vi inte ens försöka på egen hand och jag fick pergo ch provera men min gyn.läkare tyckte att jag skulle göra ett gravtest innan jag började med proveran, och till min stora förvåning blev det ett plus. Så visst går det. Tilläggas ska att jag normalt sett har men mellan 1-6 ggr /år

• heter
    Lilla Flisan skrev 2010-01-25 18:57:36 följande:
    Jag har pco men får positivt under några dagar två veckor innan mens. Däremot så betyder det inte att ett ägg verkligen släpper har jag förstått men det verkar fungera såpass på mig i alla fall att jag vet när mensen borde komma sen.
  • Puffalina

Innan jag fick barn hade jag mens 1-2 gånger per år. Jag har fått två barn med hjälp av pergotime och edfter detta har min ägglossning verkligen kommit igång. Nu är jag gravid igen, denna gång helt uten hjälpmedel. Har haft mens 4 gånger sen min förra son föddes i nov-09. Läkarna sa att det inte alls är ovanligt att kroppen förändras så här när man har PCO och fått barn men att den sen efter nåt år kan gå tillbaka i "gamla" vanor igen....

* Sebastian 061016 Alexander 081109 BF 3/9-10 *
  • Lilla Flisan

Måste bara säga att jag skulle aldrig bekymrat mig.
    i lördags, på BIM+8 så visade testlagrets sticka 2 streck!
    För säkerhets skull kollade jag imorse igen, samma där, och tog nyligen ett digitalt vilket också visade Gravid.
    Så nu är jag ganska säker på min sak. Dock fungerade inte veckoindikatorn men det är en annan femma, det stod Gravid iallafall.

• gullunge80
    Lilla Flisan skrev 2010-03-01 17:51:40 följande:
    Måste bara säga att jag skulle aldrig bekymrat mig. i lördags, på BIM+8 så visade testlagrets sticka 2 streck! För säkerhets skull kollade jag imorse igen, samma där, och tog nyligen ett digitalt vilket också visade Gravid. Så nu är jag ganska säker på min sak. Dock fungerade inte veckoindikatorn men det är en annan femma, det stod Gravid iallafall.
    Ett stort GRATTIS!!!
  • ooemilyoo
    Lilla Flisan skrev 2010-03-01 17:51:40 följande:
    Måste bara säga att jag skulle aldrig bekymrat mig.i lördags, på BIM+8 så visade testlagrets sticka 2 streck!För säkerhets skull kollade jag imorse igen, samma där, och tog nyligen ett digitalt vilket också visade Gravid. Så nu är jag ganska säker på min sak. Dock fungerade inte veckoindikatorn men det är en annan femma, det stod Gravid iallafall.
    STORT GRATTIS..!!!
  • dockan72

Detta är ju en ganska gammal tråd men jag skriver här ändå efter att ha läst dit svar Liviakiri. Hur kan man få så olika information? Jag är 37 (och har med stor sannolikhet PCO, blodprover har dock inte tagits) och blev tillsagd att försöka minst ett år på egen hand, alltså utan Pergotime el. dyl. Vill ju inte att det ska bli totalt kört att få barn. Är det förresten sant som en kompis sa till mig att man inte alls får hjälp efter att man fyllt 38??? I så fall kan jag ju inte försöka ett helt år till utan hjälp :(

Svar på tråden Egen ägglossning med PCO?