Aiwendil skrev 2010-01-15 16:57:39 följande:
Ja, det är klart dom får. Jag hoppas de som svarat nej ALLTID ser OCH säger till sina ungar om dom inte uppför sig... Hoppas också att jag inte känner någon som tycker så för jag säger till om det behövs och föräldrarna inte ser eller om dom inte bryr sig. Tycker det är lite konstigt faktiskt... Ska jag bara sitta och se på när nåt går galet bara för att jag inte "FÅR" säga till? Märkligt...
Jag svarade visserligen inte nej rakt av, men jag gillar inte att okända säger till min dotter. Folk som känner oss väl och som, framför allt, känner henne får säga till och jag har full respekt för om exempelvis personalen i en affär säger till om hon gör något hon inte får där. Däremot blir jag lätt förtvivlad om okända säger till henne. Min dotter ser ut som vilket barn som helst och ofta uppför hon sig så också, men hon har en "ryggsäck" i form av massor av separationer, en lång och mestadels dålig barnhemsvistelse och en enorm otrygghet sedan tiden innan vi adopterade henne. Vi har lagt ned åtskilliga timmar hos BUP och ännu mer tid hemma på att få henne att känna sig trygg, våga tro på att hon är älskad, våga visa även negativa känslor etc. Jag vill inte att någon ska rasera det jobbet genom att gå på henne om hon blir onormalt arg och "besvärlig" för sin ålder.
Handlar det om min son, som inte har detta i sin bakgrund, så gör det inte så mycket. Han klarar det. Men eftersom jag sett vilken skada det kan göra för min dotter så tycker jag helt enkelt inte att man ska lägga sig i det man inte egentligen vet något om. Det är inte heller så enkelt som att man inte får säga till adopterade barn. För det första så har inte alla adopterade samma erfarenheter. För det andra så har inte alla fått samma men, även om de varit med om likartade saker. För det tredje så syns det inte alltid att ett barn är adopterat. Min egen dotter kommer från ett land i Östeuropa och hennes utseende skiljer sig inte så mycket från de flesta svenskfödda barns.