• mimmi40

alkohol

Hej.
    Jag är en 50 årig kvinna som är med en 7 år yngre man sedan 15 månader.  Han dricker när han mår dåligt, vilket han gjort i hela sitt liv säger han. Han blir aldrig full eller otrevlig, syns knappt att han druckit, men det märks att han blir trött  och tappar orken. Jag har aldrig fått så mycket kärlek av någon men.....detta påverkar vårat sexuella liv. Han orkar inte med att jag vill ha samlag  2 ggr. (helst fler) / vecka. Han säger att jag får väl tillfredställa mig själv då, kärlek är väl inte bara sex , säger han. Jag vill ju ha den tillfredställningen med den jag älskar och det kan inte han förstå? Är jag alldeles ute och seglar med mina"krav"? Jag fick nog av att han drack så mycket och gjorde slut, vi var ifrån varandxra ca. 14 dagar, men jag älskar honom så mycket och vill inte vara från honom och han förstog att det var svårare att vara från mig än alkoholen så han vara utan i ca. 1 1/2 månad, men nu har han börjat igen. Jag vet inte vad jag ska göra, jag kan/vill inte vara från honom mer utan leva mitt liv med honom. Mina barn tycker inte om att han dricker även om dom inte bor hemma och märker av nåt. Ska jag låta bli att tala om att han börjat igen eller hur ska jag bära mig åt för att få honom må bättre och sluta med detta?

Jag hoppas såååå på ett svar, snälla hjälp mig!
  • Svar på tråden alkohol
  • Tommy parterapeuten

Hej

När alkohol blir en "fråga" i relationen är det alltid ett problem som ska tas på allvar. Om det finns behov av att dricka för att man mår dåligt så måste man ofta på sikt dricka mer för att få den effekt man vill åt. Skälet till det är att kroppen utvecklar en tolerans mot alkoholen som gör att mängden måste öka. En effekt av alkoholen är att orken minskar och att lusten minskar. Lusten, inte bara till sex, påverkas av hormonet testosteron som minskar när man dricker. Även om han inte blir märkbart full så påverkar det ert samspel på ett negativt sätt vilket gör att alkoholen blir ett område som behöver lösas. Om han mår dåligt, av olika skäl, bör han söka hjälp för detta.
    Tommy
  • mimmi40

Hej.
    Tack för ditt svar. Finns det på något vis testosteron som man kan köpa själv för att öka det i hans kropp, för detta medför ju även att hans självkänsla sänks oerhört när han inte kan prestera så som han brukar? Det blir ytterligare en effekt av hans drickande som ökar att han dricker mer för att dämpa ångesten även över det. Du säger söka hjälp? Pratat med psykolog har han gjort tydligen innan min tid, men det hjälpte inte honom? Vad kan man mer göra? Han har varit på behandlings hem , men tar inte till sig och vill sluta riktigt själv även om han vet att detta är ohållbart i längden. Jag miste min man och det var också en stor del av att även han hade alkohol problem , han dog i sömnen av hjärnblödning, så jag säger till denna nye man att jag orkar inte vara med om ett till dödsfall, det skulle knäcka mig totalt! Han säger att han är medveten om att han inte kommer att bli så gammal om han fortsätter, men ångesten/ demonerna är för stora! Jag gör allt för att hjälpa honom , men jag räcker inte till så länge han inte har den rätta viljan själv. Jag säger att visst det är en sjukdom , men denna kan man bota om man vill. Säger /har jag fel?

Svar på tråden alkohol