• blåbär och hallon

Hur lever du och din partner ?

Jag är förlovad och lever i ett monogamt förhållande.
    Jag sa till min partner när vi träffades: Antingen får du ta mig som jag är eller så struntar vi i förhållandet, vi älskar ju varandra och har ett litet barn i hop som vi har ansvar för.
    Då är det inget att disskutera tycker jag och nu har jag och min partner varit förlovade sedan i sommras och jag ångrar mig inte en sekund och bär min förlovningsring med stolthet varje dag.

Sambo, Gift, förlovad, kk, särbo

öppet förhållande, monogam, polygam, bigamist etc

-Vad tycker ni är bäst?

• Svar på tråden Hur lever du och din partner ?
  • paloma84

Vi är sambos och lever monogamt.
    Har aldrig provat någon annan variant, så vet ej om det skulle göra någon skillnad att förlova sig/gifta sig.
    Hoppas inte det iallafall.  Förutom att det är kul att få visa sin kärlek via en ring :)

• Bubbis10

Jag själv skulle aldrig acceptera ngt annat än ett monogamt förhållande, å kan han inte styra picken så är det inte heller ngn man för mig. Thats it.
    men alla är vi olika....

• BlommyNess12

Vi är sambo och förlovade. Lever monogamt. Men jag har inte p mig min ring varje dag, har inte kunnat haft den sen v.22 i graviditeten, och nu är ungen snart 1 ½ år, så det blir nog till att knacka ut den snart..

• Chilla1

Vi är lyckligt gifta & skulle inte vilja ha det på något annat sätt{#lang_emotions_laughing}

• blåbär och hallon

Jag vet inte hur det ska bli...

Jag och min sambo planerar ett brölopp till sommaren, problemet är min blivande svärmor.

Hon anser:

-Att bröloppet kommer bli för stort.
    -Att det kommer bli för dyrt.
    -Att det kommer bli för stressigt att planera.
    -Att vi helt enkelt inte bör genomföra bröloppet i sommar som vi hade tänkt oss.

Jag blev väldigt ledsen när hon sa detta till mig.

-Har ni några idéer på hur jag bör gå vidare med problemet?

• mer grubbel
    blåbär och hallon skrev 2010-01-18 12:08:02 följande:
    Jag vet inte hur det ska bli... Jag och min sambo planerar ett brölopp till sommaren, problemet är min blivande svärmor. Hon anser: -Att bröloppet kommer bli för stort. -Att det kommer bli för dyrt. -Att det kommer bli för stressigt att planera. -Att vi helt enkelt inte bör genomföra bröloppet i sommar som vi hade tänkt oss. Jag blev väldigt ledsen när hon sa detta till mig. -Har ni några idéer på hur jag bör gå vidare med problemet?
    Men vad har hon med det att göra? Så länge det inte handlar om hennes pengar och tid så kan hon väl hålla tyst.
    / Lycklig sambo och mamma
  • mandolina

blåbär: vad gör att din svärmor har så mycket att säga till om?
    Ska hon betala, genomföra och planera ert bröllop, eller har hon bara mycket åsikter?

TS: Vi är gifta, tidigare var vi sambos. Båda funkar bra, vi är monogama, känns inte som någon annan idé finns alls. Tack och lov.

Skönt att vara gift för att slippa tänka på att barnen har olika efternamn från ena föräldern och man har delat allt och lovar att hålla ihop, i alla väder. Att inte vänta och se, att slippa skriva papper för om man ska separera eller avlider. Barnens rätt till arv och dyl är bättre ordnat och styrt när man är gifta, om det v'ärsta ändå händer.
    Barnen slipper ha en okänd god man eller förmyndare  som reglerar ekonomin vid ogift förälders bortgång...

Och så ville vi ha en härlig mysig och rolig fest för alla när vi vigt oss, som vi gjorde hemma borgerligt. Inte hade jag vit klänning heller, men fetsen var kanontrevlig. Ett fint minne.

• pojkens

vi är sambos, men med testamente att vi ärver varandra nu när vi har barn. 

kanske gifter oss någon dag, men det känns inte så viktigt. Det viktigaste nu har varit att få ett bra förhållande under alla förändringar som de innebär att skaffa barn :)
    monogamt såklart också. Jag skulle inte kunna hantera att han ville ha någon annan också, då får det vara. 
  • Väntar första barnet

Hej!

Vi är gifta, jag är uppvuxen i en släkt och familj som är iprincip ogifta, så bröllop och giftermål har aldirg varit någon viktigt för mej. men när jag träffade min nuvarande man, så kom det en känsla till min kropp som ville gifta sej =) låter kanske märkligt, men så va det. Så efter 4år förlovade vi oss och 1år senare gifte vi oss, borligt och väldigt litet. För mej blev det som sgat en stark känsla av att vilja vara gift och dela efternamn, för mej för det ihop vår familj. Nu väntar vi vårt första barn och det finns en stark positiv känsla inom mej att vi alla har samma efternamn och att jag och min man är gifta.

dessutom inbillar jag mej att det kanske är "lättare" att separera om man inte är gift? Kanske får en massa påhopp för det? men det är en känsla jag får, men jag är inte övertygad =)

i största allmänhet så tycker jag att giftermål eller ej är ett par val som man gör tillsammans, huvudsaken är att man älskar varandra och respekterar varandra, resten är tillval =)

• Kajak

Vi är gifta, snart bomullbröllopsdag... har 3barn, 4e i magen...
    (Heter det så när man firar sin första år?)

Sen undrar jag som några här gör...
    Blåbär...
    Varför ska ni ge upp era bröllopsplanering bara för hon säger så?
    ähh fortsätta med planering, hon behöver inte veta detaljer.
    Sen är det upp till henne om hon ska tacka JA när hon får hem inbjudan.

• Natali3

Han Kn*llar runt och jag tar hand om min son hahaha. sant men men.. klart jag lämnade honom, ville ba skriva det :)

• Natali3
    paloma84 skrev 2010-01-14 07:46:14 följande:
    Vi är sambos och lever monogamt. Har aldrig provat någon annan variant, så vet ej om det skulle göra någon skillnad att förlova sig/gifta sig.Hoppas inte det iallafall.  Förutom att det är kul att få visa sin kärlek via en ring :)
    Helst en diamant ring :)
  • enny signatur

Jag är också gift och lycklig. Det är inte desamma som att vara monogam dock. Jag har en pojkvän och en make, så två partners, i övrigt är vi fria att göra som vi vill.

Svar på tråden Hur lever du och din partner ?