• UmmAminah

har du endo och är gravid?

jag har inte fått någon diagnos på endo. Men har plågats väldigt av olika smärtor genom hela menscyklen. Vi skulle göra kikhåls som en del av utredning men kom inte så långt och nu är jag gravid.
    Men fan va ont jag har hela tiden. Har ni ont nu ni är gravida? vart o hur då?
    jag har massa tarmbesvär o vad som känns som extrema ligament smärtor men jag vet inte eg. vad som gör ont.

• Svar på tråden har du endo och är gravid?
  • Pluttemor

Det är lite svårt att svara på din fråga.. Hur långt är du gången? Är den endo smärtor som du har eller är det växtvärk? För i regel så har man ont av endon när man har mens, men när man är gravid så ska man liksom inte ha mens

Får vi bli tre i familjen i år?
  • UmmAminah

nej det e inte klassiska växtvärken iaf. o jag va inne på en fakta sida där det stod att om man har endo kan man ha ont som gravid dom första veckorna. men inte vad för smärta o så. tänkte att fol ksom faktiskt har det kunde svara bättre.
    jag är i 7+2.

• Pluttemor
    UmmAminah skrev 2010-01-14 15:00:08 följande:
    nej det e inte klassiska växtvärken iaf. o jag va inne på en fakta sida där det stod att om man har endo kan man ha ont som gravid dom första veckorna. men inte vad för smärta o så. tänkte att fol ksom faktiskt har det kunde svara bättre. jag är i 7+2.
    okej.. jag har varit gravid två gånger, första gången slutade med MF och då hade jag inte ont.. Denna graviditet kan jag känna lite smärta vid ändtarmen ibland och det är även där som min endo sitter, sen om det är graviditeten som orsakar det, det vet jag inte.. Måste säga grattis till graviditeten! Måste vara helt underbart att lyckas på egen hand!
  • spattanjansson

jag har endometrios men innan jag gjorde mitt ivf så var jag medicinerades jag med sputor i ca 9 månader (innan dess operation) så när jag började på RMC i Malmö och gjorde mitt första VUL där sa hon att det inte syntes ett spår av min endometrios. OCH jag känner ingenting av det nu heller. Har dock iofs nästan aldrig haft direkt ont av min endo även ifall jag har haft ganska stora cystor (ca 7 cm).
    Grattis till graviditeten :)

• Lapsang

grattis till plusset! Jag säger som spättanjansson att jag inte hade så ont innan heller och har inte ont nu. Jag hade ganska starka menssmärtor, tog maxdos ipren och maxdos alvedon i kombo och då försvann smärtan helt. När jag inte hade mens hade jag inte ont alls. Graden av endo är helt orelaterad till graden av smärta. Jag har allvarlig endo med massor av sammanväxningar.

• UmmAminah

tack för era grattis!

ok, ja men det förstår jag. Om man bara har ont när man blöder så borde man ju inte ha ont bara för att man blir gravid!
    det hade vart så skönt att veta om det är det som spökar i mitt fall.
    Ska iaf pröva få ett vul i dag och utesluta utomkveds, vilket vore väldigt konstigt :/

• Pluttemor

Pluttisen mår bra och sparkar och har sig! H*n är 27,3 mm lång och är 9+1 veckor gammal Jag har aldrig i hela mitt liv varit så lycklig! Läkaren sa att allting såg bra ut och att jag skulle skriva in mig på mödravårscentralen

• Lapsang

Om du har gjort IVF kan du väl inte ha utomkveds? De lägger ju embryot direkt i livmodern och det vandrar ju knappast bakvägen till äggledarna. Hoppas du mår bättre snart och lycka till!

• mammahärochnu

Har endometrios o har sluppit dessa smärtor under graviditeten. Är i v.23 nu o har ligamentssmärtor/kramper ibland oftast då jag reser mig upp el ska vända mig i sängen men det är normalt enl bmskan.
    Molvärk ibland men inte ofta, känns lite som mensvärk o det är för livmoderna växer men somsagt inte endometriossmärtorna, tack o lov slipper man dom hemska smärtorna.

• UmmAminah
    mammahärochnu skrev 2010-01-15 22:27:19 följande:
    Har endometrios o har sluppit dessa smärtor under graviditeten. Är i v.23 nu o har ligamentssmärtor/kramper ibland oftast då jag reser mig upp el ska vända mig i sängen men det är normalt enl bmskan. Molvärk ibland men inte ofta, känns lite som mensvärk o det är för livmoderna växer men somsagt inte endometriossmärtorna, tack o lov slipper man dom hemska smärtorna.
    ja så himla skönt att du slipper ha ont! Lite mol värk o ligament smärtor hör ju till!
  • KickiHH

är i vecka 18 och hat gjort 2 UL och det syns inget av nya cystor de som fanns vid ÄP sög de ut.
    Jag tror att jag bara har vanlig 'växtvärk' nu och har inga menslikande smärtor.

• celine2010

Hej!

Jag har endo o har gjort 7 IVF utan positivt resultat förutom ett tidigt missfall har nu helt plötsligt blitt spontant gravid. Är 38 år o känner lite av min endo men mår bra annars.
    Ni kan läsa min historia på min blogg: celine2010.blogspot.com

Svar på tråden har du endo och är gravid?