REXX skrev 2010-02-25 09:01:14 följande:
Köttberget är en bluff tror jag- arbetslösheten kommer inte att minska. Om det är så som du säger så borde väl alla invandrare som finns här i dag och alla ungdomar kunna hoppa in och avlösa köttberget eftersom det är så många arbetslösa i dessa två grupper idag. Du ska se att det inte kommer att bli några jobb efter dessa gamlingar utan det kommer att försvinna en massa tjänster som aldrig kommer att ersättas igen (se på posten nu) och sen kommer det att heta att arbetsförmedlingen har räknat fel. Sen tror jag att 40-talisterna anser sig så oumbärliga att de kommer att jobba längre än 65.
Bluff?
Du har inte sett befolkningspyramiden eller kikat på statistisken?
Hur fan kan det vara en bluff att vi har en snedfördelad åldersfördelning i samhället?
Arbetslöshet har inget med invandring att göra direkt, det handlar om helt andra saker.
Däremot kommer det bli brist på arbetare inom många yrken när stora åldersgrupper pensionerar sig, det är en logisk följd.
Jag råder dig att faktiskt sätta dig in i problematiken innan du spekulerar vidare.
Du kanske tycker att det är ok att ha en extremt hög försörjningsbörda och att dina barn har en ännu högre, jag klarar mig utan det scenariot.