• ThePointOfItAll

Ni som vill minska invandringen/flyktingmottagandet...

...skänker ni pengar till fattiga länder, exempelvis till den senaste katastrofen på Haiti?

Jag har ofta sett argumentet till minskad invandring/flyktingmottagande vara att hjälpa människor i sina hemländer istället, så handen på hjärtat, gör ni det?

Miljoner människor har förlorat sina hem och över hundratusen beräknas vara döda, säkert ännu fler.

Är alla liv lika mycket värda?

Tillhör PK-maffian
  • Svar på tråden Ni som vill minska invandringen/flyktingmottagandet...
  • Hugful80
    Triskele skrev 2010-02-14 22:13:43 följande:
    Med invandring går vi plus med cirka 64.000 istället, klart att föredra.
    Nog för att saker kanske förändrats från 96-97 men jag tvivlar på att vi vänt stadskassan till över 240 miljarder +.

"Hur mycket kostar invandringen till Sverige?" Om detta ställde Sten Andersson frågor i riksdagen, både 1996 och 1997. Det blev inga besked, hans motioner avslogs.
    Lars Jansson, författare till boken "Mångkultur eller välfärd?" - trots att han inte tagit med alla typer av kostnader - kommit fram till ett belopp på 240 miljarder kronor, per år.
    Det är kostnader som minskar möjligheter till satsningar på anra områden, som vård, skola, omsorg och rättssamhället.
  • Triskele
    Memnok77 skrev 2010-02-18 21:26:29 följande:
    Visst, det kommer säkert om ett par år när du har tryggat pensionssparandet. Själv skänkte jag som ond kapitalist 10% av min årsinkomst till saker som verkligen gjorde skillnad förra året. Hur gick det för dig?
    Vilket pensionssparande?
    Själv har jag levt under existensminimum hela mitt liv. Hur har du haft det?
  • Triskele
    Hugful80 skrev 2010-02-21 10:57:05 följande:
    Vad har du för källa på dina påståenden? För övrigt, TS, nej, jag skänker pengar till bland annat svenska hemlösa istället, de ligger mig varmare om hjärtat än haitier. Och ja, jag anser att man ska begränsa all utomeuropeisk invandring.
    SCB. Befolkningsstatistiken. Yrkesprognoser. Annan statistik som är fritt tillgänglig.
  • Memnok77
    Triskele skrev 2010-02-23 22:33:39 följande:
    Vilket pensionssparande? Själv har jag levt under existensminimum hela mitt liv. Hur har du haft det?
    Helt ok, hade haft det betydligt bättre om jag slapp försörja dig och x antal andra bidragstagare. Då hade jag kunnat ge ännu mer pengar till de välgörenheterna jag valde istället för någon sort påtvingad solidaritet.
  • Triskele
    Memnok77 skrev 2010-02-24 20:45:05 följande:
    Helt ok, hade haft det betydligt bättre om jag slapp försörja dig och x antal andra bidragstagare. Då hade jag kunnat ge ännu mer pengar till de välgörenheterna jag valde istället för någon sort påtvingad solidaritet.
    Vilka bidrag? Barnbidraget?
  • Joppis
    Och hur ska vi lösa det s.k. köttberget? Hur ska vi ha möjlighet att ersätta dessa om vi inte tar in arbetskraft så att dom kan lära sig språket innan dom behövs på arbetsmarknaden? Bostäder behöver byggas nytt av miljöskäl. Vi kan inte leva på det kollapsande miljonprogrammet så mycket länge till. Det får plats med otroligt många fler, frågan är hur högt vi prioriterar dessas ankomst och införlivande i samhället. Investerar man inte i människor så ger man inte dessa möjlighet att ge tillbaks denna investering senare. Vi behöver invandrare mer än någonsin. Utan invandring skulle vi ha en befolkningsminskning på cirka 28.000 invånare per år. Det vore väldigt, väldigt dåligt. Med invandring går vi plus med cirka 64.000 istället, klart att föredra.
    Nej, vi behöver inte en enda invandare till i dagsläget. Integrationen är en katasrof och det har kostat amhället otroligt mycket pengar och det kommer att fortsätta att kosta långt framåt. Mina skattepengar skall gå till skola,vård och omsorg. Inte till att ex. behöva skydda räddningstjänsten mot stenkastning av missanpassade idioter!
  • REXX
    Och hur ska vi lösa det s.k. köttberget? Hur ska vi ha möjlighet att ersätta dessa om vi inte tar in arbetskraft så att dom kan lära sig språket innan dom behövs på arbetsmarknaden? Bostäder behöver byggas nytt av miljöskäl. Vi kan inte leva på det kollapsande miljonprogrammet så mycket länge till. Det får plats med otroligt många fler, frågan är hur högt vi prioriterar dessas ankomst och införlivande i samhället. Investerar man inte i människor så ger man inte dessa möjlighet att ge tillbaks denna investering senare. Vi behöver invandrare mer än någonsin. Utan invandring skulle vi ha en befolkningsminskning på cirka 28.000 invånare per år. Det vore väldigt, väldigt dåligt. Med invandring går vi plus med cirka 64.000 istället, klart att föredra.
    Köttberget är en bluff tror jag- arbetslösheten kommer inte att minska. Om det är så som du säger så borde väl alla invandrare som finns här i dag och alla ungdomar kunna hoppa in och avlösa köttberget eftersom det är så många arbetslösa i dessa två grupper idag. Du ska se att det inte kommer att bli några jobb efter dessa gamlingar utan det kommer att försvinna en massa tjänster som aldrig kommer att ersättas igen (se på posten nu) och sen kommer det att heta att arbetsförmedlingen har räknat fel. Sen tror jag att 40-talisterna anser sig så oumbärliga att de kommer att jobba längre än 65.
  • Triskele
    Joppis skrev 2010-02-25 08:55:52 följande:
    Nej, vi behöver inte en enda invandare till i dagsläget. Integrationen är en katasrof och det har kostat amhället otroligt mycket pengar och det kommer att fortsätta att kosta långt framåt. Mina skattepengar skall gå till skola,vård och omsorg. Inte till att ex. behöva skydda räddningstjänsten mot stenkastning av missanpassade idioter!
    Har du tittat på befolkningsstatistiken överhuvudtaget?
    Tror du det är bra för Sverige med den åldersfördelning vi har idag?
    Tror du att befolkningsminskning är positivt för landet?
    Varför gör du alla invandrare ansvariga för vad ett mycket litet fåtal sysslar med?
    Dessa är för den delen knappast invandrare.
    Sen när blev kollektiv bestraffning en ok hållning?
  • Triskele
    REXX skrev 2010-02-25 09:01:14 följande:
    Köttberget är en bluff tror jag- arbetslösheten kommer inte att minska. Om det är så som du säger så borde väl alla invandrare som finns här i dag och alla ungdomar kunna hoppa in och avlösa köttberget eftersom det är så många arbetslösa i dessa två grupper idag. Du ska se att det inte kommer att bli några jobb efter dessa gamlingar utan det kommer att försvinna en massa tjänster som aldrig kommer att ersättas igen (se på posten nu) och sen kommer det att heta att arbetsförmedlingen har räknat fel. Sen tror jag att 40-talisterna anser sig så oumbärliga att de kommer att jobba längre än 65.
    Bluff?
    Du har inte sett befolkningspyramiden eller kikat på statistisken?
    Hur fan kan det vara en bluff att vi har en snedfördelad åldersfördelning i samhället?
    Arbetslöshet har inget med invandring att göra direkt, det handlar om helt andra saker.
    Däremot kommer det bli brist på arbetare inom många yrken när stora åldersgrupper pensionerar sig, det är en logisk följd.
    Jag råder dig att faktiskt sätta dig in i problematiken innan du spekulerar vidare.
    Två bra ställen att börja på: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____26046.aspx
    Du kanske tycker att det är ok att ha en extremt hög försörjningsbörda och att dina barn har en ännu högre, jag klarar mig utan det scenariot.
  • Joppis
    Triskele skrev 2010-02-25 11:52:40 följande:
    Har du tittat på befolkningsstatistiken överhuvudtaget? Tror du det är bra för Sverige med den åldersfördelning vi har idag? Tror du att befolkningsminskning är positivt för landet? Varför gör du alla invandrare ansvariga för vad ett mycket litet fåtal sysslar med? Dessa är för den delen knappast invandrare. Sen när blev kollektiv bestraffning en ok hållning?
    Läs på BRÅ. Påstår du att vi har en fungerande integration i Sverige? Vilken planet kommer du ifrån?
  • Triskele
    Joppis skrev 2010-02-25 12:58:33 följande:
    Läs på BRÅ. Påstår du att vi har en fungerande integration i Sverige? Vilken planet kommer du ifrån?
    Ja, jag har läst en hel del på brå. Vad har det med invandring att göra?
    Och vi har tyvärr inte satsat tillräckligt på integrationen och mottagandet, men det är något vi får förbättra om vi vill få fördelarna med invandring.
  • Joppis
    Triskele skrev 2010-02-25 13:18:18 följande:
    Ja, jag har läst en hel del på brå. Vad har det med invandring att göra? Och vi har tyvärr inte satsat tillräckligt på integrationen och mottagandet, men det är något vi får förbättra om vi vill få fördelarna med invandring.
    Vad det har med invandring att göra? Tja, att ex. invandrare är överrepresenterade i många brott. Att 28% av alla "fängelsekunder" är invandrare som saknar svenskt medborgarskap.
  • Triskele

<div style="margin:5px; color:#aaaaaa;" mce_style="margin:5px; color:#aaaaaa;"><strong>Joppis skrev 2010-02-25 13:24:15 följande:</strong><div style="padding:5px; font-size:10px; color:#666666; background-color:#f4f4f4; border:1px dotted #666666;" mce_style="padding:5px; font-size:10px; color:#666666; background-color:#f4f4f4; border:1px dotted #666666;">Vad det har med invandring att göra? Tja, att ex. invandrare är överrepresenterade i många brott. Att 28% av alla "fängelsekunder" är invandrare som saknar svenskt medborgarskap.</div></div>Jag rekommenderar en noggrann läsning av:<div>"Likhet inför lagen" <a href="www.dn.se/opinion/debatt/invandrare-missgynnas-i-rattskedjans-alla-led-1.776006">www.dn.se/opinion/debatt/invandrare-missgynnas-i-rattskedjans-alla-led-1.776006</a></div><div><br></div><div>samt <a href="www.bra.se/extra/faq/&action_question_show.339.0.=1">www.bra.se/extra/faq/&action_question_show.339.0.=1</a></div><div><a href="www.bra.se/extra/pod/&id=91&module_instance=15">www.bra.se/extra/pod/&id=91&module_instance=15</a></div><div><br></div><div>För att citera Brå: "<span class="Apple-style-span" style="font-family: 'Lucida Grande', Verdana, sans-serif; line-height: 16px; ">Det finns ingen statistik över hur många av dem som sitter i fängelse som är invandrare. Däremot finns statistik över hur många som är utländska medborgare. År 2007 var andelen fängelseintagna med utländskt medborgarskap 28 procent."</span></div><div><span class="Apple-style-span" style="font-family: 'Lucida Grande', Verdana, sans-serif; line-height: 16px; ">Dags att hålla sig till fakta utan omskrivningar?</span></div>

Svar på tråden Ni som vill minska invandringen/flyktingmottagandet...