• thecarseatlady

Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)

Håll gärna denna bildtråd www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html fri från diskussioner, så att den inte blir allt för lång och oöverskådlig!

I denna tråd får ni i stället kommentera bilderna och fråga så mycket ni vill!

Tack! :o)

• Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)
  • Du och Jag ver2

Bambusa - tycker det låter som ett bra alternativ!!! Själv så funderar jag (vi) på vad ska man ha för bil om man behöver modell större??? Helst sju sitsig OCH bra livsutrymme!!! (Samt Självklart så man kan använda barnstolar!)

• tinis77

Vi hade en chrysler grand voyager förut. 2 bakåtvända stolar, 2 babyskydd och en bältesstol. Helt ok skuff, fick plats med syskonvagn. Nackdelen är väl att den drar en del..

• Bambusa

ja, vi har åkt buss så en gång nu, och midjebältet hamna bra iaf.. de är nog de bästa sättet man kan transportera en 4åring på kortare bussresor, iaf innan sitsafe blir mer vanligt..

nån som vet varför man inte får ha bälteskuddar/stolar ja allt frammåtvända barnstolar på bakåtvända säten?
    tex finns ju sånna ibland på bussen, men nu när vi åkte satt en obältad tonåring mitt emot, å då ville ja inte ha min dotter mitt emot henne, som då kommer som en flygande elefant rätt emot min lilla 4åring..

därför tog vi ett vanligt säte med ryggstöd framför oss istället.. jag såg ingen annan som hade bälte på sig på bussen, va ca halvfull buss.. vi satt ungefär imitten, så dom bakåt såg ja ju inte då..  själv blev ja mer noga med bälte när min syster åkte av vägen när jag va 10-11år, och hon hade nog inte överlevt om hon inte haft bälte.. men klarade sig med blåmärken...   

• stor grön drake

Det finns säten som inte är godkända ör användning med bilstol, men det har egentligen ingenting att öra med åt vilket håll de är vända utan mer hur de är fastsatta i bilolvet.

Bambusa skrev 2012-12-01 20:25:12 följande:
    ja, vi har åkt buss så en gång nu, och midjebältet hamna bra iaf.. de är nog de bästa sättet man kan transportera en 4åring på kortare bussresor, iaf innan sitsafe blir mer vanligt.. nån som vet varför man inte får ha bälteskuddar/stolar ja allt frammåtvända barnstolar på bakåtvända säten? tex finns ju sånna ibland på bussen, men nu när vi åkte satt en obältad tonåring mitt emot, å då ville ja inte ha min dotter mitt emot henne, som då kommer som en flygande elefant rätt emot min lilla 4åring.. därför tog vi ett vanligt säte med ryggstöd framför oss istället.. jag såg ingen annan som hade bälte på sig på bussen, va ca halvfull buss.. vi satt ungefär imitten, så dom bakåt såg ja ju inte då..  själv blev ja mer noga med bälte när min syster åkte av vägen när jag va 10-11år, och hon hade nog inte överlevt om hon inte haft bälte.. men klarade sig med blåmärken...   

• Du och Jag ver2
    tinis77 skrev 2012-11-30 09:37:39 följande:
    Vi hade en chrysler grand voyager förut. 2 bakåtvända stolar, 2 babyskydd och en bältesstol. Helt ok skuff, fick plats med syskonvagn. Nackdelen är väl att den drar en del..
    haha - livsutrymme :D Ska stå lastutrymme

Ja, det är ju det - stora bilar drar ju en del då... 

Grejen är den att vi semestrar en del si Sverige och åker en massa bil om sommaren, så behövs både plats för barnvagn och en massa packning! Ev nån gång i framtiden utökar vi familjen så då är det bra att veta vad det finns för alternativ!
  • tinis77

Vi köpte en niositsig nu ist, opel vivaro. I den får jag in syskonvagn och en hel del till. 4 bakåtvända stolar och en bältesstol, och har 2 platser över ändå!
    Något billigare att åka i oxå

• Bambusa
    stor grön drake skrev 2012-12-01 20:36:48 följande:
    Det finns säten som inte är godkända ör användning med bilstol, men det har egentligen ingenting att öra med åt vilket håll de är vända utan mer hur de är fastsatta i bilolvet.

okej, för i vissa bilstols monteringsanvisningar är de överkryssat med bakåtvända säten..
    har dock sett folk som har bilstolar på sånna säten i större bilar.. sist förra veckan en tw som satt "frammåtvänd" på ett bakåtvänt säte, (dvs att barnet satt med ryggen mot färdriktningen) då kan dom ju inte klaga på benutrymme iaf.. men då beter den sig väl annorlunda vid ev krock, och sånna tester har ja inte kollat på iaf.. 
    men en bältesstol till större barn på bakåtvänt säte verkar ju bra om man har långa barn som växt ur tw.. 

vet att en kompis funderat på Volvos (äldre volvo) extrasäte i bakluckan, och ha bältesstol där till äldsta som är lite över 4.. dom har full bil.. vi har bara ett barn, och hon är kort och kommer rymmas i tw länge till.. (i sommras 98cm)
  • Bambusa

min syrra hade en chrysler  voyager förut, med två 10åringar och en i babyskydd gick de bra, men när babyskyddet skulle bli riktig bakåtvänd va de svårare.. men hiway (eller föregångaren) gick.. men i en sån stor bil tycker ja man borde kunna ha vilken stol som helst.. vi har haft akta graco (som sägs vara stor) bakom mig 172cm lång i volvo 245, de gick bra.. då va dottern 96cm lång och hade både liloläge och benutrymme,dvs inte ens böjda ben.. men stol och bil kanske var som gjorda för varann, fast bilen är från 1988 och stolen  2008  Skrattande  nu sitter tw där och de går lika bra de, dock med britax anpassninskil..  de hade ja föresten till gracon med, en som hörde till hiway, för annars blev de för upprätt då bågen gick ner lite mellan säterna..

• stor grön drake

Bältesstol i bakvänt säte har sagts (av robert bell) vara det bästa för storväxta barn som inte längre rymms i bakvända bilstolar, framom att ända dem.

Bambusa skrev 2012-12-02 23:51:35 följande:
    okej, för i vissa bilstols monteringsanvisningar är de överkryssat med bakåtvända säten.. har dock sett folk som har bilstolar på sånna säten i större bilar.. sist förra veckan en tw som satt "frammåtvänd" på ett bakåtvänt säte, (dvs att barnet satt med ryggen mot färdriktningen) då kan dom ju inte klaga på benutrymme iaf.. men då beter den sig väl annorlunda vid ev krock, och sånna tester har ja inte kollat på iaf..  men en bältesstol till större barn på bakåtvänt säte verkar ju bra om man har långa barn som växt ur tw..  vet att en kompis funderat på Volvos (äldre volvo) extrasäte i bakluckan, och ha bältesstol där till äldsta som är lite över 4.. dom har full bil.. vi har bara ett barn, och hon är kort och kommer rymmas i tw länge till.. (i sommras 98cm)

• Bambusa
    stor grön drake skrev 2012-12-03 17:20:13 följande:
    Bältesstol i bakvänt säte har sagts (av robert bell) vara det bästa för storväxta barn som inte längre rymms i bakvända bilstolar, framom att ända dem.

okej, de hade inte ja lyckats hitta och läsa, bra att veta :) 
  • Bambusa

min dotter vekar bara växa i ryggen Rynkar på näsan  benen kan hon har helt raka utan skor bakom mig, då finns de nån cm kvar av bilens bälte innan de tar stopp.. (och gamla volvos ska ju ha korta bälten sägs de) men när öronen är över kanten är de ju kört, även om de inte är än på iaf ett halvår så börjar ja bli stressad, speciellt över "sommarbilarna", som bara har midjebälten, hur är de med utländska bilstolar man har framåt med 5punktssele?

ja har inte tagit reda på så mkt om dom eftersom de inte varit akutellt, vet ju att stolens vikt hamnar i ryggen på barnet, men vilket är bäst, midjebälte i bälte4sstol, eller en utländsk framåtvänd stol med 5punktssele ???  men inte en sekund innan öronen syns över kanten på twoway!! eller inköp ska ju ske innan, för att slippa stå utan när de sker..

• stor grön drake
    Bambusa skrev 2013-06-13 01:26:22 följande:
    min dotter vekar bara växa i ryggen Rynkar på näsan  benen kan hon har helt raka utan skor bakom mig, då finns de nån cm kvar av bilens bälte innan de tar stopp.. (och gamla volvos ska ju ha korta bälten sägs de) men när öronen är över kanten är de ju kört, även om de inte är än på iaf ett halvår så börjar ja bli stressad, speciellt över "sommarbilarna", som bara har midjebälten, hur är de med utländska bilstolar man har framåt med 5punktssele?

ja har inte tagit reda på så mkt om dom eftersom de inte varit akutellt, vet ju att stolens vikt hamnar i ryggen på barnet, men vilket är bäst, midjebälte i bälte4sstol, eller en utländsk framåtvänd stol med 5punktssele ???  men inte en sekund innan öronen syns över kanten på twoway!! eller inköp ska ju ske innan, för att slippa stå utan när de sker..
    Sele framåtvänt är inte bra alls! Titta hellre på de andra stolarna med hög rygg (Britax Multitech, Axkids Kidzone/minikid, AG Belogic) och testa dem. Och om bakåttiden är urvuxen, vänd framåt med bältesstol.
    Jag hade panik för ett år sen, när vi behövde höja till högsta läget på MultiTechen och sonen bara var drygt 2,5 år. MEN i vinter verkar benen ha växt mest, och han sitter i den ännu, fast jag trodde att det skulle vara kört redan i höstas.
  • Bambusa
    stor grön drake skrev 2013-06-13 19:03:15 följande:
    Sele framåtvänt är inte bra alls! Titta hellre på de andra stolarna med hög rygg (Britax Multitech, Axkids Kidzone/minikid, AG Belogic) och testa dem. Och om bakåttiden är urvuxen, vänd framåt med bältesstol.
    Jag hade panik för ett år sen, när vi behövde höja till högsta läget på MultiTechen och sonen bara var drygt 2,5 år. MEN i vinter verkar benen ha växt mest, och han sitter i den ännu, fast jag trodde att det skulle vara kört redan i höstas.

jag har redan provat dom stolarna och tycker dom är lägre i ryggen än tw.. ja hoppas ryggen står stilla och benen växer nu, byter inte förs öronen tittar över kanten, men skulle kännas bra att veta vad man ska ha sen.. just i raggarbilarna finns de ju bara midjebälte, de vill ja inte ha henne i på kudde/bältesstol Obestämd och sambon tror inte de finns nått bra att fästa ett vanligt 3punktsbälte i.. de är ju bilar från 60talet lixom.. bakåtvända är ju okej med midjebälte, för fästögglor i golvet har vi.. 

nån som har nån ide hur man kan ha ett äldre framåtvänt barn på plats med midjebälte??
  • t0va
    Bambusa skrev 2013-06-14 10:49:37 följande:

jag har redan provat dom stolarna och tycker dom är lägre i ryggen än tw.. ja hoppas ryggen står stilla och benen växer nu, byter inte förs öronen tittar över kanten, men skulle kännas bra att veta vad man ska ha sen.. just i raggarbilarna finns de ju bara midjebälte, de vill ja inte ha henne i på kudde/bältesstol Obestämd och sambon tror inte de finns nått bra att fästa ett vanligt 3punktsbälte i.. de är ju bilar från 60talet lixom.. bakåtvända är ju okej med midjebälte, för fästögglor i golvet har vi.. 

nån som har nån ide hur man kan ha ett äldre framåtvänt barn på plats med midjebälte??
    På kudde är enda alternativet i så fall. Bältesstol är livsfarligt med enbart 2punkts bälte för barnet kan skopas ur bältet när stolens rygg åker frammåt. Bäleskudde är bättre än enbart bälte och sitter barnet fast med 5punkts sele så är det stor risk för skada på nacken.

hur stor är hon nu då?
  • Bambusa
    t0va skrev 2013-06-14 22:50:44 följande:
    På kudde är enda alternativet i så fall. Bältesstol är livsfarligt med enbart 2punkts bälte för barnet kan skopas ur bältet när stolens rygg åker frammåt. Bäleskudde är bättre än enbart bälte och sitter barnet fast med 5punkts sele så är det stor risk för skada på nacken.

hur stor är hon nu då?
    okej, ja jag har inte kollat upp framåt åkande nå vidare alls än.. men får börja kolla iaf, hellre veta vad man ska ha innan de är aktuellt, än att behöva stressa när de redan är dags.. hon är 4½år, 17kg, längd vet ja inte, men vid 4år var hon 102cm, men lång rygg.. mätte ryggen förr och då va den nästan lika lång som en annan flicka på 116cm tror ja de va.. man vet ju aldrig hur snabbt dom växer.. men än så länge sitter hon ju bra i tw, men som sagt vill ja vara ute i god tid med sökande av bästa alternativ.. tw går ju så snabbt att montera i bilen, speciellt om man har banden på plats redan, vilket vi har två uppsättningar av..
Svar på tråden Frågor och kommentarer om bildtråden(nr4)